Meeste Gen Z-jongeren verkiezen freelancen boven vaste baan

0

Het duurt nog even voordat Generatie Z, geboren tussen 1997 en 2012, de arbeidsmarkt betreedt, maar nu is al duidelijk dat zij heel andere eisen aan werk stellen. Bijna twee derde (64%) ziet zichzelf in de toekomst werken als freelancer.

Dit blijkt uit een onderzoek van freelance platform Fiverr onder duizend Nederlanders tussen de 16 en 26 jaar.

Naast de wens voor flexibiliteit, autonomie en passie gedreven werk, heeft de huidige staat van de economie een grote invloed op de keuze om te (gaan) freelancen.

Flexibel en zelfstandig

Ruim 60% van de Nederlandse generatie Z ziet zichzelf in de toekomst dus werken als freelancer, of is dit al. Iets meer dan een kwart van hen is van mening dat ze hun talent of passie niet kunnen vervullen met een vast dienstverband.
Fulltime werken wil Gen Z wel, alleen minder graag voor een baas. Flexibele werkuren en zelfstandigheid (63%) zijn het belangrijkste voor deze generatie wanneer ze kijken naar hun werk. Daarna volgt een fijne werkcultuur (35%). Ruim één derde (36%) denkt mede om die redenen dat freelancen beter past bij hun lifestyle.
40% overweegt freelancen vanwege een verlangen naar een extra of hoger inkomen. Eén derde van de jongeren die momenteel als freelancer opereert of dit van plan is, ziet dit als voornaamste reden om zelfstandig aan de slag te gaan.

Controle inkomen en carrière

De huidige economische omstandigheden hebben invloed op de perceptie 89% van deze generatie over freelancen. Zo vindt 31% zelfstandig ondernemen een slimme manier om extra inkomen te genereren ten tijde van inflatie. Nog eens 32% vindt het fijn om hun tarief aan te passen naargelang deze prijsstijgingen.
“In een flink veranderende arbeidsmarkt zien we dat Gen Z meer controle wil hebben over hun inkomsten en carrièrepad”, aldus Peggy de Lange, verantwoordelijk voor de B2B marketing van Fiverr. “Ze geven voorrang aan flexibiliteit en passie gedreven werk. De autonomie van een freelancer heeft een enorme aantrekkingskracht op die generatie.”

Diploma niet per se nodig

Gevraagd naar wat de grootste ambitie van Gen Z is, reageren veruit de meesten (42%) met financiële vrijheid, gevolgd (26%) door het hebben van een eigen onderneming. Voor het halen van deze doelen is niet per se een diploma nodig, vindt 44% van de ondervraagde jongeren. Een kwart (25%) is van mening dat een tussenjaar een van de beste kickstarts is voor een carrière vol succes en voldoening.

Lees ook:

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer