Je eigen uitzendbureau starten? Lees deze 10 tips!

0

De flexmarkt is booming en het is een goede tijd om je eigen uitzendbureau te starten. Maar weet waar je als startende flexondernemer aan begint. In dit artikel alles over het vinden van een niche, het belang van een keurmerk en de vele wet-en regelgeving.

1. Bereid je voor (op financieel/juridische zaken)

Hoe begin je? “Door jezelf vragen te stellen en die uit te werken in een businessplan”, zegt Dustin Rameau. Hij is partner bij All About Flex, een dienstverlener die de backoffice verzorgt voor intermediairs op de arbeidsmarkt. “Vragen als: waarom? En wat is jouw kennis van de branche?” Weet ook wat je minimaal moet regelen om een uitzender te kunnen zijn. “Je moet bijvoorbeeld bij de Kamer van Koophandel de juiste SBI-code opgeven, de code die aangeeft wat de activiteit van een onderneming is. Niet verplicht, maar wel belangrijk: de certificering. Veel opdrachtgevers vragen daarnaar. En bij welke brancheorganisaties sluit je je aan?” Niet verplicht, maar in de praktijk door opdrachtgevers vaak wel geëist: is een zogenaamde ‘G-rekening’. Dat is een geblokkeerde bankrekening, waarmee een flexondernemer alleen de loonheffingen en/of de btw aan de belastingdienst kan betalen. Ook eisen inleners bij flexbedrijven die niet bij de ABU of NBBU zijn aangesloten vaak het SNA-keurmerk van de Stichting Normering Arbeid. Met dit keurmerk beperken inleners het risico dat zij aansprakelijk worden gesteld voor verplichtingen uit arbeid die door de uitlener of (onder)aannemer niet zijn voldaan. 

Stock Xchng

Sluit juiste verzekeringen af

Verder moet het pensioen van flexwerkers natuurlijk goed geregeld zijn. En sluit de juiste verzekeringen af. Rameau: “Je moet ten minste een aansprakelijkheidsverzekering hebben. En waar vaak niet aan wordt gedacht: hoe ga je om met verzuim? Word je zelf risicodrager? Of laat je dat bij het UWV? In het  eerste geval betaal je, als een werknemer uitvalt vanwege ziekte, tot de eerste twee jaar alles zelf. In het tweede geval draag je premie af aan het UWV.”
En een open deur misschien, maar het maakt nogal uit wat voor flexbedrijf je bent, zegt Rameau: “Als je een uitzendbureau runt, stel je personeel ter beschikking aan een derde. Dan moet je alles rond het werkgeverschap dus zelf organiseren. Maar doe je alleen aan werving en selectie, dan staat het personeel direct op de loonlijst van de werkgever die je inhuurt. Bij payrolling is het weer anders: de werving en selectie wordt door de inlener gedaan, deze vraagt dan of jij de geworven medewerker kunt overnemen. Dan ben je wel werkgever, maar dan heb je niets te maken met de uitzend-cao, flexpensioenfonds StiPP, de ABU of NBBU en dergelijke. Wel moet je zorgen dat de medewerkers een adequate pensioenregeling hebben.”

2. Kies een niche

Jurriën Koops, directeur van de ABU, drukt elke starter in de branche op het hart om een duidelijke keuze te maken. “Want de concurrentie is groot en je moet onderscheidend zijn. Maak je die keuze niet, dan kom je al snel in wat de ‘red ocean’ wordt genoemd: enorme concurrentie, enorme prijsdruk.”
Sowieso is de concurrentie op prijs en arbeidsvoorwaarden de geen lang leven meer beschoren, zegt Koops. “De krapte op de arbeidsmarkt is groot en dat blijft voorlopig zo.” Tegelijkertijd neemt de behoefte aan flex onder opdrachtgevers niet af. “Wie dus de opdrachtgever én de kandidaat goed, gemakkelijk en snel kan ontzorgen en waarde kan toevoegen, heeft een concurrerend businessmodel.”
Overigens twijfelt Koops er niet aan dat flexondernemers, bestaande en nieuwkomers, manieren zullen vinden om van waarde te blijven. “Ik noem de sector wel eens de Barbapapa van de arbeidsmarkt. Hij vervormt zich naar de omgeving waar-in deze actief is, inspelend op de wensen van mensen en bedrijven.”

Opleiden en activeren

De ABU-directeur heeft nog wel wat ideëen voor interessante niches. “Er zijn nog steeds zo’n 800.000 mensen die aan de kant staan. Ook die moeten we zoveel mogelijk aan het werk helpen. Daar liggen kansen. Je zult ze deels moeten opleiden, maar ook moeten activeren. En dan zijn er natuurlijk de branches waar de tekorten het grootst zijn: de bouw, zorg, techniek. Daar kun je met zij-instromers, in combinatie met vakgerichte opleidingen, van waarde zijn. Inspelend op de energietransitie of de bouwopgave. Maar we zullen het ook van vakmensen van buiten Nederland moeten blijven hebben, dus een uitzendbedrijf dat zich richt op bijvoorbeeld kennismigranten kan een hele interessante businesscase hebben.”

Lees ook: Starters gaan straks de uitzendbranche weer overspoelen

3. Kies een duidelijke doelgroep en positionering

Anita Cuijpers ondersteunt met haar bedrijf Ancuraat zzp-ers en mkb’ers bij hun bedrijfsvoering. Belangrijk voor elke ondernemer, niet alleen voor starters, is dat je je doelgroep duidelijk voor ogen hebt, zegt zij. “Dat is een open deur, maar heel belangrijk. Want dit bepaalt ook je communicatie. De hele marketing kun je daardoor goed afstemmen. Je verspilt zo weinig energie, want je schiet weinig losse flodders.”

Je ideale klant

Jezelf goed positioneren is voor de ene ondernemer makkelijker dan voor een ander. “Zelf vind ik dit ook een uitdaging. Ik profileer me namelijk – bewust – als generalist binnen de doelgroep zzp/mkb. Het is veel makkelijker om je als specialist in de markt te zetten dan als generalist. Toch kun je jezelf de vraag stellen: wie is jouw ideale klant? Pas daar dan je communicatie op aan.” Overigens kan die ideale klant nog wel eens veranderen, merkte ze. “Ik had deze uitgetekend, maar in de praktijk bleek het toch anders uit te pakken. Pas dus je doelgroep en marketing aan als dat nodig is.”

4. Wees onderscheidend

Michiel Heijmans werkte jaren als manager bij een IT-bedrijf en is nu starterscoach. Daarnaast fotografeert hij. Cruciaal voor elke ondernemer is dat deze onderscheidend is, zegt hij. “Als je in de fotografie een stap opzij zet, krijg je vaak betere foto’s. In andere sectoren is het precies zo. Als jij als ondernemer wil opvallen, moet je het net even wat anders doen dan de rest.”

De klant voorop

En erg voor de hand liggend, maar toch nog steeds een grote aanrader: richt je op de klant. “Een focus op service is nog steeds een unique selling point voor veel bedrijven. Net die stap verder gaan, die keer extra terugbellen.” En hou dat ook consequent vol. “Je derde of vierde klant gaat dat dan verder vertellen. Want de klant voorop zetten, het is makkelijk om te roepen, maar lang niet iedereen doet het. Wat dan erg belangrijk is: als iemand tevreden over je is, vraag of ze een stukje schrijven op een reviewsite. Online marketing is tenslotte belangrijker dan ooit.”

5. Social media: ja! Maar doe dat wel met beleid

Ook in de flex kan geen enkele ondernemer meer om social media heen. Maar hoe pak je dat aan? Een valkuil waar veel bedrijven in trappen, is om te veel te willen doen, zegt Heijmans. “Als je alles wil doen, ben je er de halve werkweek aan kwijt. Beperk je daarom tot een of twee platforms en ga daar het gesprek aan. Dus niet alleen gaan zenden. Zo groeit je bereik en je zult zien dat je zo veel kunt doen aan personal branding.”
Maar hoe dan? Want niet elke sector is even fotogeniek. “Het is belangrijk dat je het visueel kunt maken. Natuurlijk, als je een verzekeringskantoor hebt, is dat op het eerste oog niet heel interessant op social media. Maar je kunt wel iets doen met een verzekeringsgeval en dat laten zien. Bijvoorbeeld een ongeluk en hoe je daar als bedrijf mee bent omgegaan.”

Meelezen

Nog een tip: het medium is leidend. “Stop met kijken naar je product. Kijk naar wat dat product oplost voor je klant. Over een fiets kun je zeggen dat die twintig versnellingen heeft, maar ook dat je er een berg mee kunt op fietsen. Die laatste invalshoek zorgt ook voor een bredere doelgroep  dan de mensen die alleen in de techniek geïnteresseerd zijn.” Toch is het niet altijd goed te voorspellen wat werkt op social media en wat niet. Wees dus niet bang om fouten te maken, zegt Heijmans. “Al doende leert men. En laat anderen meelezen. Ik heb het zelf ook vaak gehad: dacht ik dat ik iets goed had opgeschreven, maar dan zei een ander: wat moet ik hiermee?”

6. Gebruik je website juist

De grootste digibeet ziet nog het belang van een website. Maar wat wil je er precies mee bereiken? Want dat bepaalt hoe je deze moet inrichten. Starterscoach Michiel Heijmans: “Als je een bedrijf hebt dat draait op mond-tot-mondreclame, dan is je site een soort online brochure, maar ook niet meer dan dat. Maar wil je via je website klanten binnenhalen, dan moet je drie dingen goed regelen: zoekmachine-optimalisatie, conversie-optimalisatie (komt de klant op de plek waar je hem wil hebben) en gebruiksgemak/toegankelijkheid – zoals hoe goed is de site te navigeren voor blinden?”

Online specialist

Een menu met talloze links is niet zo gebruiksvriendelijk. “Daarnaast wordt Google steeds ‘menselijker’. Dus als je website niet gebruiksvriendelijk is, laat Google hem links liggen.” En nog een tip, zegt Heijmans: diegene die een website bouwt, is niet per se een online specialist. “Daar moet je wel op letten. Haal er dus nog iemand bij die dat wel is. Je moet van een aannemer tenslotte ook niet verwachten dat die verstand heeft van vloerbedekking.”

NBBU
Marco Bastian, directeur NBBU

7. Sluit je aan bij een brancheorganisatie

Je aansluiten bij een van de twee brancheorganisaties – ABU of NBBU – is niet verplicht. Wel vragen veel inleners ernaar, omdat het een keurmerk is. “Uitzenden oogt eenvoudig. Maar de duivel zit hem in de details,” zegt Marco Bastian, directeur van de NBBU. “Het is heel belangrijk om te weten wat wel en niet is toegestaan. Wij hebben daarom een hele juridische afdeling die leden bijstaat. Bijvoorbeeld op gebied van cao’s. Want als uitzender moet je niet alleen alles weten van de eigen cao, maar ook van die van de inleners.” Ook biedt de NBBU bijvoorbeeld voor startende flexondernemers de cursus Zicht op de Flexmarkt. De NBBU heeft op zijn website ook een gids en stappenplan staan voor het starten van een uitzendbureau. Daarnaast zitten er in het cursusaanbod diverse trainingen voor starters.

ABU-directeur Jurriën Koops

Kwaliteitskeurmerk

Ook de ABU biedt zijn leden naast een stevig kwaliteitskeurmerk allemaal praktische voordelen. “Zoals startersbijeenkomsten, waarbij we bedrijven laten zien wat het betekent om een uitzendbureau te hebben, wat de regels zijn, enzovoort,” legt Jurriën Koops uit. “We helpen ze met het voldoen aan de eisen bij controles, zodat ze hun bedrijfsvoering verder verbeteren. We hebben een ABU Academy, waarmee we workshops en kennissessies organiseren over allerlei onderwerpen. Ook bieden we advies op maat en de mogelijkheid om op directieniveau te sparren over de koers van het bedrijf.”

Lees ook: Je eigen uitzendbureau starten? Word lid van de ABU of NBBU

8. De backoffice zelf doen of uitbesteden

Als ondernemer in de flexbranche heb je de keuze om alles zelf te doen, of om de backoffice – de verloning en alle administratie rond werkgeverschap – uit te besteden. Volgens Bastian hoeft dit geen definitieve keuze te zijn. “Van de backoffice moet je  echt wel kennis van zaken hebben, wil je dat goed doen. Daarom zijn er partijen die dat deel uitbesteden. Om het later, als ze groter zijn geworden, weer zelf te gaan doen. Maar veel andere ondernemingen vinden het wel goed zo en blijven hun backoffice uitbesteden.”
In zee gaan met een backofficepartner is steeds normaler geworden, zegt ook Dustin Rameau van All About Flex. “Bij startende uitzenders is het zelfs de standaard. Ook vanwege de grote veranderingen in de wetgeving. Je moet iemand hebben die precies weet hoe het zit en die alle veranderingen bijhoudt. Want je kunt niet leunen op je backofficesoftwarepakket. Daarbij geldt: garbage in is garbage out. Als je niet goed weet wat je waar moet invullen, kan zo’n pakket je ook niet helpen.”

Goed vergelijken

Wil je als starter in de flex een backofficedienstverlener inhuren, vergelijk deze dan goed met elkaar, benadrukt Rameau. “Ik preek dan natuurlijk voor eigen parochie, maar vergelijk appels wel met appels. Een offerte kan heel aantrekkelijk lijken, maar sommige backoffice-dienstverleners zijn weinig meer dan salarisverwerkers. Daar krijg je veel risico’s bij jezelf teruggelegd Ook moet je alsnog veel zelf doen. Of je moet voor van alles en nog wat bijbetalen. Kijk daar dus goed naar.”

9. Netwerk!

Door te netwerken kun je boven het maaiveld uitkomen, stelt starterscoach Michiel Heijmans. “Dat kan op verschillende manieren. Je kunt naar netwerkbijeenkomsten gaan natuurlijk. Maar dan kom je daar en je kent niemand. Wie is interessant? Geen idee! Dus je kunt ze ook zelf organiseren. En dat hoeft helemaal niet zo groots.
Vraag eens rond of je een zaaltje een keer in de maand een avond kunt huren. Vraag bekende ondernemers of ze eens wat mensen willen meenemen. Omdat je het zelf organiseert, hoef je ook niet bang te zijn dat je niemand spreekt.”

Sparren

Met corona was het natuurlijk lastiger om zulke avonden te organiseren. Heijmans zag de afgelopen twee jaar daarom veel ondernemers die met elkaar gingen wandelen. “Dan kwam er een bericht: ik ga dan en dan op die plek wandelen. En dat kan dan in allerlei varianten: van alles vrijlaten tot elk kwartier verplicht wisselen van partner. Maar wat je ook doet: er zijn genoeg ondernemers die behoef te hebben aan sparren, die in een soortgelijk traject zitten als jij. Doe daar je voordeel mee.”

10. Zoek hulp van buiten

Wees niet bang om expertise van buiten te halen, meent bedrijfsondersteuner Anita Cuijpers. “Het risico van alles zelf blijven doen, is dat je blijft aanmodderen. Je kunt mensen op uurbasis inhuren, om ze mee te laten kijken. Hun expertise kun je daarna blijven inzetten. Dus ja, het kost geld, maar je hebt van de opgedane kennis vervolgens jarenlang plezier.”

Ruilen

Beginnende ondernemers onderschatten vaak hoeveel rompslomp komt kijken bij het draaiende houden van een onderneming, zegt Cuijpers. “Als ondernemer wil je je focussen op je kerntaken. Huur voor andere zaken dus mensen in, al is het maar tijdelijk – tot je het hebt geautomatiseerd, of tot je er mensen voor kunt aannemen. Het geeft je veel rust en op langere termijn scheelt het je geld.”
Starterscoach Michiel Heijmans is dat met haar eens. “Er komt als starter zoveel op je af. Zoek de juiste mensen om je heen die je oplossingen bieden. Ik zou zeggen: schoenmaker blijf bij je leest. Dat hoeft niet veel te kosten. Zeker bij beginnende ondernemers is het heel normaal om diensten te ruilen. Dat je als ontwerper bijvoorbeeld een brochure voor iemand maakt die een tuiniersbedrijf heeft en dat die dan jouw tuin komt doen. Wees niet bang om creatief te denken.”

Dit artikel, geschreven door Fons van Lier, is gepubliceerd in de maart-editie van Flexmarkt magazine die voor abonnees (van Flexmarkt Pro) ook digitaal beschikbaar is.


Lees ook:
Je eigen uitzendbureau starten? Dit moet je weten!


Volg Flexmarkt op LinkedIn:

Over Auteur

Reageer