Ook Belgische uitzendmarkt herstelt zich

0

Net als in Nederland heeft de Belgische uitzendsector zich behoorlijk hersteld in september.

De Belgische brancheorganisatie Federgon meldt dat in vergelijking met de maand september vorig jaar het aantal uitzenduren in België is gedaald met bijna 12%. Dat is een veel minder grote krimp dan in de maanden ervoor. Het aantal (gepresteerde) uitzenduren groeide in september zelfs met bijna 4% ten opzichte van de maand ervoor.

De Belgische uitzendmarkt is door de strengere lockdownmaatregelen direct na het uitbreken van de coronacrisis veel harder getroffen dan Nederland. In april daalde het aantal uitzenduren met bijna de helft (-44%) bij onze zuiderburen.
(Ter vergelijking; in Nederland bedroeg de krimp in uitzenduren direct na het uitbreken van de coronacrisis  (periode 4 en periode 5) ongeveer een kwart.)
In de zomer werd al duidelijk dat ook de Belgische uitzendmarkt zich aan het herstellen was. In vergelijking met de maand mei van vorig jaar liet de uitzendsector in België in mei een daling optekenen van -29%. Weliswaar nog altijd een forse krimp, maar veel minder groot dan in de maand ervoor.

ABU: minder sterke krimp

Uit de ABU MarktMonitor die eerder deze week is gepubliceerd bleek dat in september (periode 10) ook in ons land het aantal uitzenduren met 12% op jaarbasis is gedaald. Ook in Nederland betekent dit een veel minder grote krimp dan in voorgaande maanden sinds het uitbreken van de coronacrisis.
Uiteraard zijn hierin de gevolgen van de tweede (gedeeltelijke) lockdown nog niet meegenomen.

Over Auteur

redactieflexmarkt

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer