CEO ManpowerGroup: ‘Arbeidsbemiddeling blijft mensenwerk’

0

Volgens CEO Jonas Prising van ManpowerGroup zullen algoritmen niet het complete bemiddelingsproces kunnen overnemen van mensen. Hij zei dat tijdens een bezoek aan Nederland. Flexmarkt sprak met hem over de maatschappelijke verantwoordelijkheid van zijn bedrijf.

Prising is sinds 1 mei jl. de nieuwe CEO van ManpowerGroup. Hij volgde Jeff Joerres op, die president-commissaris is geworden van het derde uitzendbedrijf ter wereld. Flexmarkt sprak hem over zijn visie op vraag en aanbod in de arbeidsmarkt en de rol van arbeidsbemiddelaars. Prising: ‘Onze branche is de smeerolie in de motor van de arbeidsmarkt.’

Toekomstige vraag naar arbeidskrachten
Volgens Prising is het belangrijk voor een land om een lange-termijnbeleid te voeren waarin het inspeelt op de toekomstige vraag naar arbeidskrachten. ‘De pijplijn van talent dat de arbeidsmarkt zal betreden, moet worden aangepast aan de demografische verandering en de toekomstige vraag van werkgevers.’ Waar dat niet lukt, pleit Prising voor strategische immigratie, en omscholing van mensen met soortgelijke capaciteiten

Mismatch oplossen
Daarnaast denkt Prising dat arbeidsbemiddelaars een belangrijke rol spelen om de mismatch tussen vraag en aanbod te verkleinen. ‘Wij kennen mensen die voor het eerst de arbeidsmarkt betreden, of die willen reïntegreren. Wij zijn in staat talent te taxeren, niet alleen gebaseerd op vroegere ervaring, maar ook op een inschatting van de toekomstige mogelijkheden. En wij kunnen mensen ook trainen.’

Structurele flexibiliteit
Prising wees op onderzoek van zijn bedrijf waaruit blijkt dat in Nederland 40 procent van de mensen die een vaste betrekking hebben, zijn daaraan begonnen dankzij de uitzendbranche. ‘Structurele flexibiliteit, zoals die er in Nederland is, is erg belangrijk voor de economie.’

Rol arbeidsbemiddelaars belangrijker
Tegelijk constateert Prising dat veranderingen in de economie nauwelijks nog te voorspellen zijn. ‘Als je mij vier maanden geleden had gevraagd hoe ik de markt bekeek, dan had ik gezegd dat het langzaam maar zeker de goede kant op zou gaan. Zelfs de Nederlandse markt krabbelt op. Maar nu ineens is er een systeemrisico ontstaan in de Oekraïne. Als de arbeidsmarkt in je land niet wendbaar genoeg is om met dergelijke veranderingen om te gaan, wordt je concurrentiepositie aangetast.’

Volgens Prising wordt dankzij die toegenomen onzekerheid de rol van arbeidsbemiddelaars alleen maar belangrijker. ‘Wij zijn de smeerolie in de motor van de arbeidsmarkt. Dat is onderdeel van onze visie op Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.’

Beslissingsmoment mensenwerk
Zal technologie die rol van de smeerolie ooit kunnen overnemen? Prising gelooft daar niet in. ‘De razendsnelle ontwikkeling van technologie helpt ons wel om ons werk beter te doen. Maar onze waardepropositie zit in het laatste beslissingsmoment: Is deze kandidaat de juiste? Om die beslissing te automatiseren, is extreem moeilijk. Ik geloof er niet in.’

Deze maand in Flexmarkt: De toekomst van Flex is Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.

Lees ook:

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer