Inleners zijn “niet zo bezig met scholing” en zijn zich onvoldoende bewust van de risico’s die zij daardoor lopen, zegt directeur Barbara Kramer van exameninstituut SEU. “Inleners dragen steeds meer verantwoordelijkheid. Het is in hun belang om te weten dat een uitzendbureau zijn zaakjes op orde heeft.”
Barbara Kramer heeft een kwarteeuw ervaring in de flexbranche en is al elf jaar directeur van de Stichting Examens Uitzendbranche (SEU). Op het FlexForward-event spreekt zij over verschillende aspecten van bijscholing in de uitzendbranche; trends, voordelen en strategische voorbereiding. Flexmarkt belde haar op voor een voorproefje.
Staat bijscholing hoog op de prioriteitenlijst van uitzendondernemers?
“Ja en nee. In 2021 hebben wij, samen met de NBBU en ABU, onderzoek laten doen op het gebied van duurzame inzetbaarheid in de uitzendbranche. Daaruit bleek dat veel bedrijven serieus werk maken van de onboarding, maar dat de aandacht daarna verslapt. Slechts 16 procent van de werkgevers bleek een specifiek scholingsaanbod te hebben voor werknemers die langer dan een jaar in dienst zijn.”
Onderzoek door Indeed wees ook uit dat veel ondernemers geen bijscholing aanbieden, en dat HR-professionals een ‘vaardigheidskloof’ zien ontstaan. Speelt dit ook in de uitzendbranche?
“Absoluut. Ook in onze branche worden er steeds meer en steeds nieuwe dingen verwacht van werknemers. Digitalisering en AI zijn daar bekende voorbeelden van. De SEU-examens Uitzendprofessional en Backofficeprofessional zijn gebaseerd op een theoretisch en juridisch kader. Ook op het gebied van wet- en regelgeving zien we enorm veel veranderingen.
“De hoeveelheid wijzigingen in wet- en regelgeving en de snelheid waarmee deze elkaar opvolgen maakt dat het actualiseren van kennis essentieel is voor een goede dienstverlening. Topprioriteit is daarom het verder uitrollen van permanente educatie (PE), het voortdurend up-to-date houden van vakkennis en de mogelijkheid om kennis te verdiepen of te verbreden. Het PE-systeem is ontwikkeld voor én door de flexbranche, met het SEU-diploma als basis. Als facilitator zien wij veel animo bij werknemers. Opleiders zijn continu in gesprek met werkgevers; wat hebben zij nodig aan scholingsaanbod zodat hun werknemers kunnen bijblijven?
“Veel grote bedrijven hebben interne leeractiviteiten, zoals een eigen academie. Daar is de afweging dan: kunnen we de benodigde bijscholing zelf ontwikkelen of moeten we die inkopen? Beide opties passen binnen het PE-systeem.”
Welke ontwikkelingen zijn er in de uitzendbranche? Gaat het steeds beter of juist slechter met de bijscholing?
“Er is – voor vaste medewerkers – jarenlang een hbo-deurbeleid geweest in de branche: zonder hbo-diploma kwam je er niet in. Inmiddels zie je steeds meer mbo’ers aan het werk in de uitzendbranche. Die trend heeft impact. Mbo’ers zijn zeker geschikt voor de functie, maar hebben wel een andere manier van opleiden en begeleiden nodig.
“Tegelijkertijd zet de trend van functiedifferentiatie door. De 360-gradenfunctie wordt steeds meer opgeknipt in verschillende rollen. Volgens een onderzoek uit 2018 verschillen mbo- en hbo-intercedenten qua competenties en focus: de eerste bleken meer kandidaatgericht en de tweede meer klantgericht; adviserend en acquirerend. We onderzoeken momenteel of dat onderscheid nog steeds bestaat. Op basis van de eerste gesprekken is dit geschetste beeld nog herkenbaar.
“Ik denk dat er een positieve ontwikkeling is ten aanzien van bijscholing. Werkgevers zijn zich erg bewust van het belang van up-to-date kennis en beseffen dat ze in deze krappe arbeidsmarkt moeten investeren in medewerkers om ze aan zich te binden. Permanente educatie kan daarbij een mooi hulpmiddel zijn. Een aantal werkgevers is hier al heel concreet mee bezig, andere roep ik graag op om bewustzijn om te zetten naar actie.”
De voordelen van bijscholing lijken overduidelijk, zijn deze ook in cijfers te vatten?
“Volgens een studie door het ROI Instituut is de ROI van het SEU-examen 124 procent. Het SEU-diploma en permanente educatie hebben een positieve invloed op productiviteit, zelfstandigheid en de kwalitatieve dienstverlening, en blijken ook een positief effect te hebben op retentie. 29 procent van medewerkers die PE volgen, zegt daardoor langer bij de werkgever te willen blijven. 33 procent blijft langer werkzaam in de branche.
“Met het hoge verloop in de uitzendbranche is het al dikke winst als iemand drie of vier maanden langer blijft. De investering is beperkt. Zes uur bijscholing per jaar is voldoende en kan flexibel worden ingevuld door het volgen van losse e-learnings, een webinar of een (halve) dag training. Het gaat erom dat je mensen de kans geeft om te groeien, zichzelf te ontplooien.”
Lees ook: Bijscholing is noodzakelijk, waarom doen veel werkgevers er moeilijk over?
Bij wie moet het initiatief liggen: de uitzender, de inlener of de werknemer?
“97 procent van onze deelnemers doet examen via de werkgever. Veel daarvan stellen het examen ook verplicht. Inleners zijn niet zo bezig met scholing van bijvoorbeeld intercedenten. Dat is jammer, want zij dragen steeds meer verantwoordelijkheid. Het is in hun belang om te weten dat een uitzendbureau zijn zaakjes op orde heeft.
“Mijn oproep aan de branche: als je met permanente educatie werkt, laat dat dan zien, zet het in als USP. Inleners zijn zich onvoldoende bewust van de risico’s die zij lopen. Denk bijvoorbeeld aan de inlenersaansprakelijkheid omtrent loonheffingen en btw, of de (mede)verantwoordeijkheid van de inlener ten aanzien van de inlenersbeloning.”
Op het FlexForward-event vertel je over concrete tips en best practices voor bijscholing. Kun je al iets verklappen om twijfelaars te overtuigen?
“Het totale aanbod van PE-erkende leeractiviteiten bij externe opleiders staat online in onze scholingskalender. Als je als werkgever wilt weten welke training of e-learning je zou kunnen aanbieden om je medewerkers bij te scholen, dan is dat een goed startpunt. De kalender is continu in ontwikkeling omdat het aanbod van leeractiviteiten verandert en wordt uitgebreid.
“Daarnaast presenteer ik op het event het voorbeeld-implementatieplan dat wij nu aan het ontwikkelen zijn. Dat gaat bedrijven helpen die beginnen met PE, en hopelijk ook twijfelaars overtuigen. Je kunt al aan PE doen met een investering van zes uur per jaar; we houden het bewust klein en doenbaar.”
Meer weten?
Barbara Kramer spreekt op 15 oktober op FlexForward.
Bekijk het volledige programma en meld je aan!