Waarom scholing juist nu belangrijker is dan ooit

0

De koning zei het tijdens de Troonrede: “Na de fase van noodsteun is het nu ook belangrijk dat mensen door scholing en training de overstap kunnen maken naar sectoren waar een tekort aan personeel is, en dat bedrijven zich aan kunnen passen aan de nieuwe realiteit.”

Extra aandacht voor scholing. Het past bij de tijd waarin we ons bevinden. “Zeker professionals in de flexmarkt moeten ervoor zorgen dat zij voorbereid zijn op de arbeidsmarkt van morgen. Op het moment dat het even tegenzit, komen flexwerkers als eerste onder druk. Met up-to-date kennis en vaardigheden ben je weerbaarder en kom je sneller weer aan de bak”, zegt Farzad Henareh van leerplatform Studytube. Hij ziet dat uitzendbureaus en payroll-organisaties steeds meer inzetten op de scholing van personeel.

Talenttekort voor specifieke functies

Uitzendorganisaties Intro Personeel en Manpower bevestigen het belang van ontwikkeling. “Voor de coronacrisis was de werkloosheid laag en dus waren er weinig werkzoekenden. De relatief kleine groep werkzoekenden kreeg geen baan omdat ze niet de vaardigheden hadden waar opdrachtgevers naar op zoek waren.
Door de coronacrisis is het aanbod werkzoekenden echter flink gegroeid. Toch blijven die vacatures die er voor de coronacrisis al waren onvervuld. Ook de nieuwe werkzoekenden hebben dus niet die specifieke vaardigheden die nodig zijn om die vacatures te vervullen. Er is een talenttekort voor specifieke functies”, zegt Lisa Bruins van Manpower.

Online leren door corona versneld

De coronacrisis laat natuurlijk onverminderd zijn sporen na op de arbeidsmarkt. Het heeft de manier van werken voor een groot deel veranderd. Was het vroeger ondenkbaar om vergaderingen en andere overleggen via een beeldscherm te organiseren, nu is het de normaalste zaak van de wereld.
Wat betreft scholing en opleiding bestond er al langer een groot online aanbod, maar de coronacrisis heeft als een katalysator gewerkt. Online en blended learning heeft absoluut aan populariteit gewonnen de afgelopen periode.

Homam Karimi (v.l.n.r), Marion Vetter, Farzad Henareh, Robert van den Eeckhout van Studytube in gesprek over het belang van
scholing in de uitzendmarkt.

Opleidingscultuur

Aan de andere kant geven uitzendorganisaties aan dat het lastig blijft voor medewerkers om tijd vrij te maken voor opleiding en ontwikkeling. “De verplichte trainingen vanuit opdrachtgevers volgen ze prima. We zien wel dat we moeten werken aan een opleidingscultuur om medewerkers te motiveren en enthousiasmeren om hun kennis verder te verbreden”, zegt Maurits Visser van Intro Personeel. Eerder gaf werkgeversorganisatie AWVN ook al aan dat er best nog geïnvesteerd kan worden in de Nederlandse ‘leercultuur’. Volgens AWVN is er sprake van achterstallig onderhoud op de arbeidsmarkt als het om scholing gaat.

Die achterstand in leercultuur moet snel worden ingelopen, zeker gelet op de technologische ontwikkelingen. Die maken het voor werknemers in het algemeen en flexwerkers in het bijzonder belangrijker dan ooit om te werken aan hun eigen ontwikkeling. “Door automatisering en robotisering verandert de arbeidsmarkt snel. Daar krijgt iedereen mee te maken, of je nu flexwerker bent of in vaste dienst. Alleen merken flexwerkers dit eerder doordat zij sneller hun baan kunnen verliezen. Via Studytube kun je naast je baan, werken aan de vaardigheden die je morgen nodig hebt”, aldus Henareh.
De flexwerkers van Intro Personeel en Manpower hebben wat dat betreft een buitenkans. Zij kunnen gebruikmaken van het royale aanbod aan opleidingen en trainingen. Daarmee krijgen zij de kans om zich te onderscheiden van andere flexwerkers. Ze kunnen zich nu al oriënteren op trainingen waarbij ze straks ook zeker zijn van werk.

Interne mobiliteit

Uitzendorganisaties zetten online leren via Studytube ook in om flexwerkers intern te laten doorstromen. “We weten bijvoorbeeld dat klanten in de logistiek specifieke vraag hebben naar operators. Die zijn niet altijd direct voorhanden. We proberen om een orderpicker die via ons al bij een klant werkt op te leiden tot operator. Dat levert voor alle partijen voordelen op. De flexwerker maakt promotie en gaat meer verdienen, wij helpen onze klant een moeilijke functie te vervullen en onze klant krijgt een medewerker die hij al kent; die vertrouwd is met de organisatie en waarvan hij weet dat hij bij de organisatie”, zegt Bruins.

Online onboarding

Intro Personeel wijst naast dit voordeel op een ander voordeel voor hen. “Nog belangrijker is het voor ons dat flexwerkers de basistrainingen en veiligheidscursussen van onze klanten kunnen volgen via Studytube. Je kunt het daarom zien als een belangrijk deel van de onboarding. Onze klanten zijn daar erg enthousiast over”, zegt Visser.

Online onboarding wint sowieso aan populariteit. Dat wordt nog eens extra versneld doordat er vanwege coronamaatregelen veel minder mensen op de werkvloer aanwezig zijn.

Specifieke leerlijnen

Het succes van de digitale onboarding is voor Manpower en Intro Personeel een reden om verder te onderzoeken of specifieke leerlijnen bij klanten goed werken. Zo kunnen flexwerkers zich verder bekwamen in bepaalde functiespecifieke trainingen, of zich juist richten op een andere functie bij hetzelfde bedrijf. Allemaal via hetzelfde leerplatform. “Het feit dat je per klant alles eenvoudig kunt samenstellen is wel een kracht van Studytube”, zegt Visser. Als de flexwerkers zelf ook nog de tijd en energie vinden om zelf nog meer uit het platform te halen, dan wordt de doelstelling van het kabinet binnen afzienbare tijd gerealiseerd.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Studytube.

Over Auteur

redactieflexmarkt

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer