De 5 vergeten trends die het succes van recruitment bepalen in 2023

0

Hoe kunnen flexbedrijven recruitmenttechnologie in 2023 nog beter inzetten? Dirk Meeuws van Mysolution geeft vijf adviezen waarmee zij hun voordeel kunnen doen. Alvast een tip: ‘Kies niet de tool met de meeste toeters en bellen, maar focus je op je eigen mensen; wie zorgt ervoor dat die slimme technologie ook echt voor je gaat werken?’

1. Wie is de marketingdirigent?

Iedereen heeft de mond vol over marketing automation, een term die sinds enkele jaren in zwang is geraakt. En terecht, want de technologie om marketingcampagnes te automatiseren biedt heel veel voordelen. Snel, strakke campagnes via verschillende kanalen uitvoeren en geautomatiseerde berichten versturen via WhatsApp en e-mail.
Tooling daarvoor is er in overvloed. Alle Applicant Tracking Systemen (ATS) die er op de markt zijn hebben zelf recruitmentmarketing functionaliteiten of kunnen integreren met partijen die recruitment marketing automation-tools leveren. Maar het gaat niet om de tool met de meeste toeters en bellen. De grote vraag is ‘wat ga je ermee doen?’ ‘hoe ga je het bemannen?’ Er zijn maar weinig staffing bureaus die beschikken over de ‘digitale managers’ die nodig zijn om de marketingstrategie te bepalen, goed uit te voeren en te beheren. Al die gepersonaliseerde uitingen, het faciliteren van de mogelijkheden, het uitvoeren en bewaken van de processen – dat vraagt om iemand die de regie heeft. De vraag is dus: ‘Wie is binnen jouw organisatie de marketing dirigent?’

2. Grip en inzicht krijgen

Hoe meer (economische) onzekerheid en tegelijkertijd krapte op de arbeidsmarkt, des te belangrijker het is om inzicht te hebben in wat er speelt in de markt. Wat zijn de verwachtingen met betrekking tot personeel? Verandert er iets in het aantal nieuwe aanvragen? Neemt het aantal bezoekers op de website toe of af? Juist omdat er nu zoveel onduidelijkheid is moet je pro-actief zijn in het benutten van dit soort data. Als er bijvoorbeeld minder bezoekers op jouw website komen, leidt dat uiteindelijk tot minder sollicitaties en minder bemiddelbare kandidaten – dat sijpelt misschien pas na twee maanden door.

Als je dat direct kunt ondervangen, ben je dit vóór. Daarvoor is het nodig dat jouw recruitment marketing, ATS- en backofficedata inzichtelijk is. Al die data is vanuit datawarehousing om te zetten naar dashboards waarin heldere, overzichtelijke informatie wordt getoond waarop je direct kunt acteren. Dan kun je kort op de bal te spelen en dus binnen jouw nichemarkt eerder reageren dan jouw concurrentie. En dat geeft je een voorsprong op deze turbulente markt.

3. Gepersonaliseerde klantenbinding

In deze kandidatenmarkt lijkt het alsof iedereen alleen nog maar de flexkracht als klant ziet, maar vergeet de aanvraagkant niet. Investeer ook in de relatie met jouw opdrachtgevers. Het is goed om je te blijven afvragen wat voor jou de beste klantstrategie is; hoe segmenteer je, wie zijn jouw A-klanten, welke opdrachtgevers ben je (misschien door de coronacrisis) kwijtgeraakt en zou je weer kunnen benaderen?

En hoe komen aanvragen binnen, direct van inhurende organisaties of sluit je je aan bij ander intermediairs als Managed Service Providers (MSP) of inhuurdesks? Daar gaat op dit moment minder aandacht naar uit. Maar onze cyclische markt kan snel omslaan. Dan is het goed dat je hier alvast een marketingstrategie voor hebt.
Acties die je vervolgens richt op klanten moeten vanzelfsprekend zo gepersonaliseerd mogelijk zijn. De vraag is ‘hoe maak je alle uitingen ‘persoonlijk’ gericht op kandidaten of opdrachtgevers, zonder dat je elke uiting separaat hoeft te maken?’ De kunst is een juiste mix vinden tussen personalisatie en uitvoerbaarheid. Daar komt dus weer marketing automation om de hoek kijken. Maar het is de mens die dat moet bedenken, uitvoeren en bewaken. Ook hiervoor geldt dus dat je over de juiste bemanning binnen jouw organisatie beschikken.

4. Datakwaliteit omhoog

Nog een thema dat meer aandacht verdient binnen staffing organisatie; het verhogen van de datakwaliteit. Het belang hiervan binnen recruitment wordt nog altijd onderschat. Hoe meer je in de database stopt, hoe meer je eruit haalt. Of je nou gaat matchen via de matching-engine binnen Mysolution of via bijvoorbeeld Textkernel – des te beter de database gevuld is, des te meer kandidaten het oplevert, ook de onverwachte ‘exoten’ die je misschien anders over het hoofd zou zien. Hoe rijker de data over kandidaten en vacatures – bijvoorbeeld relevante steekwoorden over hard sills en soft skills – des te beter de mogelijke matches je boven water krijgt. Dit is te vergelijken met search engine optimalisation (SEO); hoe meer key words en relevante informatie je in het CMS van een website stopt, hoe hoger je scoort in Google en hoe beter je gevonden wordt.

Staffing bedrijven doen er dus goed aan meer velden in het systeem ingevuld te krijgen met relevante data. Dat kun je doen door dit op te delen, bijvoorbeeld NAW+-gegevens bij het eerste gesprek, waarbij dit steeds verder wordt aangevuld met meer data bij elke volgende fase in de candidate journey. Dan wordt een potentiële kandidaat niet meteen afgeschrikt door een groot sollicitatieformulier bij het eerste (online) contact.

5. Kennis en kunde in huis?

Er zijn extreem veel recruitment-tech oplossingen op de markt, geleverd door tal van leveranciers. Overal is wel een tool voor, maar heb je al die tools ook echt nodig? Is er nog overzicht? Is het nog beheersbaar? Daarvoor heb je eigenlijk een digitale projectmanager nodig binnen een staffing bedrijf. Iemand die technisch onderlegd is om die tools te beoordelen, de interne processen goed kent én in gesprek met leveranciers kan aangeven wat nodig is. Iemand die ervoor zorgt dat de technologie die je in huis hebt en haalt ook integreert met bestaande systemen, dat zoveel mogelijk informatie uit zo’n tool ook daadwerkelijk in jouw ATS komt, nagaat wat de impact ervan is op andere (bijvoorbeeld financiële) processen.

Analoog aan de marketing dirigent heb je dus ook een technologie-dirigent nodig. Ambitieus? Ja, maar als je als staffing bedrijf echt de digitale ambities wil waarmaken, moet je investeren in je eigen mensen.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Mysolution. Dirk Meeuws is productmanager bij Mysolution.

Over Auteur

Reageer