‘De kracht van persoonlijk contact in coronatijd’

0

Marjolein van de Veerdonk maakte middenin de crisis de overstap van Manpower naar WerkTalent. Een uitzendorganisatie die werkt met zelfstandige uitzendondernemers. Juist in coronatijd bewijst deze formule haar kracht, stelt Van de Veerdonk. “Zij kennen de lokale markt, hebben persoonlijk contact met opdrachtgevers en kandidaten en hebben een enorme drive om snel te schakelen.”

Dit is het derde deel van een serie interviews met flexondernemers over ‘het coronajaar 2020 en de verwachtingen voor 2021’ die Flexmarkt publiceert.

Vanwaar de overstap van Manpower naar WerkTalent?
“Ik ben na mijn studie internationale hotelmanagement bij toeval bij Manpower terechtgekomen. Ik heb het bedrijf van 50 naar 150 vestigingen zien groeien en weer terug naar minder fysieke vestigingen. Ik heb de groeigolf in uitzendland meegemaakt en de verbreding dienstverlening. Ik zal Manpower altijd een warm hart blijven toedragen, maar na 25 kwam voor mij het moment om het bedrijf te verlaten. Misschien heeft de coronatijd daar wel aan bijgedragen. Dan komt er toch een moment dat je wat meer afstand neemt en je afvraagt ‘wat wordt mijn next step?’”

Werd Manpower misschien ook ‘te corporate’?
“Ja, het is een beursgenoteerd bedrijf, waar de laatste jaren de sturing vanuit de Verenigde Staten ook steviger is geworden. Ik miste de snelheid om echt het verschil te maken.
“WerkTalent is een heel platte organisatie, zeer ondernemend. We werken vanuit een klein team waardoor we de ruimte hebben om dingen te doen die we willen doen. Als we vandaag bedenken hoe we het beter kunnen doen voor klanten en kandidaten, kunnen we dat direct oppakken en implementeren.“

Bij menig uitzendorganisatie is paniek uitgebroken aan het begin van de coronacrisis. Hoe ging dat bij WerkTalent?
“Natuurlijk heeft men zich hier in de beginperiode afgevraagd ‘wat gaat er nu gebeuren?’ Je ziet dat werving en selectieopdrachten in één keer on hold zijn gezet en dat uitzendkrachten naar huis worden gestuurd. Dat heeft zeker zorgen opgeleverd.
“Dus ja, het is een uitdagende tijd (geweest). We hebben als WerkTalent het geluk dat we niet sterk vertegenwoordigd zijn in de horeca of evenementenindustrie. We zijn vooral heel sterk in de industriële sector, productie en de techniek – deze sectoren worden minder hard geraakt tijdens de coronacrisis.
En de kracht van WerkTalent is dat onze business partners (vestigingsondernemers, zie kader) de lokale arbeidsmarkt en de kandidaten en MKB+-bedrijven heel goed kennen. Hierdoor zijn zij in staat geweest kandidaten snel te herplaatsen. Het is mooi om te zien dat ons model goed werkt. De business partners zijn direct verantwoordelijk voor de resultaten en zijn heel ondernemend. Zij hebben een enorme drive om te zorgen dat zo min mogelijk kandidaten buitenspel komen te staan. Voor kandidaten die hun baan dreigden te verliezen is zo snel mogelijk gekeken waar die weer aan de slag konden gaan.”

Voor kandidaten die hun baan dreigden te verliezen is zo snel mogelijk gekeken waar die weer aan de slag konden gaan.

Geen NOW-regeling dus voor jullie?
Voor kandidaten die hun baan dreigden te verliezen is zo snel mogelijk gekeken waar die weer aan de slag konden gaan“Nee, we komen in 2020 zelfs boven het resultaat van 2019 uit, zowel qua omzet als winst. We hadden een behoorlijke groeiambitie – die hebben we weliswaar niet weten te realiseren – maar we hebben het jaar beter afgesloten dan het jaar daarvoor. Daar zijn we heel trots op. Zeker als je dat vergelijkt met andere, vooral de grotere uitzenders, waar enorme klappen zijn gevallen. We zijn er dus goed doorheen gekomen.”

Er doorheen gekomen? De coronacrisis is toch nog niet voorbij?
“Het blijft spannend. Maar ik verwacht dat het herstel van de uitzendmarkt in 2021 stevig zal doorzetten, misschien wel richting 10% groei. Die scherpe V-vormige ontwikkeling is duidelijk te zien; een diepe daling en snel herstel. En als je de laatste ABU MarktMonitor-cijfers ziet is er zelfs weer sprake van een lichte omzetstijging.”

Heeft de komst van de WAB nog invloed gehad?
“Ja, de invoering van de WAB heeft flex een stuk duurder gemaakt. Daar hebben we vorig jaar echt wel last van gehad. Veel organisaties besloten de flexschil daarom terug te dringen. Opdrachtgevers waren tijdens de overgang van 2019 naar 2020 veel meer geneigd mensen in vaste dienst te nemen en dus minder uitzendkrachten in te huren. Maar door de coronacrisis zien nu veel organisaties dat het hebben van een flexschil hun redding is geweest. Hierdoor konden zij mee-ademen, snel afschalen. Ik verwacht dat zodra de economie weer aantrekt, dit zich dit vertaalt in een snelle toename van het inlenen van flexkrachten.”

