De arbeidsmarkt mag dan tekenen van afkoeling vertonen, het vinden van talent is nog steeds monnikenwerk. Sourcingtools kunnen daarbij helpen. Welke zijn er zoal beschikbaar voor sourcers in Nederland?
Slechts 3,6 procent van de beroepsbevolking is werkloos, maar de arbeidsmarktactiviteit is aan het stijgen. Het percentage werknemers dat actief op zoek is naar ander werk, steeg in het tweede kwartaal van 8,1 naar 9,1 procent, bleek uit cijfers van Intelligence Group. Tegelijkertijd daalde het aantal baanwisselingen. Er wordt meer gezocht en aangeboden, maar minder bewogen en gevonden, aldus de marktonderzoeker, die hierin een signaal ziet van afkoeling op de arbeidsmarkt.
Betekent dit dat er weer sprake is van een ‘kopersmarkt’ waarin werkgevers gemakkelijk aan welwillende kandidaten komen? Nee. Werknemers worden nog altijd gemiddeld 8,6 keer per jaar benaderd voor een nieuwe baan. En werklozen, gewend geraakt aan de krappe arbeidsmarkt, zijn achterover gaan leunen omdat ze toch wel gevonden denken te worden. Dat laatste bleek uit een sterke afname van het actieve gebruik van vacaturesites en het versturen van open sollicitaties, tegenover een groeiende populariteit van ‘passieve kanalen’, zoals het verbeteren van de eigen online vindbaarheid en het uploaden van cv’s in databanken.
Sourcing
Steeds meer sourcers maken daarom gebruik van sourcingtools: software die het vinden en benaderen van mogelijke kandidaten makkelijker maakt. “We merken dat er nu een omslag is in de economie, want we krijgen weer meer open sollicitaties”, zei Dennis Denekamp, chief recruitment, marketing & digital officer van House of Covebo, afgelopen voorjaar tegen Flexmarkt. “Maar dat geldt vooral voor minder geschoolde mensen. Hoger geschoolden en vaklieden laten zich nog steeds benaderen: daar is de verhouding tussen actief en latent werkzoekenden één tot vijf.” Met de inzet van een sourcingtool “wordt het zoeken naar potentiële uitzendkrachten een stuk makkelijker”, aldus Denekamp.
Ook hier zie je het verband tussen vraag en aanbod: naarmate de behoefte aan sourcingtools groeit, komen ook steeds meer aanbieders van deze producten op de markt. Welke sourcingtools zijn er zoal beschikbaar in Nederland? We zetten er vijf op een rij, in willekeurige volgorde.
1. Robin
Dennis Denekamp maakt bij House of Covebo gebruik van de Nederlandse tool Robin. “Je geeft aan wat je zoekt en de tool gaat op twaalf jobboards op zoek naar mensen die bij je zoekprofiel passen. En denkt met je mee: als je iemand afwijst, past de tool de zoekopdracht aan.”
Met het gebruik van Robin zegt Denekamp tijd te besparen die zijn bedrijf nu kan steken in betere dienstverlening. “Onze recruiters waren ontzettend veel tijd kwijt met saai, repeterend werk, met eindeloos scrollen door jobboards en LinkedIn. Nu hebben ze tijd over om matches te maken en met de opdrachtgever een goed gesprek aan te gaan om te kunnen doorvragen waar het exact om gaat, wat ze precies willen. Vroeger werden uit tijdgebrek vaak oude functieprofielen uit de kast gehaald. Dat hoeft nu dus niet meer.”
Bij Robin zijn alle licenties voor de twaalf jobsites inbegrepen en betalen gebruikers alleen voor kandidaten met wie ze een intakegesprek hebben. De tool biedt volledige integratie met ‘de meeste ATS-systemen’ (Carerix, Otys, Bullhorn, Tigris, MySolution, Connexys, RecruitNow, Easyflex, Helloflex, Catsone, Recruitee, Teamtailor, Byner, Forceflow & Umanga). De kosten per intakegesprek lopen van 18,95 euro per maand (100 intakegesprekken) tot 39,75 euro per maand (20 intakegesprekken).
