Een gezonde uitzendtoekomst? Hier moet je op letten

0

 De krapte op de arbeidsmarkt zorgt voor uitdagingen, maar goede uitzenders kijken verder vooruit. Wat zijn de trends en ontwikkelingen in de branche? Twee elementen zijn cruciaal voor een gezonde uitzendtoekomst: betere samenwerking tussen de bureaus en het goed meetbaar maken van alle kosten en baten om kandidaten aan het werk te krijgen.

door Maikel Neelen

Het is steeds belangrijker voor uitzendbureaus om hun geleverde inspanningen goed te meten. Wat kost het om een kandidaat te plaatsen en wat levert het op? Dat begint bij de advertenties op de grote jobboards (zoals Indeed en LinkedIn). Die advertenties worden steeds duurder en tegelijkertijd wordt het lastiger om de juiste kandidaat te vinden door de krapte op de markt. Je betaalt per klik en na die klik zijn de kandidaten pas op je website. Veel uitzendbureaus hebben hun customer journey niet goed op orde, waardoor ze wel het geld kwijt zijn voor de klik, maar geen (of een slechte) conversie hebben omdat kandidaten niet solliciteren op de website.
Het is dus ontzettend belangrijk om je klantervaring op je website of app te maximaliseren. Vindt jouw kandidaat meteen alle informatie die hij nodig heeft? Zijn er niet te veel zaken die afleiden van jouw centrale doel, namelijk dat de kandidaat solliciteert en geplaatst wordt?

Return on marketing

Het belang van marketing is de afgelopen jaren enorm gegroeid binnen de flexmarkt. Dat idee lijkt nog niet helemaal ingedaald. De marketingafdeling van een uitzendbureau is niet meer de plek waar je alleen posters en banners laat maken. De marketingafdeling weet welke kanalen jouw potentiële kandidaten gebruiken. Werf je kandidaat x het beste via LinkedIn, werk.nl of Indeed? Bijna dagelijks komen er nieuwe plekken bij waar je kandidaten kunt vinden. Zoals eerder gezegd: je betaalt steeds meer per klik. Als je weet welke kanalen voor welke doelgroepen effectief zijn, kun je geld besparen op marketing (en dus groeit je marge). Real-time data-interpretatie zorgt ervoor dat je weet welke kanalen goed werken.

Real-time data

De oplossing om alle beschikbare data goed te meten en te interpreteren is het inzetten van één systeem. Te vaak zien we in de flexmarkt nog dat organisaties allerlei leuke systemen – die individueel prima werken – op een houtje-touwtje manier aan elkaar hebben geknoopt, waardoor niet helemaal – of zelfs helemaal niet – duidelijk is hoe goed bepaalde processen lopen. Zeker met de dagelijkse prijswijzigen is het van ongelooflijk groot belang om real-time inzicht te hebben in het succes van een bepaalde aanpak. Je moet direct kunnen ingrijpen als het nodig is en niet moeten wachten totdat aan het eind van de maand de rapportages van een maand eerder binnenkomen. We leven in de 21e eeuw.

Devil in data

Behalve dat de data real-time beschikbaar moet zijn, is het belangrijk dat je alle data hebt. Hoeveel kandidaten gaan op intake? Hoeveel plaats ik er? Dat is meestal ook nog wel te achterhalen met een regulier frontoffice-applicatie maar wat volgt dan? Je hebt er niet veel aan als je vandaag tien mensen plaatst, die morgen alweer stoppen.
Veel uitzenders hebben die data niet paraat omdat front- en backoffice niet (goed) op elkaar zijn aangesloten. Een datawarehouse kan dit oplossen, maar dit kost veel geld (investering en onderhoud) en is daarom vaak alleen weggelegd voor de grote spelers.
Beter kun je als uitzender inzetten op een integraal systeem dat het hele proces van matching, marketing, sollicitatie, onboarding en uiteindelijk facturatie en verloning bij elkaar brengt. Dan heb je alle data in één systeem en krijg je beter inzicht in je eigen prestaties. Je kunt veel beter sturen op succes.

Samenwerken

Een ander relevant punt voor de flexmarkt is om beter met elkaar samen te werken. Nu de markt zo krap is, zitten meerdere recruiters achter dezelfde kandidaat aan. Het enige wat je daarmee bereikt is dat de prijs stijgt. Dat zie je al bij de prijs per klik voor de advertenties. De enige die daar baat bij hebben zijn de techreuzen. Indeed, Linkedin en Google lachen in hun vuistje.

Zij ontwikkelen zich ook steeds meer als een rechtstreekse bemiddelaar tussen werkzoekende en werkgever. Ik geloof echt wel dat de uitzendbureaus van toegevoegde waarde blijven – door de menselijke verbinding en de recruiter die zich inzet om een werkzoekende te begeleiden naar een succesvolle toekomst – maar dan moeten uitzendbureaus wel ervoor zorgen dat ze blijven bestaan. Nu beconcurreren ze elkaar veel te veel.
Binnen Tigris hebben we nu een systeem om kandidaten binnen ons ecosysteem te matchen met relevante vacatures op ons eigen interne netwerk. Daar is ook rekening gehouden met een goede onboarding van de kandidaat. Die krijgt relevante informatie op het juiste tijdstip. Doordat de bureaus met elkaar kunnen samenwerken drijf je de prijs niet onnodig op. En dat is echt wel heel belangrijk om in 2023 en verder te blijven bestaan.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Tigris. Maikel Neelen is CTO van Tigris.

Over Auteur

Reageer