Bestaande belangenbehartigers over NSWU

1

De ABU, NBBU en NVUB hebben er een concurrent bij, die zich vooral gaat richten op de kleinere uitzendbureaus. Onder de naam Nederlandse Samenwerkende Uitzendbureaus (NSWU), is de branchevereniging eind april van start gegaan.

Het verschil met de ABU, NBBU en NVUB bestaat er volgens initiatiefnemer Fred Blaas uit dat de NSWU opkomt voor de kleinere uitzendbureaus: ‘De ABU en NBBU sluiten cao’s af en verlenen juridische hulp, wij doen dat niet. Wij behartigen belangen en helpen met praktische dingen. Uitzendbureaus kunnen dus ook prima tegelijkertijd lid zijn van een van die partijen en van ons.’

Volgens Blaas waren er een paar belangrijke redenen om de NSWU op te richten: ‘Kleinere uitzendbureaus kunnen een lidmaatschap van de ABU of NBBU vaak niet betalen waardoor ze erg veel zelf moeten doen. Als zelfstandige maken ze zoveel uren, dat belangrijke dingen als marketing, inkoop, subsidies en netwerken blijven liggen. Daarin willen we ze faciliteren middels een online platform. Daarnaast is het zo dat we een eigen vacaturesite beginnen. Nu moeten we vacatures vaak plaatsen op dure sites, terwijl we dat natuurlijk ook zelf kunnen doen. Ook is het voor de kleinere speler vaak lastig om mee te dingen naar de grotere raamcontracten. Via ons kunnen kleinere bureaus meeliften op landelijke afspraken en zo in aanmerking komen voor die grotere contracten.’

Oprichter Blaas heeft zelf als intercedent en vestigingsmanager bij een klein uitzendbureau in Brabant gewerkt. ‘Momenteel heb ik mijn eigen uitzendbureau in Houten dat zich richt op de horeca, genaamd People4all. In totaal werken bij de NSWU twee mensen fulltime, en springt één persoon bij naar gelang dat nodig is. Ik heb een groot netwerk, dus expertise die we niet in huis hebben, huren we in.’

Directeur Marco Bastian van de NBBU voelt zich niet bedreigd door de nieuwe speler op de markt. ‘Het lijkt me nog erg pril allemaal en wat ik op het eerste gezicht zie is dat het vooral een inkoopcombinatie is. Voor ons is het alleen maar een aansporing om nog beter ons best te doen alle spelers in de markt te bedienen. Ik bestrijd dat wij niet goed opkomen voor de kleinere uitzendbureaus, wij hebben ook veel eenpitters onder onze leden.’

De ABU vindt het onduidelijk op wie de organisatie zich richt. ‘Uitzendkrachten, reïntegratie- of uitzendbureaus?’, vraagt ABU-woordvoerder Remko Icke zich af. ‘Nergens is te lezen aan welke kwaliteitseisen bureaus moeten voldoen en hoe representatief de organisatie is. Bij de ABU is 90 procent van de uitzendbureaus al klein tot middelgroot en komen er elke maand tientallen bij’, aldus Icke. ‘Daarnaast is inkoopvoordeel ook bij de ABU al lang geregeld onder de ledenservice. Dat biedt nu echt meerwaarde naast het hebben van een ABU-keurkmerk. En ook niet onbelangrijk, de organisatie is geen vereniging zo ver ik dat kan zien, en heeft dus geen bestuurders en leden.’

Door Basti Baroncini, redacteur Flexmarkt
 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

1 reactie

  1. Dit soort initiatieven juich ik toe.
    Naar mijn mening is de ABU veeeel te duur en enkel gericht om het in stand houden van Randstad, Startpeople, Tempoteam enz. Dus Fred ik hoop dat het serieus is.

Reageer