2. NIXZ Kandido
Een andere sourcingtool, NIXZ Kandido, begon vijf jaar geleden als zolderkamerproject van IT-bedrijf Eonics. Net als Robin heeft NIXZ het proces zo ingericht dat verschillende doelgroepen ook verschillend kunnen worden benaderd, vertelde operationeel directeur Els Wagenaar aan Flexmarkt. “Sommigen vinden het bijvoorbeeld prima om ongevraagd te worden benaderd via chat, anderen weer niet. Jongeren willen doorgaans via de chat worden benaderd en niet worden gebeld. Bij oudere werkzoekenden is dat omgekeerd. Daarop hebben we ons systeem dus ingericht.”
Lees ook: 7 vragen over recruitmenttooling
Wagenaar ziet de concurrentiestrijd hevig losbarsten. “Het is lastig om te sourcen en iedereen is op zoek naar meer kandidaten. Bedrijven zien dan dat de buurman een gaaf tooltje heeft en willen dat dan ook. Het is echt een wapenwedloop en iedereen is op zoek naar de heilige graal.” Maar volgens Wagenaar bestaat die niet: “De oplossing zit in het toepassen van de juiste tool, met de juiste bedrijfsprocessen én in de juiste strategie voor jouw doelgroep. Daar komt nog bij dat geen enkele tool effectief kan worden ingezet zonder goede reputatie en kennis van de doelgroep. Al die zaken moet je dus eerst hebben staan, pas dan komt een goede sourcing tool echt tot zijn recht.”
NIXZ Kandido kost 100 euro per maand per jobboard, heeft verschillende automatiserings- en personaliseringsopties en biedt net als Robin integratie met je ATS.
3. First2Find
Met de eveneens Nederlandse tool First2Find kun je automatisch naar talent zoeken, talentpools beheren, contact opnemen via e-mail of sociale media, matches maken en analyses uitdraaien. Een dashboard geeft inzicht in de zoekresultaten en er is persoonlijke begeleiding beschikbaar bij het instellen en optimaliseren van zoekprofielen.
First2Find eindigde eerder dit jaar uit het niets op de eerste plaats in de Recruitment Tech 35. Dat is een survey van recruitmentsoftware, beoordeeld door de gebruikers. “We hebben het product zo gefinetuned dat intercedenten er prettig mee werken”, zei medeoprichter Sander Govaers tegen Flexmarkt. “Zodra een interessant profiel beweegt op een jobboard krijgt de intercedent dat realtime te weten. Zo blijft er meer tijd over voor het contact met kandidaten.”
Voor het gebruik van First2Find betaal je 295 euro per vestiging per maand.
4. Textkernel
Textkernel maakt gebruik van AI om cv’s en profielen te analyseren. Op basis van ingestelde vacature-eisen helpt de tool met het matchen en benaderen van potentiële kandidaten. Met Textkernel krijg je toegang tot de meeste jobboards waarvoor je zelf al een licentie hebt. In juni werd bekend dat Textkernel door Main Capital is verkocht aan het Amerikaanse Bullhorn, maar dat het hoofdkantoor in Amsterdam blijft.
Met het goedkoopste abonnement betaal je hier 90 euro per maand. Daarvoor kun je dan wel een beperkt aantal documenten indexeren. Het duurdere abonnement is maatwerk, dus de prijs daarvan is afhankelijk van je wensen.
“Privacy, GDPR en transparante, unbiased software is voor ons heel belangrijk”, zegt ceo Gerard Mulder in onderstaande video. “Wij kijken heel goed naar de algoritmes en de data en halen er bias uit die in taal verborgen ligt.”
5. Recruit’em
En wat nu als je een kleine start-up bent en nog geen budget hebt voor fancy tools? Dan zijn er gelukkig ook gratis opties beschikbaar. Volgens assessmentaanbieder TestGorilla is Recruit’em (voorheen RecruitIn) de beste. Met gebruik van de index van Google kun je zoekopdrachten uitvoeren op zes platformen: LinkedIn, Dribble, GitHub, Xing, Stack Overflow en Twitter. Vanwege verschillen in zoekvelden kun je niet op al deze platformen tegelijk zoeken.
Als voordelen van Recruit’em noemt TestGorilla dat het een eenvoudige en gebruiksvriendelijke interface heeft, en dat zoekopdrachten makkelijk in te stellen zijn. Nadeel is dat het gebruikmaakt van Google Search, dus kandidaten met hun profiel op ‘privé’ ga je er niet mee vinden. Voor de zoekresultaten word je doorverwezen naar hetzelfde Google. Om een database met kandidaten op te bouwen, moet je dus url’s gaan knippen en plakken. Maar het is wel gratis!