Doorgroeien van starter naar scale-up is een verhaal van vallen en opstaan, zo weten de flexondernemers achter De Pooter, Velox en STONE. In Flexmarkt vertellen zij openhartig hoe zij zich door de coronacrisis hebben geslagen en de toekomst tegemoet treden. “Er is in onze branche altijd wel iets.”
Het is geen verrassing dat de grootste tegenvaller van de afgelopen jaren het omzetverlies door de coronacrisis is. Dat geldt in elk geval voor De Pooter, het intussen 70 jaar oude uitzendbureau dat vooral in het Zuidwesten van Nederland opereert. “Wij hebben na het uitbreken van de coronapandemie te kampen gehad met grote vraaguitval bij onze klanten”, zegt algemeen directeur William Korstanje. “Dat heeft geleid tot een omzetverlies van meer dan 20%.” De Pooter heeft de crisis heel bewust gebruikt om na te denken. “Waar zijn wij goed in? Wat zijn actuele ontwikkelingen in de markt? Op die manier hebben we de tegenvaller weten om te buigen naar succes.”
Daarover straks meer, want ook collega-flexbureaus kenden tegenvallers. “Ook wij zijn in eerste instantie omzet kwijtgeraakt, zo’n 30%”, zegt Peter Caljé. Hij is algemeen directeur van STONE, bemiddelaar van zzp’ers in Finance, IT, HR, Public en Technology. “En verder was het natuurlijk echt even schrikken in die eerste weken in maart 2020. Ik heb als directeur van YER de economische crisis van 2008 meegemaakt en toen moest ik bij wijze van spreken het hele bedrijf ontslaan. In een reflex denk je daaraan op het moment dat een pandemie uitbreekt. We hadden begin 2020 mooie plannen en die zie je voor je neus verdampen. Maar al snel zagen we dat corona geen blijvende invloed zou hebben op onze bedrijfsvoering. Sterker nog, als we het goed zouden organiseren, zou corona ons juist wel eens vleugels kunnen geven. Uiteindelijk hebben we zelfs in 2020 de omzet nog laten groeien.”
Groot verloop
Ook Velox, het projectbureau voor de bouw, installatie- en civiele techniek, kende geen omzetverlies. Wel hadden zij met andere uitdagingen te maken, vertelt directeur Kisito Zonneveld. “Met een aanzienlijk ziekteverzuim, maar vooral met een groter verloop binnen ons commerciële team dan gehoopt. Dat hebben we uiteraard geanalyseerd. Waarschijnlijk zijn we in de afgelopen jaren zo snel gegroeid dat we te snel mensen hebben aangenomen, zonder goed te kijken of zij wel bij ons pasten en andersom. Intussen pakken we dat zorgvuldiger aan. Door bijvoorbeeld bij de mensen die we aannemen niet alleen te kijken naar hard skills, maar ook naar soft skills.”
Terugkijkend op de afgelopen jaren, noemt Zonneveld de lancering van een platform voor strategische personeelsplanning Velox’ grootste succes. “Dat heeft de laatste paar jaar echt zijn vruchten afgeworpen. Het is een platform waarop onze klanten tot zes maanden in de toekomst kunnen zien wanneer onze professionals precies beschikbaar zijn. Inclusief aanvullende informatie zoals de regio, senioriteit, skills en ervaring op projecten. Zo kun je ver vooruit plannen wie je voor welk project nodig hebt. En je bent je concurrenten een flinke stap voor.”
De Pooter heeft de crisistijd benut om samen met klanten na te denken over een strategie voor de toekomst. Gevolg: het ooit generieke uitzendbureau is omgeturnd naar een specialistisch flexbureau. Korstanje: “Het atypische was dat we ondanks de vraaguitval bij klanten merkten dat voor sommige profielen de schaarste groot bleef. We zijn ons daarom meer gaan richten op de kandidaat. Binnen de vakgebieden procestechniek, maintenance techniek en supply chain richten we ons nu op zeven tot acht profielen. Die we vervolgens aan ons proberen te binden.”
Kandidatenmarkt
Schaars is echter niet voor niets schaars. Hoe wil bijvoorbeeld De Pooter kandidaten vinden? “Door nog meer op die kandidaten te focussen en hen loopbaanontwikkeling aan te bieden. Onder meer met marketingrecruitmentcampagnes hebben we interesses van kandidaten gepeild en gewekt. Om ze te bewegen naar een baan in bijvoorbeeld de procestechniek. Daarbij hebben we een eigen academy opgericht, waarin partners specifieke online opleidingen aanbieden om kandidaten bij- of om te scholen.”
De Pooter heeft hiermee al resultaat geboekt. “We werken nu een halfjaar op deze manier en hebben al meer dan 25 man in opleiding. Denk aan schoolverlaters, maar ook aan koks die tijdens de coronacrisis zonder werk kwamen te zitten”, zegt Korstanje. “Wij hebben in de afgelopen jaren wel de les geleerd dat de arbeidsmarkt is veranderd. Het is een kandidatenmarkt geworden. Als flexbureau moet je je nu veel meer inleven in wat een kandidaat wil, in zijn of haar interesses. Het gaat niet meer om flexbanen, maar om loopbanen.”
Bij STONE heeft een vergelijkbaar proces plaatsgevonden, zegt Caljé. “Kort na het uitbreken van de crisis hebben we besloten de tijd te gebruiken om beter te worden. Maar eerst hebben we ons hardwerkende team duidelijk gemaakt dat ze wat ons betreft allemaal mochten blijven. Dat gaf rust. Sterker nog, we hebben mensen aangenomen.” Vervolgens is STONE vol gaan inzetten op enerzijds de processen, anderzijds de eigen cultuur. “We zijn bijvoorbeeld agile gaan werken. Met een dagstart, waarbij alle teams om half negen ’s ochtends met elkaar de dag beginnen. Onze cultuur is erg gericht op waarden, op zingeving en op het familiegevoel. Een voorbeeld is dat onze klanten en kandidaten zich echt thuis moeten voelen bij ons, betrokken moeten zijn bij STONE. Het gaat bij ons om ‘samen’, om partnership. Daarin maken we duidelijke keuzes. We gaan alleen met iemand in zee als we bij wijze van spreken ook met diegene aan de bar kunnen zitten. Door zo in te zetten op het team, de cultuur en processen, zijn we halverwege 2020 alweer gegroeid.”
Scharnierfase
Tot zover het verleden. Hoe gaat het nu met de flexbureaus en vooral: hoe zien ze de nabije toekomst? Zijn ze verder gekomen met digitaliseren en hebben ze beleid ontwikkeld voor hybride werken? “Met ons gaat het bizar goed”, begint Caljé. “In 2021 zijn we gegroeid van 135 naar 274 interim professionals en van 15 naar 23 miljoen euro omzet.”
De stip op de horizon van STONE is nog ambitieuzer. “We willen op 1 januari 2025 60 miljoen euro omzet draaien en ruim 500 man aan het werk hebben. Van wie honderd consultants die we voor onbepaalde tijd hebben werken. De rest moet dan bestaan uit zzp’ers en gedetacheerden op projecten. Dat is dus een kleine transitie in onze propositie, omdat we denken dat de markt daarom vraagt.” Ruim 500 man is een bewust gekozen aantal, legt Caljé uit. “Met die omvang zijn we groot genoeg om impact te maken in de markt, maar blijven we voldoende klein om onze cultuur in stand te kunnen houden. Het betekent wel dat we vol moeten blijven investeren in de ontwikkeling van talent. Maar ook dat we kritisch moeten kijken naar onze rol als aandeelhouder.”
Ruim 500 man is een bewust gekozen aantal, legt Caljé uit. “Met die omvang zijn we groot genoeg om impact te maken in de markt, maar blijven we voldoende klein om onze cultuur in stand te kunnen houden.”
Ook De Pooter is naar eigen zeggen hersteld van de coronaklappen. “We hebben het omzetverlies gecompenseerd”, stelt Korstanje. En ook zij hebben ambities genoeg, zoals nationale en internationale uitbrei ding en het aantrekkelijker worden als werkgever. “We maken steeds meer de stap naar detacheringsbureau. Work, Learn, Grow is hierbij ons motto. Wij bieden onze professionals de zekerheid en support van een vaste baan met de challenge en fun van ‘jobhoppen’. Hiermee wordt techniek aantrekkelijker. En zo groeien onze medewerkers in hun werk.” Het ontwikkelen van opleidingen voor de maintenance techniek is hierbij volgens Korstanje een volgende uitdaging. “Voor onze andere specialismes, procestechniek en supply chain, staat dit inmiddels. Maar ook in de maintenance techniek willen we het tekort aan mensen mede via opleidingen oplossen.”
Altijd wel iets
Ook Velox barst van de ambitie. Zonneveld: “In januari 2022 zijn we al keihard gegroeid. Met 50% procent ten opzichte van januari 2021. Hopelijk is dat een voorbode voor de rest van het jaar. Daarbij geloven we niet zo in hindernissen. Er is in onze branche altijd wel iets, ofwel schaarste aan personeel ofwel schaarste aan de vraagkant. We gaan ons HR Techplatform verder ontwikkelen en in combinatie met de gunstige ontwikkelingen in onze markten – bouw, installatie- en civiele techniek – verwacht ik veel moois voor Velox in de komende jaren.”
Dit artikel, geschreven door Paul Poley, is gepubliceerd in de maart-editie van Flexmarkt magazine die voor abonnees (van Flexmarkt Pro) ook digitaal beschikbaar is.
Volg Flexmarkt op LinkedIn: