CreativeBuzz matcht ontwerpers aan modemerken

0

Cecile Bruggink werkte als ontwerper en recruiter in de modebranche. Ervaring die zij dagelijks benut in CreativeBuzz, haar bedrijf dat ontwerpers met modemerken matcht.

Flexmarkt publiceert in elke editie een interview met een nieuwkomer in de sector die vertelt hoe hij of zij het ondernemerschap in de flexbranche in praktijk brengt. In de april-editie een interview met Cecile Bruggink, eigenaar van CreativeBuzz.

Cecile Bruggink, oprichter van  CreativeBuzz, onderscheidt grofweg drie type modeontwerpers. “Ten eerste de commercieel ingestelde retailontwerpers. Zij willen direct betrokken zijn bij de winkel, volgen de verkoopcijfers en weten daar snel op in te springen.” Dan heb je de ‘private-label-stylisten’. Zij werken op de achtergrond mee aan de collecties van retailers en merken, aldus Bruggink. “Een privatelabel-organisatie biedt een zogeheten ‘praatcollectie’ aan, waarover de stylist in overleg gaat met de externe opdrachtgever.” Tenslotte zijn er de ontwerpers die werken voor een merk. “Zij hebben een duidelijke eigen visie en bepalen het modebeeld. Creatief gezien wordt er veel van ze verwacht. Voor alle ontwerpers geldt dat een persoonlijke klik met een bedrijf cruciaal is. Daar zoeken alle creatievelingen naar.”

Kritisch op personeel

Modebedrijven aan de andere kant willen dat de ontwerper de doelgroep begrijpt en dat het ‘handschrift’ past bij de stijl van het merk. “Ontwerpen voor een grote retailorganisatie is heel anders dan werken voor een klein, hip Amsterdams label. De uitdaging bij de grote retailer zit vooral in de enorme aantallen, wat betekent dat de investeringen ook groot zijn. Je mag als ontwerper geen fouten maken. Gedegen onderzoek van de doelgroep, de markt en van modetrends is in dat geval essentieel.” De ontwerper bij het kleine, hippe label werkt veel meer vanuit authenticiteit en originaliteit. “Hij of zij zal een collectie neerzetten, waarin de eigen visie zichtbaar is.” De modebranche heeft de afgelopen jaren flink last gehad van de crisis. Meerdere bekende namen zijn failliet gegaan. Denk aan V&D, McGregor en recent nog Witteveen. “Bedrijven zijn momenteel erg onzeker op collectieniveau”, vertelt Bruggink gink. “Ze durven zich nauwelijks te onderscheiden, terwijl klanten juist steeds meer vragen om originele, authentieke kledingstukken. Ook zijn bedrijven momenteel heel kritisch als het gaat om nieuw personeel. Ze zoeken allemaal een schaap met vijf poten.”

Uiterlijk van kandidaat

Omdat er meer kandidaten dan vacatures zijn, kunnen modebedrijven het zich permitteren kritisch te zijn. Dat gaat soms erg ver. “Merken zoeken naar ontwerpers met precies het juiste handschrift en voldoende ervaring, maar hebben ook allerlei ideeën over de persoonlijkheid of zelfs het uiterlijk van een kandidaat. Ze moeten de ervaring van een senior hebben, maar ook jong en hip zijn. Ik vind het leuk om mensen te matchen die wel een goed portfolio hebben, maar niet helemaal in het plaatje passen. Jonge ontwerpers met veel potentie of ontwerpers van rond de dertig die na hun studie eerst hebben gereisd.” Dat lukt volgens Bruggink heel goed. Sinds de start in februari 2017 heeft ze meerdere ontwerpers aan werk geholpen: seniors, maar ook jonge talenten. Voor die laatste groep heeft Bruggink een zwak. “Ontwerpers die net van school komen kunnen gemakkelijk gefrustreerd raken als ze vaak worden afgewezen omdat ze geen werkervaring hebben. Ik vind het leuk om ze te leren zichzelf goed te presenteren en ze te coachen bij het maken van een representatief portfolio. Er is weinig werk, dus als er een baan vrijkomt, moet je zorgen dat je de beste bent.”

Dit artikel, geschreven door Frans Tilstra, is gepubliceerd in de aprileditie van Flexmarkt. In de rubriek Starter portretteert Flexmarkt elk nummer een nieuwkomer in de flexbrance. Ook Flexmarkt ontvangen?

Lees ook: Ook je eigen uitzendbureau starten? Dit moet je weten!

 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer