Uitzendorganisaties die toekomstbestendig willen ondernemen, kunnen niet zonder gebruiksvriendelijke en intuïtieve software. Dat weten de meeste uitzenders ook wel, zoals ze ook beseffen dat een moderner systeem geen overbodige luxe zou zijn. Toch hikken veel uitzendbureaus aan tegen een overstap, uit de angst om primaire processen te verstoren.
Niet helemaal onterecht, vindt Patrick Luitwieler, senior application engineer bij Flexmeester, softwareleverancier voor de uitzendbranche. “Het is ook iets om voorzichtig mee om te gaan. Er zijn genoeg verhalen in de markt bekend waarbij bedrijven wekenlang hun uitzendkrachten niet konden betalen of geen facturen naar hun opdrachtgevers konden sturen. Maar het hoeft helemaal niet zo gevaarlijk te zijn.”
Bedacht door uitzenders
Flexmeester is een relatief nieuw en klein softwarebedrijf, waar iets bijzonders mee aan de hand is. Nog even los van de innovatieve softwareoplossing die het bedrijf heeft ontwikkeld.
Flexmeester is niet bedacht door programmeurs, maar door experts uit de uitzendbranche. Sterker nog, de eigenaar heeft een eigen uitzendbureau. “Hij is dus een ervaringsdeskundige, die precies weet wat uitzendondernemers nodig hebben”, benadrukt Luitwieler.
Aanbod beperkt
Flexmeester signaleert dat het aantal aanbieders van voor de uitzendbranche geschikte software redelijk beperkt is. “Vaak gaat het ook nog eens om sterk verouderde en minder flexibele software”, verduidelijkt Luitwieler.
“De flexbranche is onderhevig aan heel veel wet- en regelgeving, die vrijwel jaarlijks ingrijpend verandert. Dit betekent voor aanbieders van uitzendsoftware dat ze elk jaar weer applicaties opnieuw moeten bouwen of functionaliteiten moeten ontwikkelen. Dat levert nog weleens minder optimale situaties op.”
Dieperliggende behoefte
Veel ondernemers in de branche van flexibele arbeid zijn volgens Luitwieler op zoek naar een nieuw, modern en heel gebruiksvriendelijk softwarepakket. Zonder ballast uit het verleden mee te nemen.
“Ik denk niet dat ze die wensen zelf op die manier uitspreken, zo concreet. Maar dat is wel de dieperliggende behoefte, onder de ontevredenheid over hun bestaande, verouderde systemen van onder meer verloning en facturatie.”
Wat diezelfde ondernemers aan de oppervlakte wél concreet benoemen, is dat ze heel vaak en veel moeten klikken om ergens te komen. “Ze ervaren dus geen lekkere flow in hun systeem en zien schermen vol met informatie die ze niet altijd begrijpen, laat staan gebruiken. En dan kunnen we concluderen dat er sprake is van een mindere gebruiksvriendelijke én minder intuïtieve ervaring.”
Niet tijdrovend
Natuurlijk hebben uitzendbureaus in deze tijden van arbeidskrapte al hun tijd en aandacht nodig voor het vinden van de juiste kandidaten voor hun opdrachtgevers. Luitwieler: “Het is in de uitzend-branche niet zo eenvoudig meer om een goede marge te draaien. Het is dan ook heel belangrijk om zo veel mogelijk tijd aan commerciële activiteiten te kunnen besteden. En dan wil je zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan automatisering en administratie. Logisch. Juist daarom is een intuïtief softwarepakket, dat makkelijk werkt en helemaal op maat is afgestemd, superbelangrijk!”
Groot misverstand
Het grote misverstand bij het implementeren van nieuwe software is dat het proces van overstappen naar een nieuw systeem altijd heel ingewikkeld en tijdrovend is. “Ons speerpunt is om dat proces zo eenvoudig mogelijk maken en helemaal aan te passen naar de behoeften van de organisatie. De kern daarbij is dat nieuwe gebruikers de migratie grotendeels zelf kunnen doen, waarbij ze slechts in beperkte mate een consultant hoeven in te schakelen, die vervolgens beschikbaar is wanneer nodig.”
Gevaar
Dat het proces van overstappen naar een nieuw systeem mogelijk gevaar oplevert voor de continuïteit van het bedrijf, is volgens Luitwieler zeker een punt van aandacht. “Zeker wanneer dat proces tijdrovend en ingewikkeld is. Maar als dat proces snel en makkelijk gaat, is dat al een ander verhaal. Bovendien schetsen wij een reëel beeld van wat ze te wachten staat en beloven we geen gouden bergen.”
In minder klikken
Deze markt is volgens Flexmeester dus toe aan werkelijk gebruiksvriendelijke en intuïtieve softwareoplossingen. “Intercedenten en salarisadministrateurs die het proces van verlonen en factureren snappen, moeten zonder veel moeite door zo’n applicatie heen kunnen. Zij moeten alles heel intuïtief kunnen doen. In minder klikken.”
Dat hoeft volgens hem niet duur te worden en kan sneller gerealiseerd zijn dan je zou denken. “Wij werken met een ervaren en gemotiveerd team en het platform, OutSystems, dat wij gebruiken is relatief makkelijk te ontwikkelen. Dat zie je terug in het kostenplaatje. En in principe kunnen wij binnen enkele weken de koppeling maken met andere pakketten. Op een eenvoudige, logische en veilige manier.”
Dit artikel is gesponsord door Flexmeester.