In de politiek is de teneur over flex niet positief. De Commissie Borstlap stelt zelfs voor om uitzenden voortaan te beperken tot ‘ziek en piek’. Welke gevolgen verwacht je van overheidsbeleid in de nabije toekomst?
“Het zal tot andere, meer complexe regelgeving leiden. Maar dat is afhankelijk van de komende verkiezingen. Dat zal bepalend zijn voor welke aanbevelingen (van de Commissie Borstlap) daadwerkelijk in de praktijk gebracht zullen gaan worden.
“Ik vind jammer als uitzenden alleen maar wordt gezien als oplossing voor piek en ziek. De coronacrisis heeft aangetoond dat het hebben van een flexschil essentieel is voor organisaties.
“Ik denk dat men zich vooral zorgen moet maken als straks de NOW-regeling stopt en veel mensen met een vast contract hun baan verliezen. Die hebben misschien wel 20 jaar niet gesolliciteerd en zijn vaak veel minder wendbaar dan flexkrachten die veel sneller kunnen schakelen.
“De uitzendbranche heeft een belangrijke allocatiefunctie. Ik zie juist een heel mooie rol voor ons weggelegd om mensen straks van werk naar werk te begeleiden. Dat geldt ook voor mensen in de WW. En wij zien ook dat een groot percentage van flexmedewerkers later in vaste dienst gaan bij onze opdrachtgevers. Het zou jammer zijn als die functie niet meer de waardering krijgt die het verdient.”

Men moet zich vooral zorgen maken als straks de NOW-regeling stopt en veel mensen met een vast contract hun baan verliezen. Die hebben misschien wel 20 jaar niet gesolliciteerd en zijn vaak veel minder wendbaar dan flexkrachten.

Jullie openen tegen de stroom in nieuwe vestigingen. Hebben jullie door de coronacrisis jullie strategie moeten aanpassen?
“We zijn nog meer overtuigd geraakt van de koers die we al waren ingeslagen. Wij  blijven nieuwe vestigingen openen om dicht bij onze klanten en kandidaten te zitten. Je ziet in de markt dat veel uitzendorganisatie uit het straatbeeld verdwijnen en meer gaan automatiseren. En uitzendorganisaties gaan door de coronacrisis zelfs versneld digitaliseren.
“Natuurlijk zullen wij gebruik maken van de mogelijkheden die digitaliseren biedt, bijvoorbeeld om ons te ondersteunen in het maken van de juiste match. Maar niet ter vervanging van… De coronacrisis heeft ons juist laten voelen hoe belangrijk sociale interactie en persoonlijk contact is. Begrijpen wat iemand wil, competenties die je alleen uit een persoonlijk gesprek haalt – het sterkt ons in onze overtuiging dat het menselijke aspect van groot belang is bij het werven en selecteren en plaatsen van kandidaten.”

De uitdaging wordt het tijdig om- en bijscholen van mensen na de coronacrisis. Hoe gaan jullie daar binnen WerkTalent mee om?
“Om- en bijscholen is nodig omdat door de versnelde digitalisering rollen binnen banen van veranderen. In een zo snel veranderende wereld is de behoefte aan continu blijven leren groot. Daarom gaan wij extra investeren in het opleiden van onze flexmedewerkers. In bepaalde sectoren gaat de krapte afnemen. Maar de medewerker die dan op de arbeidsmarkt komt is niet per definitie geschikt voor de vacatures in de sectoren waar veel vraag is. Wij hebben een belangrijke rol in het van werk naar werk begeleiden, zorgen dat zij qua competenties passend zijn voor de vacatures en hen helpen bij hun carrièrekeuzes en omscholing. Zo hebben we al een aantal trajecten lopen voor monteurs in de installatiebranche. Dat gaan we uitbreiden met opleidingsrichtingen in de procesindustrie. Dan moet je denken aan BBL-varianten, maar ook aan opleidingen die we digitaal aanbieden. We pakken dit stapsgewijs aan. We kijken naar waar de schaarste het grootst is in de sectoren waarin wij actief zijn en spelen daarop in.”

 

Marjolein van de Veerdonk

Marjolein van de Veerdonk (WerkTalent)

Marjolein van de Veerdonk is afgelopen september aangesteld als nieuwe algemeen directeur van WerkTalent. Zij heeft een carrière van bijna 25 jaar bij ManpowerGroup Nederland achter de rug. In 1995 is zij daar begonnen als Sales Representative, was zij onder meer directeur van Right Management, directeur Strategic Clients en commercieel directeur en lid van het directieteam van ManpowerGroup Nederland.
Van de Veerdonk is de opvolger van Wim Bubberman die tot afgelopen voorjaar het bedrijf vier jaar lang heeft geleid.
WerkTalent heeft inmiddels 15 vestigingen in Nederland. In 2019 behaalde WerkTalent een omzet van € 32,8 miljoen euro (Flexmarkt Omzetranglijst Top 100). Het streven is om in 2021 uit te komen op een omzetgroei van 20%.
Vanuit het Shared Service Center (SSC) in Zoetermeer faciliteert WerkTalent alle vestigingen. WerkTalent hanteert een bijzondere vorm van het franchise-model: het business partner-model. Ambitieuze uitzenders kunnen als Business Partner zelfstandig ondernemen vanuit hun eigen lokale vestiging met behoud van een vast salaris en zonder financiële risico’s (en delen in de winst). WerkTalent is in 2001 opgericht, toen nog onder de naam Uitzendspecialist, door Aad van der Zalm. Van der Zalm is nog steeds de eigenaar van WerkTalent.

Lees ook:

 

Over Auteur

Avatar

Reageer