Hoe kunnen uitzendbureaus met innovatieve software hun winstmarges verhogen?

0

Dankzij innovatieve en gebruiksvriendelijke software kunnen uitzendbureaus tot wel 30% aan tijd besparen op hun backofficeprocessen. Een winst die mogelijk wordt gemaakt door vier elementen: een intuïtieve interface, geautomatiseerde processen, een minimum aan klikken en de mogelijkheid om eenvoudig zelf correcties door te voeren.

“Met als resultaat dat medewerkers minder uren hoeven te besteden aan de backofficeprocessen”, vertelt Sajanth Suntharan, marketingspecialist bij Flexmeester, softwareleverancier voor de uitzendbranche. “Deze tijdsbesparing geeft bedrijven meer ruimte om actief op zoek te gaan naar en zich te verbinden met uitzendkrachten.”

 Tijd om ingesleten backofficeprocessen te vernieuwen

Flexmeester heeft al geruime tijd een prominente rol binnen de uitzendbranche en staat bovenaan als aanbieder van de meest innovatieve software in Nederland. “Dankzij de enorme omzetgroei hebben we ons team aanzienlijk uitgebreid, en in het nieuwe jaar staat ook een verhuizing naar een nieuw kantoor op de planning”, vertelt Suntharan. “Het pand is reeds aangeschaft; nu alleen nog de renovatie om naar onze eigen wensen te verwezenlijken en halverwege deze zomer te kunnen verhuizen.”

Lees ook: Een forse tijdsbesparing komt juist nu goed van pas

Revolutie in de branche

De visie van deze softwareleverancier is gebaseerd op het geloof dat hightech de sleutel is tot het ontgrendelen van ongekende mogelijkheden. “Uitzendbureaus worden zich hiervan steeds meer bewust”, licht Suntharan toe. “Er voltrekt zich langzamerhand een revolutie in de uitzendbranche. Het is nu de tijd om de ingesleten backofficeprocessen te vernieuwen. Op die manier blijf je als bedrijf toekomstbestendig en ga je met de tijd mee. Dit is de enige manier om succesvol te blijven in deze voortdurend veranderende uitzendwereld. Mijn collega adviseert ook altijd het boek ‘Wie heeft mijn kaas gepikt?’ van Spencer Johnson aan. In dit boek leer je hoe je zowel zakelijk als privé met veranderingen om kunt gaan. Je zult ontdekken welke kansen ontstaan uit verandering.”

Impact toelatingsstelsel

Over veranderingen gesproken. Suntharan wijst uitzendbureaus op het feit dat vanaf 2026 het toelatingsstelsel in werking treedt, waarbij een waarborgsom van 100.000 euro is vereist. “Een slimme aanpak zou zijn om als uitzendbureau te blijven functioneren en daarbij onder andere de waarborgsom te betalen en de backoffice intern te beheren, met behulp van innovatieve software; in plaats van ervoor te kiezen de gehele backoffice uit te besteden en de verschuiving te maken van uitzendbureau naar recruitmentbureau om het toelatingsstelsel te omzeilen, want dit zal enorm in de kosten gaan lopen.”

Backoffice in eigen beheer

Terug naar de mogelijkheden voor uitzendbureaus om met innovatieve software hun winstmarges verhogen. Vanaf ongeveer dertig uitzendkrachten is het sterk aan te bevelen om de backoffice intern op te zetten. “Het is wel essentieel dat je bereid bent gebruik te maken van intuïtieve software en daarbij ondersteuning krijgt van een team van flex-experts”, adviseert Suntharan. “Op die manier kun je de backoffice zelf eenvoudig beheren en juridisch werkgever worden. Zo behoud je de volledige factor die je aan klanten factureert en kun je je marge verhogen met duizenden euro’s. De software van Flexmeester zal binnenkort de optie bieden om het verlonen en factureren los van elkaar uit te voeren. Hierdoor kun je wekelijks factureren aan klanten en uitzendkrachten vierwekelijks of maandelijks verlonen, waardoor je niet vooraf hoeft te financieren.”

Suntharan geeft mee dat Flexmeester geen extra kosten rekent voor modules, elk salarisstrookje, elke factuur, en dergelijke. “Onze onafhankelijkheid van derde partijen is tot stand gekomen doordat wij de backofficefunctionaliteiten volledig in eigen beheer hebben ontwikkeld. Hierdoor hoeven we niet de kosten van derden door te berekenen aan onze klanten.”

Geen tienduizenden euro’s voor implementatie

Bij een toonaangevende leverancier van hightech software als Flexmeester kunnen klanten ook rekenen op een snelle en soepele onboarding. “Zonder dat dit gepaard gaat met tienduizenden euro’s aan kosten. De implementatietijd wordt bij ons gereduceerd van maanden naar slechts drie à vier weken. Voor de implementatie maken we ook gebruik van onze eigen innovatieve onboarding-software, waarmee klanten eenvoudig hun gegevens voor de implementatie kunnen invoeren. Na goedkeuring en controle door ons worden deze gegevens automatisch in hun Flexmeester software geladen.”

Intuïtieve software

Deze intuïtieve software vereist volgens Suntharan slechts een beperkt aantal trainingen (drie á vier) om vertrouwd te raken met de functionaliteiten. “High Impact is het resultaat van High Tech gecombineerd met High Touch! Je zult al snel ervaren dat de leercurve laag is. De intuïtieve, gebruiksvriendelijke technologie is het resultaat van low-code programmering en de ontwikkeling door flexexperts met meer dan twintig jaar ervaring in de uitzendbranche!”

Dit artikel is gesponsord door Flexmeester.

 

 

 

 

Over Auteur

Reageer