‘Spotify your flex’

0

Komt de uitzendbranche na de harde klap door de coronacrisis ‘straks’ gewoon weer op gang? Of gaan digitalisering, platformisering en artificiële intelligentie het traditionele businessmodel vervangen? Volgens flexstrateeg Wim Davidse moet de flexondernemer zich nu al afvragen wat hij moet doen als zijn dienstverlening ook ‘geSpotified’ wordt.

‘Corona zet grote delen van de economie stil. En activeert de turbo op de trends. Die stilgezette stukken waren en zijn vooral: horeca, schoenenwinkels, bedrijfscatering, schoonmaak en beveiliging, cultuur, sport, recreatie, evenementen, luchtvaart en persoonlijke dienstverlening. Komen die sectoren ‘straks’ gewoon weer op gang? Of gaan digitalisering, platformisering, artificiële intelligentie et cetera de traditionele businessmodellen vervangen? Het is geen gekke gedachte. Want ook de muzieksector is na het verdrijven van de succesvolle cd door de mp3 en streaming qua omzet nog maar de helft van de recordomvang die werd bereikt in het jaar 2000. Iets dergelijks geldt ook voor de kranten en hun abonnees en (vooral) hun adverteerders. En de videotheken. Gaan Zoom en de nog betere opvolgers de horeca en al die andere hard geraakte sectoren blijvend veranderen?

Lees ook: ‘Flex in transformatie’

Afgelopen voorjaar gaf rapper Travis Scott een virtueel concert in de game Fortnite. Rafat Ali van Skift, een evenementenorganisator, verwacht dat de mondiale evenementen-business structureel driekwart kleiner blijft dan in de pre-corona hoogtijdagen van 2019. De waarde van Peloton, een beursgenoteerde leverancier van peperdure social spinning bikes voor thuis, met groot beeldscherm en internetverbinding, is sinds medio maart bijna vervijfvoudigd. Musea vrezen vele faillissementen. De experience economy is de afgelopen dertig jaar enorm gegroeid en nam in Nederland afgelopen decennium zeker 20% van de groei van de werkgelegenheid voor zijn rekening. Gaat de experience economy digitaal? Hoe je het ook wendt of keert, ‘the analog dollars become digital pennies’. Gaan in die sectoren de grote spelers met hun zware systemen imploderen en ruimte maken voor moderne, wendbare specialisten? Of zijn het juist een paar gevestigde bedrijven met voldoende geld en connecties voor nieuwe technologie, die aan een tweede jeugd gaan beginnen?

En hoe gaat dat dan in onze flexbranche? Om te beginnen is daar de impact van die zwaar getroffen bedrijfstakken: van alle uitzendkrachten werkt tot wel 20% in die sectoren. Dus voor alle flexbureaus die daar een (flink) deel van hun business hebben: let op! Die bedrijfstakken herstellen waarschijnlijk niet snel. En worden mogelijk zelfs gedeeltelijk vervangen door ontwrichtende nieuwe producten en diensten (wat dan natuurlijk wel gewoon nieuwe kansen oplevert). Al vaak heb ik gesteld dat flexbureaus niet bang hoeven te zijn voor de groeiende impact van platforms – ze bieden juist mogelijkheden voor groei. Maar vraag je ook regelmatig af: kan onze dienstverlening óók ‘geSpotified’ worden? Hoe zou dat dan gebeuren, en hoe kunnen wij daarvan profiteren? Robots uitzenden is al geprobeerd, maar nog niet groot geworden. Waarschijnlijk waren we te vroeg. Ook al kennen we digitalisering meer dan 25 jaar, nu pas lijken we voorbij het tipping point te zijn gekomen. Het wachten is op het uitzendbureau dat als eerste hologrammen gaat uitzenden.’

Dit is het voorwoord van Wim Davidse (hoofdredacteur Flexmarkt) in de nieuwe editie van Flexmarkt, die a.s. vrijdag op de mat valt.

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer