Kansen voor flexondernemers ondanks serieuze ‘kraptelast’

0

Krap, krapper, krapst – we zullen nog jaren met deze gespannen arbeidsmarkt moeten leren leven. Maar het kan voor flexondernemers ook een goudmijntje zijn. Als zij ten minste erin slagen de jongere generatie echt aan te spreken en kijken naar competenties in plaats van CV’s.

Dat was de boodschap aan de ruim honderd deelnemers op 21 juni tijdens het FleXevent in Houten.

Wim Davidse

Spanningsveld voor flex

Dagvoorzitter (en hoofdredacteur Flexmarkt) Wim Davidse trapte af door gelijk de belangrijkste trend te benoemen: de alsmaar krapper wordende arbeidsmarkt. “Ondanks de (dreigende) economische recessie is de arbeidsmarkt superkrap.” En dus kampen ook flexondernemers volgens Davidse met serieuze ‘kraptelast’.
Aan de hand van cijfers laat Davidse zien dat de flexmarkt altijd meebeweegt op het ritme van de conjunctuur – van crisis naar piek, maar dat flexondernemers daarbij ook altijd met een spanningsveld te maken hebben. Is er een economische crisis, dan dalen vanzelfsprekend het aantal uitzenduren in de ABU Marktmonitor door afnemende vraag naar uitzendkrachten. Maar is er krapte op de arbeidsmarkt, dan daalt het volume van uitzenduren óók, het vinden van kandidaten is dan namelijk moeilijker. Daar heeft de uitzendbranche nu mee te maken. Dit zien we terug in de meest recente ABU Marktmonitor- cijfers. Davidse: “Knappe uitzender die aan het eind van dit jaar goede groeicijfers kan laten zien.”

In onderstaande video vertelt Wim Davidse in 1 minuut hoe je als flexbedrijf toch kunt profiteren van de krapte op de arbeidsmarkt.

 

Structurele component

En die krapte houdt voorlopig nog wel even aan. “De demografische verschuiving (vergrijzing) is nu echt begonnen. De komende jaren zullen we onder de kraptegrens (<4% werkloosheid) blijven”, stelt Davidse. Maar hij blijft optimistisch. “Werkgevers zien de arbeidsmarkt als hun grootste probleem en zijn hebben ons keihard nodig. Dat kan een goudmijntje zijn voor flexondernemers.”

Ook vaste spreker tijdens de FleXevents Han Mesters (sectorbankier zakelijke dienstverlening bij ABN AMRO) liet aan de hand van cijfers zien dat we te maken hebben met blijvende krapte op de arbeidsmarkt. “Dat de werkloos zelfs op dit moment onder de 4% blijft geeft aan dat de structurele component (demografie/vergrijzing) sterker is dan de economische recessie.” Daar moet je als flexondernemer maar succesvol in zien te blijven. Toch kan dat volgens Mesters. “In de VS zie je nu echt een verschuiving van mensen van de ene sector naar de andere. Daarin kan flex een belangrijke rol spelen, zoals zij dat ook gedaan heeft tijdens de coronacrisis in ons land.” Mesters doelt op het personeel uit de horeca dat tijdens de lockdown dankzij uitzendbureau snel is verplaatst naar toeleveranciers van de GGD en ingezet coronaprojecten (contactcenters en teststraten). Mesters daagde zijn publiek uit om die kansen te blijven zien: “Uitzenders, wat is jullie volgende teststraat-business?”

Uitzenders, wat is jullie volgende teststraat-business?
Han Mesters (ABN AMRO)

Competentiebenadering

Han Mesters kwam met vier mogelijke oplossingen voor de krapte op de arbeidsmarkt:

  1. Langer doorwerken/ meer uren werken; dit zou bijvoorbeeld in de zorg een groot deel van het probleem van personeelstekort al oplossen
  2. Technologie beter inzetten; die impact ontbreekt nu, ondanks nieuwe technologieën is de arbeidsproductiviteit sinds 1975 niet groter geworden
  3. Migranten/kenniswerkers: een politiek gevoelig onderwerp, maar buitenlandse arbeidskrachten zijn hard nodig. Helaas hebben we veel concurrentie uit Duitsland, waar de vraag naar ‘internationale medewerkers’ ook heel hoog is
  4. Competentiebenadering; om de mismatch op de arbeidsmarkt aan te pakken is een competentiebenadering (in plaats van CV-beoordeling) het meest effectieve instrument.

Op dat laatste punt heb je als flexondernemer het meeste invloed. Mesters geeft een voorbeeld: een vorkheftruckchauffeur beschikt over dezelfde competenties als een  drone-piloot. Daar moet je naar kijken, niet een 100%-match zoeken, maar kiezen voor een 70% match en dat aanvullen met opleiding om de benodigde kennis bij te spijkeren.”

Han Mesters doet in onderstaande video zijn visie op de arbeidsmarkt van morgen uit de doeken.

Kandidaat prikkelen

Om die schaarse kandidaten te vinden en te binden moeten (flex)werkgevers ‘echt omdenken’, stelt Davidse: “De generatie Z heeft andere verlanglijstjes. Dat vraagt om een high tech, high touch-benadering. Zeker als je hen voor langere tijd wil binden. Het verloop in Nederland valt nu nog wel mee – van de Great Resignation is geen sprake op dit moment – maar als straks ook nog het consumentenvertrouwen weer toeneemt, zal dat zeker tot een hoger verloop leiden.”

Volgens Mesters moeten we wennen aan een hoger verloop. “Misschien moet je als werkgever wel heel tevreden zijn als een jonge medewerker vijf jaar bij je blijft. Dat is een hele prestatie in deze tijd.”
Of je erin slaagt de Generatie Z aan te spreken en aan jouw bedrijf te binden wordt volgens de bankier voor een groot deel bepaald door de ‘purpose statement’; de Generatie Z zoekt maatschappelijke relevantie in hun werk. Daar moet jouw bedrijfscultuur wel bij aansluiten.” Dat moet terug te zien zijn in jouw employer branding en daar moet je in het recruitmentproces rekening mee houden. In plaats van het zoeken naar een match op basis van specificaties, moet je zorgen voor een culturele match, van een kennisgedreven naar een attitude-gedreven benadering. De kunst is volgens hem om de persoonlijke kpi’s van een kandidaat (zijn bucket list) te matchen met de kpi’s van het bedrijf. “Als je erin slaagt om de persoonlijke drijfveren van je medewerker te verbinden aan je bedrijfsdoelen heb je de juiste match.”

Nog een tip van Mesters: “Moet je toch afscheid nemen van een medewerker, doe dat dan goed. “In de huidige dynamische arbeidsmarkt komt iemand na een aantal jaren misschien wel weer terug. Je moet je ex-werknemers dan ook blijven volgen en proberen te binden, als een soort alumninetwerk.” Hij noemt Randstad als voorbeeld van een bedrijf dat dat heel goed doet. “Ex-medewerkers van Randstad blijven altijd heel positief spreken over het bedrijf.”

 

Strateeg en trendwatcher Menno Lanting was eveneens een van de keynote speakers tijdens het FleXevent. Hij sprak over de impact van technologie op werken nu en in de toekomst.

Lees ook: ‘De impact van digitalisering is heel groot voor flexbedrijven’

 

 

Volg Flexmarkt op LinkedIn:

Over Auteur

Reageer