‘Een uitzendbureau is supernuttig in coronatijd’

0

Als meer dan helft van jouw omzet afkomstig is van opdrachtgevers uit de horeca, raakt de coronacrisis ook jouw uitzendbureau hard. Het bezorgde Wies van ’t Slot, DGA van 365Werk, dan ook hartkloppingen en slapeloze nachten. Maar de nuchtere Noordeling wist het tij snel te keren en verwacht in 2021 alsnog de ambitieuze omzetdoelstelling te halen.

Dit is het eerste uit een serie interviews met flexondernemers over ‘het coronajaar 2020 en de verwachtingen voor 2021’ die Flexmarkt publiceert.

Hoe verging het 365Werk vóór corona?

“We zijn in 2019 heel hard gegroeid (zie kader, red.) en het plan was om in 2020 door te groeien naar een omzet van 30 miljoen euro. We waren ook goed op weg tot half maart. Want we haalden 60% van onze omzet uit de horeca en daarnaast doen wij veel in de schoonmaak bij evenementen, scholen tot voetbalstadions. Dat viel opeens allemaal weg.”

Hoe heb je het uitbreken van de crisis ervaren?

“Als ik er aan terugdenk krijg ik weer hartkloppingen. Het is alsof de grond onder je voeten wegzakt. Natuurlijk maak je ook een voorzichtige forecast, maar je houdt er geen rekening mee dat je in één keer zoveel omzet verliest terwijl de kosten gewoon doorlopen. De meest stressvolle tijd was de twee tot drie weken voordat duidelijk werd wat de NOW-regeling inhoudt. Je wilt je eigen personeel in dienst houden en we bleven die eerste weken wel de weekverloning doen van die duizenden uitzendkrachten. Toen dacht is wel ‘hoe lang kunnen we dit volhouden? Ik heb mijn hele carrière nog nooit zoveel stress ervaren als toen. En ook nog nooit zoveel slechte nachten gehad als in die periode.”

Wij hebben meteen al onze horeca-klanten gebeld en laten weten dat we direct stoppen met factureren. Dat heeft veel goodwill opgeleverd.”

Bood de NOW uitkomst?

“Ja, de NOW-regeling gaf ons duidelijkheid en rust. Het is nog steeds niet leuk. Je gooit er nog steeds veel geld achteraan – want die NOW dekt natuurlijk niet alles – maar vanaf dat moment konden we een gecalculeerd verlies nemen. Ik wist dat wij een lange adem hebben, ook omdat ik altijd een behouden ondernemer ben geweest qua financiën en we een goede liquiditeit hadden. Ik kende vanaf dat moment de regels van het niet zo leuke spel en dat maakt veel verschil.
”Van mij mag de NOW-regeling wel sectorspecifieker zijn, dan haal je ook het onbedoeld gebruik/misbruik eruit. Maar ik heb wel diep respect voor wat de overheid heeft gedaan met de TVL en de NOW; binnen twee weken stond het voorschot al op onze rekening.”

Hoe heb je de crisis aangepakt in jouw bedrijf?

“Als je in staat bent niet vast te blijven zitten in je interne stress, het navelstaren, dan kun je je snel weer naar buiten richten. Dat is natuurlijk makkelijker voor een kleiner uitzendbedrijf dat niet beursgenoteerd is. Maar dat is wat ik heb gedaan. Tegen de eigen mensen zeggen ‘Jongens, maak je geen zorgen. Het komt goed. We gaan nu als een malle zorgen dat we hard groeien in die en die branches.’
Ik ben daarbij heel dankbaar voor de cultuur binnen ons bedrijf; die is heel flexibel en positief. Iedereen werkte dezelfde dag vanuit huis en we hebben alles in de lucht weten te houden. Dat past ook bij ons. Wij zien onszelf graag al de gretige piranja, die eet marktaandeel op van anderen.”

Wat heb je gedaan met de getroffen opdrachtgevers?

“Wij hebben meteen al onze horeca-klanten gebeld en laten weten dat we direct stoppen met factureren. Die hadden genoeg aan hun hoofd en zaten al met veel vaste lasten. Dat bleek heel veel goodwill te hebben opgeleverd. Toen de horeca weer openging (tussen de 1e en 2e lockdown) vlogen de prospects ons om de oren.”

We willen natuurlijk niet dat onze uitzendkrachten naar de voedselbank moeten. Je wilt jezelf aan het eind van de dag wel in de spiegel kunnen blijven aankijken.”

En de uitzendkrachten?

“Wat de uitzendkrachten betreft, het is een illusie om te denken dat je al die uitzendkrachten aan de slag kunt houden, zoals de overheid heeft verzocht. Maar wij hebben wel veel uitzonderingen gemaakt. Ik heb onze mensen gezegd dat zij zelf mogen beslissen of we een uitzendkracht aan kunnen houden. We hebben veel uitzendkrachten met lage inkomens, alleenstaande moeders. Hoewel ik het niet helemaal kan uitsluiten, willen we natuurlijk niet dat onze uitzendkrachten naar de voedselbank moeten. Je wilt jezelf aan het eind van de dag wel in de spiegel kunnen blijven aankijken.”

