Young professional zit graag op kantoor en wil begeleid worden

0

Young professionals zoeken structuur in hun werk, hechten veel waarde aan een goede werksfeer, maken het liefst gebruik van een vaste werkplek op kantoor, maar vinden flexibele werktijden wel belangrijk.

Young Professionals, de studenten en starters van nu, hebben een duidelijk profiel. ASA Student, grootste specialist in bemiddeling van studenten en Ad Rem Young Professionals, specialist in werving & selectie en detachering van Young Professionals, hebben het nieuwe arbeidspotentieel in beeld gebracht in het Trendrapport 2011.

Young Professionals zijn volgens het trendrapport hoogopgeleid, zelfverzekerd en zelfstandig. Maar ze zoeken wel structuur, om houvast te vinden in de snelle samenleving. Ze beschikken over de nieuwste middelen om overal en altijd met iedereen te communiceren, maar maken het liefst gebruik van een vaste werkplek op kantoor. Face-to-face contact tijdens hun werk heeft de voorkeur. Zij zoeken duidelijk naar contact met collega’s om mee samen te werken en kennis te delen. De werksfeer speelt daarbij een zeer bepalende rol in de kleeffactor van deze Young Professionals.

Ervaren coach
Ontwikkeling en veel kunnen leren bij een werkgever staan bovenaan het verlanglijstje van de nieuwe generatie. De Young Professional werkt graag zelfstandig, maar wel het liefst onder de vleugels van een ervaren coach. De oudere generatie heeft vaak het beeld dat de nieuwkomers arrogant zijn en hoog van de toren blazen. Het is echter zo dat ze juist op zoek zijn naar werknemers en managers van wie ze kunnen leren, alleen dan niet in een directieve aansturing, maar in een faciliterende vorm.

"Het zal zowel voor de werkgevers als de huidige werknemers even tijd kosten om de Young Professional 2.0 te leren kennen”, zegt Katinka Habermehl-Reuling, directeur van ASA Student en Ad Rem Young Professionals. “Toch ligt hier een duidelijke kans voor bedrijven. Zij kunnen de oudere doelgroep, de babyboomers die nu massaal met pensioen gaan, een rol geven in het coachen van de nieuwe generatie. De coach moet zich daarbij niet directief opstellen, maar als faciliterend, participatief leider. Iemand waar de Young Professional op terug kan vallen. Hiermee borgen bedrijven de kennis die weg dreigt te vloeien door de vergrijzing van de samenleving."

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer