Peter Zebra: detacheren én HR serieus nemen

2

­­­Maikel Pals en Richard Dijkman zaten jarenlang samen in de directie van de beursgenoteerde detacheerder Brunel. Dit jaar besloten ze een eigen detacheringsbureau te starten, gespecialiseerd in HR-professionals. Wat gaan ze anders doen?

Elk jaar starten meer dan duizend nieuwe flexbureaus. In de rubriek Starter portretteert Flexmarkt elke keer een nieuwkomer. In de meest recente editie van Flexmarkt magazine een interview met Maikel Pals en Richard Dijkman, oprichters van Peter Zebra.

Peter Zebra

Oprichters: Maikel Pals, Richard Dijkman
Ervaring in de branche: Pals was algemeen directeur bij Brunel. Hij werkte er dertien jaar. Daarnaast was hij oprichter en voorzitter van de Vereniging van Detacheerders. Dijkman werkte meer dan acht jaar bij Brunel, onder meer als directeur marketing en communicatie, legal en engineering.
Gestart: Februari 2022
Personeel in dienst: Tien mensen, inclusief twee coaches.

“We willen zowel detachering als het vak van HR-professional meer aandacht geven”, aldus Maikel Pals. Hij legt uit: “Detacheerders hebben bij veel HR-professionals het imago dat ze bemiddelen bij tijdelijke opdrachten en niet veel meer. Wij geloven juist dat detacheerders volwaardige werkgevers zijn die medewerkers mooie carrières kunnen bieden, met interessante opdrachten en ontwikkelingsmogelijkheden.”

Aan de andere kant worden HR-professionals nog te weinig serieus genomen binnen hun organisatie, aldus Dijkman. “De mensen die wij spreken zijn vaak supergepassioneerd over hun vak, maar ze worden naar eigen zeggen te veel in een uitvoerende, reactieve rol geduwd. Ze mogen alleen de contracten en mutaties regelen. De urenadministratie bijhouden. Daardoor voelen ze zich soms het afvoerputje van de organisatie. Dat frustreert.”

Nieuw profiel HR

Peter Zebra (de naam staat voor ‘Personeels Zaken’, PZ afgekort naar militair alfabet, Peter Zebra) ziet HR-professionals graag in een adviserende rol. “Organisaties onderscheiden zich steeds minder door hun producten, sales of innovatie. Sterke teams zijn cruciaal”, zegt Dijkman. “De instroom, doorstroom en uitstroom moet aansluiten op de bedrijfsstrategie. Zeker in een krappe arbeidsmarkt. Hoe zien je klanten eruit? Welke mensen horen daarbij? Hoe straal je een aantrekkelijk beeld uit? Alleen als HR de bedrijfsstrategie begrijpt, kan het bijdragen aan het succes van de organisatie.”

Van de nieuwe HR-professional wordt een ander profiel verwacht dan tien jaar geleden, legt Pals uit. “Waarom lopen onze goede mensen weg? Waarom verliezen we van de concurrent? Op dat soort vragen moet je tegenwoordig antwoord geven. Niet alle HR-mensen kunnen dat. In dat soort situaties worden wij gevraagd om mensen te leveren die ‘het nieuwe gedrag’ kunnen introduceren.”

Een concreet voorbeeld? Dijkman: “Onlangs is een medewerker van ons met een retailachtergrond gestart bij een zorginstelling. Die organisatie heeft moeite om nieuwe kandidaten te werven. Dat is geen uitzondering: veel zorgorganisaties zijn nogal bescheiden over hun propositie en sterke kanten. De werving was dan ook behoorlijk passief. Onze collega heeft een evenement georganiseerd en de instelling actief gepresenteerd op scholen en opleidingen in de buurt.”

Niet te snel groeien

Hoe komt Peter Zebra zelf aan goede HR-kandidaten? “Alleen al in de regio Amsterdam staan driehonderd vacatures open voor HR-professionals. Niet te doen”, zegt Pals. “Toch hebben we via ons netwerk best een goede instroom van nieuwe collega’s. Bij ons kunnen ze zich intern ontwikkelen via een deskundigheidsprogramma, een zomer- en winteracademie en we hebben twee coaches die medewerkers helpen bij hun dagelijks werk en de ontwikkeling van hun carrière.”

Sinds de start in februari heeft Peter Zebra medewerkers gedetacheerd bij onder meer een landelijke kinderopvangorganisatie, een vliegmaatschappij en een vervoersbedrijf. “Vijftig projecten continu: dat is de eerstvolgende mijlpaal”, zegt Dijkman. “Maar het moet niet te snel te groot worden.” Pals: “Daarom hebben we ook geen extern kapitaal aangetrokken. Dat brengt een bepaalde druk met zich mee en dat willen we niet.”


Dit artikel, geschreven door Frans Tilstra, wordt ook gepubliceerd in de juni-editie van Flexmarkt magazine. Flexmarkt magazine is digitaal beschikbaar voor abonnees van Flexmarkt pro.

 

Lees ook: Je eigen uitzendbureau starten? Lees deze 10 tips

 

flexeventFleXevent 21 juni a.s.

Groeien met jouw flexbedrijf in deze turbulente tijd? Op het komende FleXevent presenteren we de nieuwste inzichten in de belangrijkste uitdagingen en kansen in onze markt en maatschappij, bespreken we de grote mogelijkheden van recruitment 4.0 en – voor het eerst– zoomen we in op de geheimen van flexbureaus die de afgelopen jaren uitzonderlijk hard zijn gegroeid.
Bekijk het interessante programma van het FleXevent op 21 juni a.s. in Houten en meld je aan!

 

 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

2 reacties

  1. Ja, waarom staat de link niet gewoon vermeld bij het artikel? Ik zat ook al te zoeken.
    Als je een artikel leest dan raak je geïnteresseerd in de website die je zelf even wil bekijken.

Reageer