Het platform Felix Works verenigt het aanbod van flexbureaus in de horeca in één online omgeving. Initiatiefnemer Rik Donders legt uit waarom concurrenten hierin gebroederlijk samenwerken.
Elk jaar starten meer dan duizend nieuwe flexbureaus. In de rubriek Starter portretteert Flexmarkt elke keer een nieuwkomer. In de meest recente editie van Flexmarkt magazine een interview met Rik Donders van Felix Works.
Felix Works
Oprichter: Rik Donders
Ervaring in de branche: Rik Donders richtte in 2013 uitzendbureau DOEN Horeca op. Daarnaast is hij oprichter van Mr. Einstein, een softwarepartij die ondernemers bijstaat bij het professionaliseren en digitaliseren van HR-gerelateerde zaken
Gestart: 2018
Personeel: 25 mensen
Rik Donders, zelf ondernemer bij het middelgrote uitzendbureau DOEN Horeca, schetst het probleem dat Felix Works oplost: “Stel, een hotel heeft volgende week veertig mensen nodig. Je hebt uitsteken de mensen voor je werken, maar bij grotere opdrachten doen de laatste tien tot twintig procent op de planning altijd een beetje pijn. Felix Works is een middel om de passende kandidaten te leveren die je wél hebt. Het restant komt dan uit het bestand van een collega-uitzender. Zo hou je de hoofdpijn weg bij jezelf en bij de inlener.”
Felix Works bestaat intussen een paar jaar en biedt inleners een centrale online omgeving, waarin ze een keuze kunnen maken uit het aanbod van 25 uitzendbureaus tegelijk. “Klanten krijgen weliswaar één verzamelfactuur, maar we zijn geen MSP of broker”, benadrukt Rik Donders. “We vinden het belangrijk dat het uitzendbureau zelf een relatie houdt – of krijgt – met een klant. Voor de kleine tot middelgrote uitzendbureaus die nu zijn aangesloten is dit een gunstig onderdeel van de propositie. Omdat ze kunnen binnenkomen bij mooie klanten waar ze eerder geen toegang toe hadden.”
“Klanten krijgen weliswaar één verzamelfactuur, maar we zijn geen MSP of broker”
Omdenken
De oplossing vraagt wel enig omdenken, geeft Donders aan. “Voorheen wilden we natuurlijk allemaal een klant helemaal voor onszelf hebben. Maar dat is niet meer van deze tijd. Door de krapte op de arbeidsmarkt wordt dat steeds moeilijker. Wij zeggen: maak er geen geheim van dat je met anderen samenwerkt. Want de klant heeft maar één wens, en dat is goed geholpen worden.”
Eén trend in de horeca houdt Felix Works nadrukkelijk buiten het aanbod en dat zijn zzp’ers. “Er zijn wel 1,2 miljoen zzp’ers in Nederland”, weet Rik Donders. “Maar een koerier of kelner heeft geen zelfstandigheid in zijn werk. Hij krijgt van zijn op drachtgever precies te horen wat hij moet doen. Volgens ons is dit schijnzelfstandigheid. De ketenaansprakelijkheid is hierbij een steeds groter risico voor inleners. Daarnaast is de verwachting dat dit soort constructies vanaf 2025 van overheidswege aangepakt gaat worden. Wij zijn hier altijd bij weggebleven, ook al heeft het ons bij DOEN Horeca veel omzet gekost.”
Eén trend in de horeca houdt Felix Works nadrukkelijk buiten het aanbod: zzp’ers
Dominante positie
Dat het platform in een behoefte voorziet blijkt wel uit het aantal deelnemende flexbureaus, dat inmiddels is opgelopen tot 25. De omzet over 2022 bedroeg 2,2 miljoen euro en voor 2023 is de verwachting dat deze uit zal komen op 10 miljoen euro.
“Het bestond nog niet”, zegt Rik Donders, gevraagd of Felix Works uniek is. “En ja, dit concept kan ook in andere branches zeker werken, bijvoorbeeld in de logistiek. Maar voor we uitbreiden naar andere bedrijfstakken, willen eerst een dominante positie opbouwen in de horeca.”
Dit werpt de vraag op of Donders niet bang is dat in andere branches zijn idee ijlings door anderen gebruikt gaat worden. “Ik zou het liever zelf doen”, geeft hij aan. “Maar we hebben zelf geen netwerk in de productie, techniek of zorg. Dus ik hoop dat ze ons bellen. De do’s en don’ts delen we graag.”
Dit artikel, geschreven door Guido de Kanter, is ook gepubliceerd in de juni-editie van Flexmarkt magazine. Flexmarkt magazine is digitaal beschikbaar voor abonnees van Flexmarkt pro.