Freddify: formule tegen personeelstekort zorg

0

Waarom vallen veel zij-instromers in de zorg uit tijdens of snel na de opleiding? Freddify vond het antwoord in de data van duizenden zorgkandidaten en lanceerde een nieuwe bemiddelingsservice.

Flexmarkt publiceert in elke editie een interview met een nieuwkomer in de sector die vertelt hoe hij of zij het ondernemerschap in de flexbranche in praktijk brengt. In de juni-editie die vandaag is verschenen is het de beurt aan Freddify.

Oprichter: Ayla Kok
Ervaring in de branche: voordat Freddify haar formule volledig vernieuwde, deed het bureau aan personeelsonderzoek en outplacement in de zorg.
Gestart: april 2018
Personeel in dienst: 7

Zorginstellingen kunnen zij-instromers goed gebruiken om hun groeiende personeelstekort aan te pakken. De uitstroom van zorgmedewerkers in een nieuwe functie is echter relatief hoog, zo weet Freddify. Het bureau onderzocht afgelopen jaren duizenden zorgmedewerkers en begeleidde achthonderd medewerkers naar een nieuwe baan. “Om de oorzaken van uitstroom te ontdekken, besloten we de persoonlijke data van onze kandidaten af te zetten tegen de personeelsnormen in de zorg”, vertelt oprichter Ayla Kok. “Dat had nog niemand gedaan.”
Op basis van de uitkomsten heeft Freddify een nieuwe methode ontwikkeld, waarmee zorgkandidaten ontdekken welke soort zorg het beste bij hen past. “Een belangrijk onderdeel van de methode is een assessment van 66 vragen, waarmee we vijftig verschillende competenties meten”, vertelt Kok. “Scoor je hoog op coaching, begeleiding en stressbestendigheid? Dan ben je geschikt voor de gehandicaptenzorg. Ben je goed in plannen, organiseren, luisteren en loslaten? Dan past de ouderenzorg waarschijnlijk beter bij je.”

Als ons assessment uitwijst dat iemand competenties heeft die extra gewild zijn, geeft het systeem ons een seintje.

Licenties zorginstellingen

De methode van Freddify wordt vergeleken met het CanMeds-model: een bekende methodiek om competenties van zorgverleners te meten. Kandidaten beantwoorden stellingen zoals ‘ik ben adequaat en efficiënt in mijn werk’. Andere stellingen zijn cryptischer: ‘ik houd van sterke kleuren en dingen die glinsteren’.
Uit de test volgt een rapport. Daarin staat hoe je scoort op zes verschillende hoofdcompetenties, waaronder regelen, luisteren en actie ondernemen. Scoort een kandidaat positief, dan wordt hij automatisch doorverwezen naar een zorginstelling in de buurt die past bij hun karakterschets. “Als ons assessment uitwijst dat iemand competenties heeft die extra gewild zijn, geeft het systeem ons een seintje”, vertelt Kok. “Denk aan kandidaten die goed passen in de gehandicaptenzorg. Die kandidaten worden persoonlijk benaderd om hen te matchen aan een zorginstelling.”
Freddify publiceerde de methode in april 2018 en heeft sindsdien haar bedrijfsmodel omgegooid. Klassieke outplacement doet het bureau niet meer. Zorginstellingen kunnen de methode op licentiebasis gebruiken en inpassen in hun eigen wervingscampagnes.

Personeelstekort zorg oplossen

Dat blijkt goed te werken. Van de achthonderd kandidaten die sinds de start van Freddify’s nieuwe formule in 2018 zijn gematcht, werkte in april 2019 80% nog in de zorg, aldus Kok. “Dat percentage kan natuurlijk nog dalen, maar het ziet er een stuk beter uit dan het landelijk gemiddelde van 50%.” Bij opdrachtgevers en investeerders leeft de hoop dat Freddify een formule heeft gevonden om het personeelstekort in de zorg op te lossen. Instellingen staan in de rij om zaken te doen: CbusineZ, de participatiemaatschappij van CZ, heeft een belang genomen en Ayla Kok is door het FD uitgeroepen tot Talent van 2019. Inmiddels rammelen ook onderwijsinstellingen aan de deur om hen te helpen zijinstromers langer vast te houden. “We willen het onderwijs graag helpen”, zegt Kok. “Maar pas volgend jaar. Eerst gaan we onze methode vertalen naar het Engels en Duits. Ook in die landen hebben ze namelijk te weinig zorgpersoneel.”

Dit artikel, geschreven door Frans Tilstra, is gepubliceerd in de juni-editie van Flexmarkt. In de rubriek Starter portretteert Flexmarkt elk nummer een nieuwkomer in de flexbrance. Ook Flexmarkt ontvangen?

Lees ook: Je eigen uitzendbureau starten? Dit moet je weten!

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer