Jonas Prising (Manpower): ‘Overnames zijn niet altijd succesvol gebleken’

0

Als het aan ceo Jonas Prising van ManpowerGroup ligt, groeit zijn bedrijf organisch. Toch nam de derde uitzender in ons land afgelopen jaren drie Nederlandse IT-bemiddelaars over. Flexmarkt sprak met Prising over de Nederlandse markt en het idee achter de acquisities.

Hoe belangrijk is de Nederlandse markt voor ManpowerGroup?
“Erg belangrijk. De conjunctuur was de laatste drie jaar in Nederland zeer gunstig. We zien veel kansen. Nederland kent een zeer hoge mate van flexibiliteit in de arbeidsmarkt, maar binnen een stelsel dat zekerheid biedt. Als werkende verwerf je rechten en zekerheden, die maken dat ook flexkrachten carrière kunnen maken. Dat maakt de arbeidsmarkt zeer concurrerend. En in die hoedanigheid een goed model voor andere landen, die bezig zijn met arbeidsmarkthervormingen.”

Is Nederland een pioniersmarkt voor ManpowerGroup?
“Nederland is een pioniersmarkt, maar ook een markt waarin de modellen van andere markten vaak toepasbaar zijn. Er is een vrije stroom van ideeën in ons bedrijf, die maakt dat we als bedrijf concurrentievoordelen kunnen verwerven. De wendbaarheid maakt daarin het verschil. Hoe sneller je een nieuwe propositie naar de markt kunt brengen, hoe korter de introductietijd van producten en diensten, des te concurrerender je als bedrijf bent. Daarom lanceren wij sommige proposities juist in Nederland.”

Kunt u een voorbeeld van zo’n Nederlandse pioniersactiviteit geven?
“Onze Manpower Talent Academy is een voorbeeld van een project dat goed aanslaat. We leiden mensen op voor passend werk, onder meer mensen die in een uitkeringssituatie zitten. We scholen ze bij, waardoor hun toekomstperspectief verbetert. Vanwege het tekort aan talent in Nederland, vooral in ICT, kunnen wij met dit soort initiatieven toch blijven bemiddelen. Het project kent alleen maar winnaars.”

Met 3 acquisities (*) in Nederland heeft ManpowerGroup een stevige positie in de bemiddeling van ICT’ers verworven. Vanwaar uw belangstelling in dat marktsegment?
“Als organisatie zijn we zeer geïnteresseerd in het uitbreiden van onze professionals-activiteiten. Onder de paraplu van ons dochtermerk Experis willen we groeien in de arbeidsbemiddeling van professionals – met name in de ICT. Dat doen we vooral organisch, maar in sommige landen waar we sneller willen groeien, hebben we ook kleinere acquisities gedaan. Met deze drie overnames in Nederland hebben we onze aanwezigheid in dit marktsegment versneld kunnen uitbreiden. We plaatsen kandidaten met deze skills tijdelijk en permanent.”

ManpowerGroup heeft de omzetcijfers niet onthuld, maar naar schatting zijn de drie bedrijven goed voor tussen 100 miljoen en 150 miljoen euro omzet. Betrof dit strategische overnames?
“Het ging drie keer om een strategische beslissing, uitgevoerd door de betreffende landendirectie. Wij willen het liefst organisch groeien. In onze industrie zijn overnames in het verleden namelijk niet altijd succesvol gebleken. Met deze drie acquisities hebben wij onszelf extreem goed kunnen positioneren in de Nederlandse ICT-bemiddelingsmarkt. Wij zijn nu beter in staat onze klanten lokaal en wereldwijd te bedienen. Toen een van de deals geslaagd bleek hebben we in Spanje en Noorwegen ook zusterbedrijven overgenomen. Op dit moment zien we geen aanleiding voor verdere overnames.”

Ook organisch is ManpowerGroup afgelopen jaar fors gegroeid. Volgens de Flexmarkt Top-100 Omzetranglijst 2017 Manpower heeft concurrent Adecco lokaal ingehaald en bent nu het derde uitzendbedrijf in Nederland. Wilt u nummer twee worden?
“Wij ambiëren niet een specifieke positie in welke markt dan ook, want je kunt eenvoudig snel groeien door omzet te kopen. Ons gaat het juist om winstgevende groei. Wereldwijd ambiëren wij een positie als leidende dienstverlener in arbeidsmarktoplossingen. We groeien daarom organisch met een brede mix van diensten. Zolang het team in Nederland het goed doet, zoals nu, zijn we blij met onze derde positie. En het zou het niet erg zijn als dat een tweede plaats zou worden.”

Drie jaar geleden stelde u in Flexmarkt dat u er niet in gelooft dat de beslissing voor een bepaalde kandidaat zal worden weg geautomatiseerd. Gelooft u dat nog steeds?
“Dat denk ik nog steeds. Het belang van onze bemiddeling bij de laatste stappen, de keuze voor een bepaalde kandidaat, neemt in waarde toe. Wij gebruiken ook chatbots, maar die helpen vooral om een lijst van tienduizend potentiële kandidaten terug te brengen tot tien. De technologie die dat mogelijk maakt, is ontwrichtend voor de manier van werken, maar uiteindelijk spreken we met drie kandidaten en plaatsen we er een. Dat laatste keuzemoment vaart op mensen en zal dat blijven doen. Onze markt lijkt daarin meer op de makelaarsmarkt, dan op de reisbureauwereld. De keuze voor een baan is net zo belangrijk is als de keuze voor een huis.”

*Manpower kocht in 2014 75% van de aandelen van iSense, dat interim-managers bemiddelt. Een jaar later volgde de inlijving van Peak IT, en tot slot schaakte ManpowerGroup de Nederlandse dochter van de wereldwijde dienstverlener Ciber.

Dit artikel is geschreven door Wilbert Geijtenbeek in opdracht van Flexmarkt. Het volledige interview met de ceo van ManpowerGroup Jonas Prising wordt gepubliceerd in de komende editie van Flexmarkt die 15 september verschijnt. Ook Flexmarkt ontvangen?

Lees ook: Manpower boekt omzetgroei in tweede kwartaal

 

Delen...Share on LinkedIn109Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Email this to someone

Over Auteur

redactieflexmarkt

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer