Adecco ziet omzet wereldwijd groeien, maar niet in Nederland

0

De Adecco Group heeft in het derde kwartaal wereldwijd een omzetgroei geboekt (+6%), maar niet in de Benelux (-3%). Om de resultaten te verbeteren wil de directie de eigen organisatie meer stroomlijnen. Ook heeft het management een vacaturestop afgekondigd.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die de Adecco Group vandaag heeft bekendgemaakt.

Adecco Group heeft in het derde kwartaal van dit jaar wereldwijd een omzet behaald van ruim 6 miljard euro, een (organische) omzetgroei van 6% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Op mondiaal niveau ging de brutomarge iets omhoog naar 21%, de winstmarge (EBITA) daalde naar 3,6%.
Specifieke omzetcijfers voor Nederland worden niet gegeven. Wel is bekend dat Adecco Group Benelux een omzetdaling kende in het derde kwartaal (-3%).

Niet alleen Adecco, ook de andere grote mondiale uitzendorganisaties Randstad en Manpower kenden wereldwijd een omzetgroei in het derde kwartaal, maar niet in Nederland.

Vooruitzicht iets minder positief

Uitzenden – nog altijd veruit de belangrijkste dienstverlening van Adecco – deed het mondiaal in het derde kwartaal goed met een groei van 3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. MSP-dienstverlening, consulting & andere diensten groeide met18%, recruitment voor vaste contracten steeg zelfs met 21%. Training/opleiding bracht 10% meer op.
Adecco Group verwacht in het vierde kwartaal iets lagere volumes dan in het derde kwartaal. In oktober waren de volumes al iets lager. Als reden hiervoor wijst de uitzendorganisatie op de huidige (onzekere) macro-economische omstandigheden.

Organisatie stroomlijnen

In een presentatie bij de kwartaalcijfers gaf de directie aan dat er het nodige moet gaan veranderen in de organisatie van Adecco onder het motto ‘Simplify. Execute. Grow.’ Een van de dingen die de prestaties niet ten goede komen is naar eigen zeggen de ‘complexiteit van de organisatie’. Het management wil de organisatie meer stroomlijnen: meer beslissingsbevoegdheden lager (lokaal) in de organisatie en interne processen verbeteren door overbodig en dubbel werk te elimineren en IT-verbeteringen (digitalisering) door te voeren. Op korte termijn (tot medio 2024 moet dit € 150 miljoen aan besparingen opleveren.)
Eén van de quick wins om de resultaten te verbeteren is dat er vanaf oktober dit jaar een vacaturestop bij Adecco is afgekondigd.

Bij Adecco Nederland zijn dit jaar enkele directiewijzigingen geweest. Lees ook:

 

Volg Flexmarkt op LinkedIn:

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer