Onderwerp: Flexwerkers

De arbeidsmarkt flexibiliseert en de flexschil bij bedrijven blijft groeien. Dat biedt kansen voor flexondernemers. De arbeidsmarkt is echter ook zeer divers. Er zijn tal van typen flexwerkers, van uitzendkrachten, gedetacheerden tot oproepkrachten. Arbeidsmigranten, arbeidsgehandicapten, 50-plussers, zzp’ers, hoog- en laagopgeleiden – de verschillende doelgroepen vragen allemaal om een eigen marktbenadering. Ook de werving en selectie en behoefte aan opleidingen en ontwikkeling verschilt per doelgroep. Hoe speelt de ondernemer in flex daar optimaal op in? Flexmarkt brengt actuele strategisch en praktische informatie over bemiddeling van flexwerkers.

Artikelen over het onderwerp flexwerkers

Flexwerkers
‘De oplossing voor de krappe arbeidsmarkt ligt voor het oprapen’

In tijden van een krappe arbeidsmarkt ligt de focus vaak op het vinden van nieuwe mensen. Dat is in de flexbranche niet anders. De softwareoplossingen voor recruitment zijn dan ook legio en geen uitzendorganisatie kan meer zonder. Maar op het front van ‘redeployment’ blijft het angstig stil, terwijl de technologische mogelijkheden voor het herplaatsen van uitzendkrachten zich wel degelijk aandienen.

arbeidsrecht
Verdere uitwerking SER-advies, ABU vreest waterbedeffect

Minister Karien van Gennip (SZW) heeft de plannen voor hervorming van de arbeidsmarkt in lijn met het SER-advies verder uitgewerkt. Net als de werkgevers- en werknemersorganisaties is de ABU overwegend positief. Maar de branchevereniging vreest voor het waterbedeffect: ‘de regulering van zzp raakt achterop bij de regulering van uitzendwerk.’

Flexwerkers
Uitspraak Hoge Raad: uitzendovereenkomst eindigt niet zonder meer bij ziekte

Is een cao-bepaling die inhoudt dat een uitzendovereenkomst zonder meer eindigt in geval van ziekte van de uitzendkracht rechtsgeldig? ‘Nee’, zegt de Hoge Raad. De in de CAO vastgelegede fictie is niet rechtsgeldig; de uitzendovereenkomst met uitzendbeding eindigt niet automatisch bij ziekte. De inlener moet actief de opdracht beëindigen.

Arbeidsmarkt
Vinden en behouden medewerkers belangrijker dan kosten

Ondanks het onzekere economische klimaat geeft ruim driekwart van de HR-managers (77%) aan dat hun wervingsstrategie meer gericht is op waardecreatie dan op kostenbesparingen. Focus ligt daarbij op het vergroten van de betrokkenheid, tevredenheid en productiviteit en op het behoud van werknemers. Dat blijkt uit het Talent Trends Report 2023 van Randstad.

1 2 3 4 5 109