Artificial Intelligence versus Personal Touch

0

Prachtig die artificial Intelligence waarmee recruiters snelle en slimme matches kunnen maken, maar Franziska Szabó, directeur/eigenaar van PA Online, houdt toch liever vast aan haar ‘personal touch’. Lees haar column uit Flexmarkt.

‘Inmiddels is een deel van de flexbedrijven overgegaan op AI om een eerste selectie te maken op vacatures. Die begrijp ik nog. Maar geen persoonlijke interviews en dus alleen cv’s schuiven – wat helaas ook nogal eens gebeurt, al dan niet met behulp van AI – daar heb ik grote moeite mee. In ons vak is juist de menselijke maat zo belangrijk.
Wij kiezen bewust voor de personal touch. Ja, ongetwijfeld zullen wij op enig moment ook gebruik moeten gaan maken van AI, maar wij stellen dat nog uit. Sommigen beweren dat AI ook de klik tussen personen, in ons geval tussen directeur en PA, kan voorspellen. Dat kan ik niet geloven. In mijn visie is de klik een ‘oer-gevoel’, een soort onszelf beschermende intuïtie. Tenslotte kunnen mensen die in veel opzichten heel verschillend zijn tóch een klik hebben.

Mensen zijn geen nummer, al wordt soms wel op zo’n manier met ze omgegaan.

Vacaturetekst moet kloppen

Terug naar AI. Veel vacatureteksten zijn gestandaardiseerd. Of zo je wilt, ‘geharmoniseerd’. Alleen de basiswerkzaamheden staan vaak vermeld. Meestal hebben (voormalig) werknemers werk naar zich toegetrokken, maar standaard vacatureteksten blijven leidend.
In de regel zoekt een werkgever naar ‘die ene’ heel speciale werknemer, maar de vacaturetekst wordt niet of nauwelijks geüpdatet. Dus, hoe ga je ‘die ene speciale’ dan vinden? Ook AI kan daar niet mee helpen. Eerst moet de vacaturetekst kloppen met de inhoud van de functie en dus de werkzaamheden. Je wilt toch ook niet dat de eindelijk gevonden werknemer snel weer afscheid neemt, omdat de vacature anders is dan voorgesteld?
Het tegenovergestelde gebeurt helaas ook. Er is een goede, duidelijke vacaturetekst. En om snel te scoren, worden kandidaten aangeboden die duidelijk niet passend zijn. Die voorbeelden ken ik helaas uit eigen omgeving. Waarom is dat toch? Waarom denken mensen daarmee te scoren? Natuurlijk moeten we allemaal ons brood verdienen, maar wel eerlijk en reëel.

Matchen op gevoel

Mensen zijn geen nummer, al wordt soms wel op zo’n manier met ze omgegaan. AI kan dat (gevoel) versterken. Dat moeten we te allen tijde zien tegen te gaan. Ook wij hebben wel eens een kandidaat, die op zo’n toevallig moment voorbijkomt. De kandidaat past eigenlijk niet helemaal op de aanvraag, maar mijn gevoel zegt dat er toch een match kan zijn. Dus bespreken wij de kandidaat met de opdrachtgever en vragen vrijblijvend het profiel van de kandidaat te bekijken. Dat is een andere insteek en vaak overigens ook met succes.

Tegelijkertijd is er ook een gedeeltelijke kentering, soms bewust en soms gedwongen door omstandigheden. Kandidaten die nog niet de juiste skills hebben maar wel de juiste instelling, mogen op de bonnefooi op gesprek. De insteek is dat werkgevers de nieuwe werknemers gaan opleiden. In navolging van een uitspraak van Pippi Langkous: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.” Geweldig! En ja, ook dan komt het neer op de personal touch.

Deze column van Franziska Szabó is onlangs gepubliceerd in de oktober-editie van Flexmarkt. Ook Flexmarkt ontvangen

Lees ook:

Over Auteur

redactieflexmarkt

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer