Toen Peter Stutterheim in 2011 de Facebook-groep Mediaborrel Noord oprichtte, kon hij niet vermoeden dat hij zeven jaar later eigenaar zou zijn van een recruitmentbureau. Ook met Match in Media brengt hij mediaprofessionals en opdrachtgevers samen en zoekt hij steeds naar nieuwe mogelijkheden om de groei in goede banen te leiden.
Stutterheim is al jaren actief in de mediawereld en heeft door de jaren heen een aardig netwerk opgebouwd in deze branche. Als partnershipsmanager werkte hij onder andere voor tv-programma’s als Het Blok, Waar is de Mol? en Born2cook. Na een lange tijd in loondienst koos hij voor het freelance bestaan, wat hem meer vrijheid gaf. Tegelijkertijd miste hij het collegiale contact met gelijkgestemden, omdat de klussen in medialand vaak tijdelijk zijn. De borrels in Amsterdam, op vrijdag na het werk, voorzagen in deze behoefte.
Om elkaar niet uit het oog te verliezen en iedereen te informeren over de volgende borrels, richtte Stutterheim een Facebook-groep op onder de naam Mediaborrel Noord, exclusief voor werknemers en freelancers die in de mediabranche werken. De Facebook-groep begon met zo’n twintig freelancers, maar met daaropvolgende borrels groeide dit aantal al snel. Van starter tot senior en van bekend tot onbekend, allemaal wisten ze de groep en de evenementen te vinden. Inmiddels staat de teller op ruim 19.000 leden.
Van Facebook-groep tot recruitmentbureau
De Facebook-groep bleek een handige plek voor vraag en aanbod: er kwamen vragen over ‘draaien in het buitenland’, verzoeken van producers en redacteuren voor specifieke items en ook plaatsten opdrachtgevers oproepen voor freelancers en medewerkers. Vooral het aantal vacatures nam snel toe.
Om de borrels te bekostigen besloot Stutterheim een vergoeding te vragen voor het plaatsen van vacatures. Bedrijven als Endemol, NPO en Talpa maakten dankbaar gebruik van deze mogelijkheid. Regelmatig vroegen zij Stutterheim of hij ook persoonlijk kon bemiddelen. Hij kende nu eenmaal veel mensen in het vak. Tegelijkertijd wilde Stutterheim van de Facebook-groep geen banenmarkt maken. “Ik vind het belangrijk dat er in de groep ook ruimte blijft voor het sociale aspect en voor snackable content.” Stutterheim bedacht dat er een alternatief platform voor werving en selectie moest komen: in 2018 was Match in Media een feit.
‘Je moet deze wereld vanbinnen kennen’
Match in Media bestaat in 2023 vijf jaar. Stutterheim runt het recruitmentbureau vanuit de voormalige Koepelgevangenis in Haarlem samen met drie collega’s. Het feit dat het team compact is, is een voordeel volgens Stutterheim. “Juist in de mediabranche is een persoonlijke benadering onmisbaar. We opereren feitelijk in een nichemarkt, waarin elk mediabedrijf zijn eigen cultuur heeft. Bij de NPO zoekt men mensen met een ander DNA dan bij Talpa. Je moet deze wereld vanbinnen kennen om een match te laten slagen.”
Stutterheim en zijn collega’s steken veel tijd in het bepalen van wat een potentiële kandidaat echt wil. “We willen ook weten wat zijn of haar volgende stap is. Dat geeft een beter resultaat op de langere termijn.” Ook aan de kant van de opdrachtgevers is doorvragen en diep graven noodzakelijk, aldus Stutterheim. “Voor de functie van producer en redacteur bestaat geen uniform profiel”, legt hij uit. “Er zijn wel twintig tot dertig varianten. Heeft de opdrachtgever iemand nodig met buitenlandervaring of met studio-ervaring? Of is ervaring met casten een voorwaarde? Het mooie van deze intensieve contacten aan zowel de vraag- als de aanbodkant is dat je heel veel hoort. Deze kennis kun je weer op andere momenten inzetten.”
Tijdwinst door recruitmentsoftware
De gesprekken zijn belangrijk maar kosten ook veel tijd. Daarom is Stutterheim in 2022 op zoek gegaan naar een manier om tijd te winnen. “Ik wilde de eerste selectie automatiseren, zodat ik niet telkens door mijn database hoefde te wandelen op zoek naar die ene specifieke professional. Daarbij komt dat media een breder begrip is geworden. Niet alleen in Hilversum worden filmpjes gemaakt, maar ook door veel creatieve bureaus en merken zoals Albert Heijn en T-Mobile. Grote bedrijven hebben tegenwoordig eigen studio’s en ook zij hebben goede producers en video-editors nodig.”
In zijn zoektocht naar passende software kwam Stutterheim bij RecruitNow terecht. “We zijn ooit gestart met een simpele Excel-sheet”, vertelt hij. “Maar we kregen zo veel aanvragen dat we snel moesten zoeken naar nieuwe mogelijkheden. Het eerste softwarepakket dat we kochten was eigenlijk meer een statische database. Dit voegde qua automatisering niet zo veel toe. Eind vorig jaar zijn we overgestapt op RecruitNow.”
Focus op kansrijke kandidaten
Via RecruitNow kunnen kandidaten zich eenvoudiger inschrijven bij Match in Media. “Qua look and feel is het een mooi programma”, vertelt Stutterheim. “Doordat de voorselectie geautomatiseerd plaatsvindt, verwachten we sneller de volgende stap te kunnen zetten. Met een kleine selectie van kansrijke kandidaten gaan we persoonlijk in gesprek. Hier zetten we onze effort op in.”
Match in Media is net gestart met RecruitNow en de implementatie is nog volop gaande. “Zo’n overstap kost tijd en onze branche is niet makkelijk in een hokje te stoppen”, licht Stutterheim toe. “Maar het contact met RecruitNow is fijn en de ondersteuning in deze opbouwfase is goed.”
Betekent dit alles dat Stutterheims aandacht volledig is verlegd van de Mediaborrel naar Match in Media? “Nee hoor”, lacht Stutterheim. “Juist tijdens de borrels leer je nieuwe mensen kennen die een ijzersterke match kunnen vormen wanneer de tijd daar is. Daarbij, de gezelligheid van de borrels zal nooit vervelen.”
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met RecruitNow.