Het bijscholen van medewerkers heeft zo veel voordelen, dat je het zelfs noodzakelijk zou kunnen noemen. Toch bieden lang niet alle werkgevers opleidingen aan en willen ze vaak niet opdraaien voor de kosten. Voor die werkgevers moet dit artikel duidelijk maken dat de opbrengsten nog veel hoger zijn.
Wat het kostenplaatje betreft, kun je beter kijken naar wat het kost om medewerkers níét bij te scholen. Uit cijfers van Gartner blijkt dat 58 procent van werknemers nu al de vaardigheden mist om effectief te presteren in hun huidige baan. Alleen voor het uitvoeren van de huidige taken is het dus al essentieel om medewerkers te trainen. Uit- of afstel daarvan kan kostbaar zijn, los van de verminderde productiviteit: volgens onderzoek van Studytube verlaat 27 procent van nieuwe medewerkers een bedrijf alweer binnen het eerste jaar (Learning & Development Monitor 2024, uitgevoerd door Motivaction/Sparkey).
En het werven van nieuw personeel wordt er niet makkelijker op. Tegen Indeed zegt ruim de helft van HR-professionals dat dit de komende vijf jaar moeilijker wordt. De reden? De ‘vaardigheidskloof’ die ontstaat door de snelle technologische ontwikkelingen. “Het idee van jarenlange studie voor een functie die je hele carrière relevant blijft, gaat niet meer op”, zegt Stan Snijders, managing director Benelux bij Indeed. “Wij houden er rekening mee dat werknemers zich in de toekomst meerdere keren moeten bijscholen of zelfs omscholen om bij te blijven.”
Hoe zorg je er nu als werkgever voor dat je werknemers naar behoren presteren, binnenboord blijven en immuun zijn voor de vaardigheidskloof? Juist, bijscholing. Maar met de kanttekening dat niet alle beroepen even snel veranderen, maken maar weinig werkgevers in Nederland hier werk van:
- 41 procent biedt regelmatig interne opleidingen en trainingen aan, volgens Indeed.
- 58 procent heeft interne trainingen, 46 procent biedt parttime-studieprogramma’s aan, zegt Robert Half na eigen onderzoek.
- 33 procent leidt werknemers op om vacatures intern in te vullen, aldus SD Worx.
Wie betaalt de bijscholing?
En áls de mogelijkheid tot bijscholing er dan is, dan zijn werkgevers en werknemers niet bepaald eensgezind over de vraag wie de rekening oppakt. Volgens de Learning & Development Monitor van Studytube verwacht 79 procent van de medewerkers dat de werkgever alle kosten op zich neemt, terwijl 44 procent van werkgevers wil dat de medewerker meebetaalt.
Ongetwijfeld is niet iedereen op de hoogte van alle beschikbare subsidies voor het opleiden en bijscholen van werknemers. Ook dit jaar komen er nog tijdvakken aan voor het aanvragen daarvan.
Bijscholing in de uitzendbranche
Op het FlexForward-event op 15 oktober geeft directeur Barbara Kramer van de Stichting Examens Uitzendbranche (SEU) concrete tips en best practices voor effectieve bijscholing in de uitzendbranche.
Bestel nu je ticket(s) met 50% korting!
Voordelen van bijscholen
De opbrengst van bijscholing gaat nog veel verder dan het strikt noodzakelijke. Eerder dit jaar stelden we al een overzicht samen van acht wetenschappelijk bewezen voordelen van het opleiden van medewerkers. Volgens onderzoek door het ROI-instituut is de ROI (return on investment) van (het opleiden voor) het SEU-diploma maar liefst 124 procent.
De acht voordelen van bijscholing in het kort (lees hier het volledige artikel):
- Formele scholing bevordert informeel leren.
- Collega’s profiteren mee van de kennisoverdracht.
- Sparren met vakgenoten versnelt de kennisoverdracht.
- Mensen die meer trainingen volgen, gaan later met pensioen.
- Scholing verhoogt de productiviteit.
- Goed opgeleide medewerkers verzuimen minder.
- Ontwikkeling beperkt het verloop in de organisatie.
- Organisaties die het aanbieden, zijn aantrekkelijke werkgevers.
Lees ook Hulp bij sourcing: 5 tools om schaars talent te vinden