Naar verhouding werken in de cultuursector de meeste zzp’ers (73 procent) en in de beveiliging werken de minste zzp’ers. Dat blijkt uit een analyse naar de verhouding vast/flex per beroepsgroep in Nederland.
Journalisten en medewerkers op gebied van communicatie, reclame en PR werken ook vaak als zzp’er (60 procent). Personen in de beveiliging, administratie en secretarieel, en ‘resources & development’ werken juist vaak in vaste dienst. In de sector beveiliging werkt slechts 8 procent als zzp’er, terwijl bijvoorbeeld tweederde van alle journalisten werkt als zelfstandige.
Meebewegen
Volgens het onderzoek zijn de meest genoemde argumenten door werkgevers om een flexibele schil te creëren ‘risicospreiding’ en ‘makkelijker kunnen meebewegen met de economische ontwikkelingen’.
Strategische keuze
Manola van Diest van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie: ‘Nu steeds meer werknemers als zzp’er gaan werken en werkgevers steeds vaker strategisch kiezen voor een flexibele schil is het voor recruitment en arbeidsmarktcommunicatie belangrijker om deze doelgroep ook mee te nemen in een wervingsplan. Het is één van de belangrijke trends binnen het vakgebied en brengt naast strategische vragen ook veel praktische vragen met zich mee. Denk aan het betalen van overwerk, wel of niet niet opleiden van zzp’ers, uitnodigingsbeleid voor bedrijfsfeestjes en het verstrekken van een kerstpakket.’
Top-10 percentage meeste zzp’ers |
% zzp |
Top-10 beroepsgroep met vast contract |
% vast |
Cultureel |
73% |
Beveiliging/ordehandhaving |
92% |
Journalistiek |
66% |
Administratie/secretarieel |
87% |
Communicatie/PR/reclame/ grafisch |
60% |
R&D/onderzoek |
84% |
Agrarisch/visserij |
46% |
Verpleging/verzorging |
84% |
Bouw |
44% |
Productie |
82% |
Marketing |
42% |
Facilitair |
82% |
Toerisme |
33% |
Financieel/economisch |
80% |
Kwaliteitsmanagement/procesverbetering |
29% |
Logistiek |
80% |
Verkoop/commercieel/sales |
28% |
Personeel/organisatie |
80% |
Sociaal/maatschappelijk |
27% |
Juridisch/bestuurlijk |
80% |
Bron: Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO)
Het onderzoek
De analyse naar de verhouding vast/flex per beroepsgroep liet de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie uitvoeren. De gegevens komen uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO), een onderzoek dat sinds 2003 wordt afgenomen onder vijf duizend unieke respondenten per kwartaal. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Intelligence Group.
#Flexmaand
In november brengt Flexmarkt samen met Praktijkblad Ondernemingsraad en P&Oactueel een katern uit rond het thema ‘de flexibele schil’. Wil je meepraten over dit thema? Gebruik op Twitter #Flexmaand.