Wat is de situatie na de 2e lockdown?

“Deze tweede, zwaardere lockdown merkten we ook weer direct. Niet alleen ging de horeca weer dicht, maar ook de scholen en musea, waardoor we tegen 280 uitzendkrachten moesten zeggen dat hun schoonmaakwerk ophoudt. Het is vreselijk, het raakt mij elke keer weer – ‘al die mensen zonder baan’. Het wordt emotioneel zwaarder.
“Ook stress onder opdrachtgevers in de horeca neemt toe. Ik spreek die mensen elke dag. Die worden steeds moedelozer, dat doet pijn. Ons grootste risico is natuurlijk dat er faillissementen komen.”

Heb je je bedrijfsstrategie moeten aanpassen?

“We hebben nu een bredere spreiding in ons klantenportefeuille en zijn minder afhankelijk van de horeca en evenementen. Gelukkig had ik al meerdere BV’s, ook in sectoren die tijdens de coronacrisis flink aantrekken, zoals supermarkten, distributiecentra en PostNL is een grote opdrachtgever. Hierdoor konden en kunnen wij snel, heel veel uitzendkrachten vanuit de horeca weer aan het werk helpen. Zelfs personeel op de loonlijst van horecaklanten hebben wij kunnen doorbemiddelen in de zorg; die werken nu als gastvrouw of -heer in zorginstellingen om de zorg te ontlasten. Dat is een nieuwe sector voor ons.
De strategie is dus hard doorgroeien in die sectoren die niet gevoelig zijn voor corona en waar we al actief in waren, zoals de supermarkten en distributie. Dat dempt de pijn (omzetverlies) aan de horecakant. In het vierde kwartaal zijn we nog maar 6% gedaald ten opzichte van vorig jaar. We hebben dus heel veel omzetverlies goedgemaakt met de branches die wel aantrekken. Die meer dan 60% omzet die wegviel, hebben we daarmee bijna helemaal weggepoetst.”

Dus je bent optimistisch over 2021?

“Ja, als (hopelijk in het tweede kwartaal) de horeca weer opengaat, gaat onze groei dubbelop; en groei in de sectoren waarin we meer actief zijn geworden én groei door de vele prospects in de horeca. Dan zijn we weer op volle kracht. En dan gaan we die omzetdoelstelling van 30 miljoen euro alsnog halen. Alleen een jaar later dan gepland.”

Wat voor effect zal de coronacrisis op de flexmarkt hebben?

“Wij hebben in ieder geval gemerkt dat we als uitzendbureau supernuttig zijn (geweest) door het herplaatsen van mensen vanuit de horeca en dat we in zo’n crisis omzetgroei kunnen boeken in andere sectoren.
En ik denk dat bedrijven hun flexibele schil nog meer zijn gaan waarderen. Het geeft hen meer kans om zo’n crisis te overleven. Maar het wordt natuurlijk spannend wat er in de politiek gebeurt met de verkiezingen op komst. De stemming over flex is niet positief, dus ik verwacht dat flexwerk korter zal worden dan nu is toegestaan. Maar de behoefte aan flex zal blijven, alleen wel goed gereguleerd. Daar hebben we ook allemaal baat bij.”

Wies van 't SlotWies van ’t Slot

Wies van ’t Slot runt al meer dan vijf jaar haar eigen uitzendbureau in Groningen: 365Werk. En met succes. Ondanks dat zij zichzelf omschrijft als ‘financieel behoudend ondernemer’ heeft Van ’t Slot haar uitzendbedrijf snel weten uit te bouwen. Naast Groningen heeft 365Werk inmiddels ook een vestiging in Aalsmeer. In 2019 boekte 365Werk een omzet van 20,5 miljoen euro (Flexmarkt Omzetranglijst Top-100), een omzetstijging van 56% ten opzichte van het jaar daarvoor.
De jonge flexondernemer (41) is al een oude rot in het vak. Zij is al haar hele werkzame leven actief in de uitzendwereld. Na haar master International Business aan de Rijksuniversiteit Groningen heeft Van ’t Slot ruim acht jaar voor Randstad gewerkt, in leidinggevende functies en als manager verantwoordelijk voor grote accounts. In 2011 stapte Van ’t Slot over naar YoungCapital, waar zij regiodirecteur en vervolgens account director was. Totdat zij dus in 2015 haar eigen uitzendbureau 365Werk startte. Wies van ’t Slot staat in de top-100 meest succesvolle zakenvrouwen (TheNextWomen100 van 2019).

 

Lees ook:

Over Auteur

Reageer