Eén derde personeel tegengewerkt door eigen bedrijf

0

Wereldwijd wordt 38 procent van het personeel tegengewerkt door de eigen organisatie. Support en ondersteuning vanuit het bedrijf ontbreekt, waardoor medewerkers geen ‘stapje extra’ kunnen doen.

Dat blijkt uit het jaarlijkse wereldwijde ‘effectiveness-onderzoek’ van organisatieadviesbureau Hay Group onder 1610 organisaties uit 46 landen.

Tegenwerking
Wereldwijd geeft 38 procent van de werknemers aan onvoldoende ondersteuning te krijgen. Dit komt onder andere doordat het enablement; de mate van support en ondersteuning die bedrijven bieden, te wensen over laat. Anne Branger, Director Productized Services bij Hay Group: ‘In Nederland hebben werknemers, met 42 procent, relatief veel last van belemmeringen waardoor ze niet het maximale resultaat behalen. Bedrijven doen er goed aan om te zorgen voor de juiste structuur, trainingen en middelen zodat werknemers optimaal kunnen presteren.’

Werknemersbetrokkenheid
De betrokkenheid van Europese werknemers is gedaald tot het niveau van 2008, waarbij slechts 64 procent van de werknemers zich verbonden voelt met hun werkgever. Desondanks blijft meer dan driekwart van de Nederlandse beroepsbevolking (81 procent) gemotiveerd om meer te doen dan het officiële takenpakket omschrijft. ‘Nederlanders zijn erg trots om voor een bepaald bedrijf te werken’, aldus Branger. ‘Goed presterende bedrijven scoren hoog op werknemersbetrokkenheid: 75 procent. Hierdoor kunnen ze veel meer waarde toevoegen en succesvoller zijn dan bedrijven waar het potentieel niet volledig wordt benut.’

Minder omzet
Nu de arbeidsmarkt onder druk staat, blijven werknemers op hun plek zitten. Toch geeft wereldwijd een op de vijf werknemers aan binnen twee jaar het bedrijf te willen verlaten. ‘Het is raadzaam voor bedrijven te investeren in het werkkapitaal dat ze bezitten om bij een arbeidstekort niet helemaal leeg te lopen,’ aldus Branger. Het onderzoek toont aan dat bedrijven die investeren in ‘engagement’ een productiviteit realiseren die 2,5 keer hoger ligt. Investeert een organisatie ook in ‘enablement’, dan is de omzetgroei 4,5 keer hoger dan die van een minder goed presterende organisatie.

Onderzoek
Hay Group doet wereldwijd onderzoek naar effectiveness. Het rapport Employee Effectiveness Survey bevat de gegevens van wereldwijd 1610 organisaties uit 46 landen die bijna 5 miljoen werknemers vertegenwoordigen. Het onderzoek richt zich op het ‘engagement’ en ‘enablement’ van werknemers die samen ‘effectiveness’ vormen. Dit onderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd.

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer