Aethon komt mokerslag door corona snel weer te boven

0

Met -10% omzetverlies in 2020 wijkt Aethon weinig af van de gemiddelde daling in de branche van -9%. Toch is het verrassend, aangezien Aethon de helft van zijn omzet behaalt in de zorg. Ceo Liesbeth Griffioen over de ‘mokerslag’ die de coronacrisis uitdeelde aan haar bedrijf.

Aethon bestaat 16 jaar en levert sinds 12 jaar arbeidskrachten aan sectoren waar krapte is. Zoals de gezondheidszorg, woningcorporaties, kinderopvang en de publieke sector -vooral gemeenten en semi-overheid. Het bedrijf is gespecialiseerd in het aanleveren van schaarse profielen, zoals verzorgenden in verpleeg- en ziekenhuizen of medewerkers burgerzaken bij gemeenten. Daartoe leidt Aethon voornamelijk jonge mensen op, die meestal een studie volgen die aan het werkveld is gerelateerd. Vaak is dit de zorg. Zo’n kandidaat volgt dan een theoretische opleiding en aansluitend een praktisch gedeelte. Daarna is hij of zij klaar om in de krapteberoepen ondersteuning te bieden aan gediplomeerden.

Snel omschakelen

“Corona was voor ons een mokerslag”, herinnert Liesbeth Griffioen zich. “Niemand was voorbereid op de grote gevolgen van de pandemie en de snelheid waarmee de ontwikkelingen zich voltrokken. En dan zou je misschien denken zit in de zorg, de vraag naar mensen zal bij een partij als de onze wel immens zijn. Maar wij hadden te kampen met allerlei instellingen die opeens helemaal dichtgingen voor externen.” Dit gold bijvoorbeeld voor de thuiszorg en instellingen voor ouderenzorg, waar men geen mensen van buiten meer over de vloer wilde hebben. Ook dagbestedingen waren allemaal gesloten. “Dus er was maandenlang heel veel werk niet wat er normaal gesproken wel was.”
Dat was wel even schrikken, zegt Griffioen. “Maar rond mei 2020 ging de wereld langzaam weer open en zaten we heel snel op het oude niveau. Toen konden we snel weer omschakelen.” Omschakelen moest ook, omdat Griffioen en haar medewerkers merkten dat opdrachtgevers het overzicht kwijt waren. “Gewoonlijk heb je bijvoorbeeld de zomerpiek. We beginnen dan al in maart om daar kandidaten voor te werven, omdat ze in juni opgeleid en ingewerkt moeten zijn. Maar vorig jaar konden veel instellingen niet verder vooruitkijken dan een week. Soms zelfs niet verder dan een dag.

Minder vestigingen

Wat betreft de omzet zit Aethon in 2021 weer boven die van 2019, meldt Griffioen. (In 2019 behaalde Aethon een omzet van 81,4 miljoen euro, in 2020 was de omzet gedaald naar 73 miljoen euro, zo blijkt uit de Flexmarkt Omzetranglijst Top-100, red.)  Wat niet meer wordt zoals voorheen, is het aantal stenen vestigingen. “Daarvan hebben we er nu twaalf en we hebben ons afgevraagd: hebben we nog wel zoveel verschillende vestigingen nodig? Werken vanuit huis blijkt efficiënt en er zijn tegenwoordig andere flexibele oplossingen om naar kantoor te gaan of af te spreken met onze externe medewerkers. We zijn een mensen-business, dus elkaar ontmoeten is belangrijk. Maar we hebben wel ervaren dat we dat niet per definitie veertig uur per week vanuit een kantoor willen doen. Aethon opereert in heel Nederland, dus we denken aan een aantal strategische vaste locaties met daarbij de gelegenheid om flexibel ruimte te betrekken indien nodig.”

Dé uitdaging is om voldoende aanbod te vinden om alle klantvragen te kunnen vervullen.

Extreme schaarste zorg

En de strategie voor komend jaar? “Het is niet zo’n spannend verhaal, vrees ik. We zitten met krapte op de arbeidsmarkt, in het bijzonder in de zorg. Daarmee zit Aethon precies op de goede plek.” De schaarste is vanaf juli dit jaar volgens Griffioen nog extremer geworden. “Het aantal openstaande vacatures in de zorg is gestegen van 40.000 naar 60.000. Sommigen noemen zelfs een aantal van 120.000, afhankelijk van wat je meerekent.”
Griffioen haalt het onderzoek aan dat concludeert dat in 2030 een kwart van de beroepsbevolking in de zorg werkzaam zou moeten zijn om het huidige peil van zorg te blijven geven aan het toenemend aantal zorgvragers. “Dat is gewoon niet mogelijk. Ik ben heel benieuwd hoe dit zich in Nederland gaat ontwikkelen. De zorg zal heel anders moeten worden georganiseerd. Ik denk dat we er bijvoorbeeld niet aan ontkomen om mantelzorg een veel grotere rol te geven.”

Lees ook: Enorme vraag naar zorgprofessionals, arbeidspotentieel onbenut

Nooit evenwicht

Voor 2022 gelooft Griffioen dat ze goede resultaten kunnen gaan neerzetten. “We zitten in een goede flow. Maar dé uitdaging is om voldoende aanbod te vinden om alle klantvragen te kunnen vervullen. We zullen creatief moeten zijn om die kandidaten aan ons te binden.”
Welke ideeën heeft ze daarover? “Ik wil concurrenten niet wijzer maken dan ze zijn. Serieus: ik weet niet of er heel veel nieuwe ideeën zijn. Volgens mij heb je vooral veel inspanning nodig om dit voor elkaar te krijgen.”
De vraag of haar bedrijf een groeidoelstelling heeft en of dat niet lastig is bij zo’n enorm tekort aan mensen, beantwoordt Liesbeth Griffioen met een knipoog: “Alleen bij 100% marktaandeel kan ik niet groeien.”
Ze legt uit: “In deze branche is er bijna nooit evenwicht. Je hebt altijd óf een overschot aan kandidaten óf een overschot aan vacatures. Dat je makkelijk vraag en aanbod kan matchen gebeurt bijna nooit. En mijn 25 jaar ervaring in de flexbranche leert mij ook dat je altijd kunt groeien, als je maar de juiste eagerness hebt.”

Geen standaard dingen

Griffioen voegt daar aan toe. “Ik geloof ook in onze diensten. We doen geen standaard dingen, als een soort dozenschuiver. We leiden op, we ontwikkelen, we geven wél vaste contracten. We proberen iets terug te doen, voor onze opdrachtgevers en onze flexkrachten. Ik vind dat dit is hoe flex hoort te zijn. Goed voor je mensen zorgen.”

 

Dit is het derde deel uit een serie van drie over ‘coronakrimpers’* in de flexmarkt. Dit (online ingekorte) artikel, geschreven door Guido de Kanter, is gepubliceerd in de december-editie van Flexmarkt magazine. Flexmarkt magazine is digitaal beschikbaar voor abonnees van Flexmarkt pro.

*Het eerste deel (over uitzender Abiant) en het tweede deel (over uitzender Oranjegroep) is afgelopen maand ook online gepubliceerd.


Lees ook:
Welke lessen trekken flexbedrijven uit de coronacrisis?

 

Met Flexmarkt pro heb je exclusief toegang tot:
✅ verdiepende en analyserende artikelen
✅ de verzuim- en transitietool
✅ handige voorbeelddocumenten, zoals de oproep – en vaststellingsovereenkomst
✅ antwoord op tientallen juridische flexvragen
✅ Flexmarkt magazine: het laatste nummer en archief
Waar nodig is deze informatie juridisch getoetst door onze arbeidsrechtadvocaten.

Abonneer je hier op Flexmarkt Pro (nu eerste maand 1 euro)

 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer