Cultuur als kompas: zo werkt TSG aan de bedrijfscultuur

0

Voor uitzendorganisaties is het vaak een uitdaging om een sterke en consistente bedrijfscultuur neer te zetten. The Specialist Group (TSG) – de paraplu waaronder zes labels vallen die technisch specialisten verbindt met organisaties om ze op weg te helpen naar een duurzame toekomst – kreeg het voor elkaar. 

Het bedrijf groeide in korte tijd naar ongeveer 3.000 medewerkers, waarvan 200 intern en 2.800 als externe professional bij andere organisaties. De cultuur van TSG is er een waarin authenticiteit, persoonlijke ontwikkeling, ambitie en ondernemerschap niet alleen worden aangemoedigd, maar ook worden gevierd. CEO Sil Hoeve legt uit: “We werken met mensen in plaats van producten; dat is ons kapitaal. Daar zijn we dan ook erg zuinig op.” Ondanks de aanzienlijke groei van de organisatie, hield Hoeve altijd in zijn achterhoofd om een familiaire sfeer te behouden. Een cultuur waarin medewerkers voor elkaar klaar staan en waar kansen worden geboden als je daarvoor de prestaties levert.

Leren en ontwikkelen

Dit streven naar een ‘platte’ organisatie – waarin de nadruk ligt op mensen en hun persoonlijke ontwikkeling – wordt ondersteund door een duidelijke focus op leren en ontwikkelen. De organisaties binnen TSG sporen hun medewerkers aan om trainingen te volgen. Het liefst ziet Hoeve ze uitvliegen naar cursussen en masterclasses buiten de deuren van The Specialist Group. “TSG staat altijd open voor andere visies en kan tegelijkertijd profiteren van de visie en aanpak van buitenstaanders. Het mes snijdt daarmee aan twee kanten: het stimuleert de persoonlijke groei van de medewerkers, en draagt ook bij aan de continue vooruitgang van de organisatie.”

Deze nadruk op ontwikkeling en leren strekt zich ook uit tot eigen ondernemerschap en de pieken en dalen die daarbij komen kijken. Delivery manager Steve Mehlbaum benadrukt dat er ruimte is om fouten te maken, zolang medewerkers maar de verantwoordelijkheid daarvoor nemen. “Ondernemen is doen en daar horen fouten nou eenmaal bij. Als je dit echter ziet als lessen in plaats van fouten, creëer je een doe-mentaliteit waarbij mensen worden uitgedaagd om te groeien. Bovendien moet iedereen het een keer leren”, zegt hij.

Tegelijkertijd is de cultuur er een van ambitie, waarbij van medewerkers wordt verwacht dat ze ambitieus zijn, maar altijd vanuit plezier werken. “Iedereen wil werken voor een team dat succesvol is, dat is voor iedereen plezierig’, aldus Mehlbaum.

Op kantoor

Hoeve merkt op dat hij graag wil dat medewerkers veel op kantoor zijn, waar collega’s elkaar kunnen zien, met elkaar kunnen praten en van elkaar kunnen leren. “Dan moet je er als organisatie voor zorgen dat medewerkers ook graag naar kantoor komen”, aldus Hoeve. Om dit te stimuleren is er veel aandacht voor onderlinge binding. Tussen collega’s van TSG maar zeker ook met de collega’s van de bedrijven waarvoor ze werken.

Bij het aannemen van nieuwe medewerkers let HR-manager Renée Wellerd erop of potentiële kandidaten passen bij de cultuur van TSG. Ze kijkt naar hun drive en ondernemerschap en gebruikt tools zoals het Big Five-assessment – waarin gekeken wordt naar extraversie, emotionele onbekommerdheid, gewetensvolheid, vriendelijkheid en openheid – en een DISC-profieltest om te bepalen hoe ze zullen passen in het team. “Per team kijken we welke kleuren sterk vertegenwoordigd zijn en waar behoefte aan is. Op die manier proberen we goede uitgebalanceerde teams samen te stellen”, legt Wellerd uit.

Indicator van de sterke bedrijfscultuur

Bij STAR – een van de TSG-organisaties – is een opmerkelijke trend dat maar liefst 40% van de nieuwe medewerkers via het huidige (of vroegere) personeel binnenkomt. Dit is een duidelijke indicator van de sterke cultuur en de positieve werkervaring die het bedrijf biedt. Medewerkers zijn bereid om hun netwerk aan te spreken en het bedrijf aan te bevelen, wat uiteindelijk leidt tot meer en vooral geschiktere kandidaten.

Voor The Specialist Group draait het erom de best mogelijke werkgever te zijn. “Een werkgever waar mensen met een positief gevoel werken, waar ze een leuke tijd doorbrengen. Uiteraard met oog voor de prestaties die geleverd moeten worden. Door het koesteren van authenticiteit, het stimuleren van persoonlijke groei, en het plaatsen van hun mensen in het hart van hun bedrijf, creëren de labels binnen TSG een unieke en dynamische werkomgeving die blijft bloeien, ook (of zelfs juist) als de organisatie groeit.”

Sterke focus op het team

Het is duidelijk dat de mensen het belangrijkste zijn voor The Specialist Group. “We zetten mensen op een voetstuk en dat werpt zijn vruchten af. Met een sterke focus op het team, helpt TSG niet alleen hun eigen mensen om te groeien, maar we tillen ook de bedrijven die we ondersteunen naar een hoger plan. En dat allemaal op weg naar een duurzame toekomst. Dit maakt ons een opmerkelijke speler in de flexmarkt, en een bedrijf waar in onze ogen andere organisaties veel van kunnen leren.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met The Specialist Group

Over Auteur

Reageer