Target deelt geheim voor groei in krappe markt

0

Mensen verder helpen in hun loopbaan en het bureau laten groeien. Dat zijn de doelen die Kees-Jan Vaartjes en zijn compagnon voor ogen hadden toen zij in 2015 recruitmentbureau Target oprichtten. Hoe wisten ze beide doelen met succes te behalen én die koers vast te houden in de dynamische industriële sector?

Na zijn hbo-opleiding HRM begon Vaartjes zijn loopbaan binnen de wondere wereld van de arbeidsbemiddeling, terwijl hij in de avonduren bedrijfskunde studeerde. In 2015 besloot hij voor zichzelf te beginnen. Samen met compagnon Erik Bakker richtte hij Target op. Na anderhalf jaar sloot Hans Haselhorst zich als derde compagnon aan.

Eigen academy

Vaartjes omschrijft Target als een career company, gespecialiseerd in de industriële sector. Target bemiddelt niet alleen voor tijdelijke en vaste professionals, het bedrijf heeft ook een poule van specialisten in dienst die op grote projecten worden ingezet.

Een ander paradepaardje is de Target Academy, waar dezelfde specialisten ondersteund worden in hun persoonlijke en vakinhoudelijke ontwikkeling. En dan is er nog de afdeling Executive Search, die met name voor directiefuncties bemiddelt. “Het gaat steeds om de vraag hoe je mensen in beweging kunt krijgen”, licht Vaartjes toe. “Waarbij de focus ligt op de technische en industriële omgeving.”

Slim en snel omgaan met personeelsschaarste

Wat is het geheim van Target om ook in tijden van personeelsschaarste een grote groep technisch specialisten aan zich te binden? “We proberen steeds ons netwerk in te zetten”, vertelt Vaartjes. “Verder moet je een goede werkgever zijn en je zaken op orde hebben. Dat is altijd belangrijk, maar zeker in deze branche waarin elk recruitmentbureau op zoek is naar dezelfde professionals. Onze nieuwe recruitmentsoftware is hierbij ondersteunend gebleken. Met het ATS Cockpit van RecruitNow kunnen we snel handelen en het verschil maken.” Volgens Vaartjes moet je snappen hoe de markt werkt en echt iets te bieden hebben. “We onderzoeken continu wat onze kandidaten nodig hebben.”

Lees ook: Peter Stutterheim van Match in Media: ‘Een persoonlijke benadering is onmisbaar’

Zo veel vrije dagen als je wilt

Werkplezier en een goede werk-privébalans staan hoog op de lijst van randvoorwaarden voor succes volgens Donny van Wijk, die als communicatiespecialist van Target ook is aangeschoven bij het gesprek. Daarom geeft Target haar medewerkers maximale vrijheid: “Wij hebben het concept vakantiedagen helemaal losgelaten”, vertelt Vaartjes. “Iedereen kan vrij nemen wanneer hij of zij dat wil. Onze redenatie is dat de mensen die bij ons werken allemaal zeer zelfstandig zijn. Bovendien, thuis runt iedereen een huishouden, vaak met een gezin. Dan is het raar wanneer je als werkgever gaat zeggen wanneer iemand wel of niet vrij kan krijgen. Die inschatting kunnen ze zelf ook wel maken.”

Die vrijheid leidt niet tot scheve gezichten. “Nee hoor”, lacht Van Wijk. “Er wordt gestuurd op output. Zo is er een collega die een maand door Amerika ging reizen. En nee, zo iemand hoeft echt niet elke dag zijn laptop open te klappen. Een andere collega werkt momenteel remote vanuit Boedapest. Het gaat erom dat iedere medewerker verantwoordelijkheid draagt voor zijn of haar eigen werk. Weet je dat we sommige collega’s zelfs moeten stimuleren om vrij te nemen?”

Kees-Jan Vaartjes en Donny van Wijk: “Werkplezier en een goede werk-privébalans staan hoog op de lijst van randvoorwaarden voor succes.”

Goed kandidaatcontact

Recent startte Target met een nieuw ATS, Cockpit. “Het softwarepakket dat we zochten moest bijdragen aan een goed contact met onze kandidaten”, vertelt Van Wijk. “Die communicatiekant is mijn vak. Bovendien heb ik feeling met softwarepakketten.” Vaartjes was de bewaker van het primaire proces. “Ik heb vooral gekeken naar de gebruiksvriendelijkheid.”

Het ATS Cockpit van RecruitNow sloot het beste aan op hun wensenlijst. “Andere pakketten hadden in onze ogen te veel mogelijkheden, wat het werken ermee lastiger maakt”, licht Vaartjes toe. “Verder werden we blij van de manier van communiceren door RecruitNow. Het bedrijf heeft een platte structuur en korte lijntjes. En het fijne is dat je na implementatie niet betaalt voor dure consultancy. Vanuit partnership ontwikkelt RecruitNow continu door, samen met de klanten.”

Snel de juiste mensen vinden in database

“We hebben bewust de tijd genomen voor de implementatie”, vertelt Van Wijk. “We realiseerden ons dat een gestructureerde database en een goede inrichting voorafgaand aan de livegang de meerwaarde van het systeem zou vergroten.” Volgens Vaartjes helpt dit om de recruiters en consultants snel te laten werken met het pakket. “Cockpit is relatief eenvoudig in gebruik, het werkt bijna intuïtief omdat het logisch is ingericht. We zien nu al de meerwaarde. Het automatisch matchen bijvoorbeeld is top. Ook de opvolging van gesprekken gaat heel makkelijk.”

Van Wijk: “We beschikken over een enorme database met kandidaten. Door het automatisch matchen kun je snel de juiste mensen vinden. Het systeem herkent overeenkomsten tussen de vacature en potentiële kandidaten. Fijn in het geval dat een bepaalde kandidaat niet meteen top of mind is.”

50 procent groei per jaar

Het gaat goed met Target. Sinds 2015 groeit het bedrijf jaarlijks met circa 50 procent. In april wordt een tweede vestiging in Groningen geopend. Twee jaar geleden hebben de compagnons al een pand laten bouwen in Hattemerbroek. “Helemaal volgens onze wensen en smaak, met een industriële uitstraling”, zegt Vaartjes trots. “Maar ook hier groeien we alweer uit ons jasje. Vandaar dat er dit jaar een grote verbouwing gepland staat om het aantal werkplekken te verruimen en een trainingsruimte in te richten voor de Target Academy.

Kees-Jan Vaartjes: “Ook hier groeien we alweer uit ons jasje.”

Vaartjes hoopt na Groningen nog twee vestigingen te openen, in het oosten en midden van Nederland. Verder zetten de partners in op behoud van medewerkers. “Twee collega’s die echt carrière willen maken, hebben geparticipeerd in het bedrijf. Dat vind ik mooi.” Van Wijk: “We nemen ons vak heel serieus, maar hebben ook veel lol. We kunnen goed relativeren, dat is misschien wel onze grootste kracht. Je moet jezelf niet altijd serieus nemen.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met RecruitNow.

Over Auteur

Reageer