‘De impact van digitalisering is heel groot voor flexbedrijven’

0

“Het werk voor lager opgeleiden is al grotendeels weggeautomatiseerd. Datzelfde gaat ook gebeuren met werk op middelbaar niveau. Bemiddel je als intermediair in die sectoren, dan heb je straks een probleem.” Toch biedt technologie ook veel nieuwe kansen voor flexbedrijven, ten minste als ze zich tijdig aanpassen.

Dat zei strateeg en trendwatcher Menno Lanting vorige week tijdens FleXevent waar hij zijn visie gaf op de impact van de technologie op de flexbranche.

Digitale dame

Lanting spreekt over digital humans, een term die doelt op de steeds grotere versmelting van de mens met zijn digitale omgeving. Ontwikkelingen als kunstmatige intelligentie, virtuele realiteit, robotisering en nanotechnologie zullen de mens steeds meer één maken met netwerken van machines.

Lees ook: Digital humans – wat moet de flexondernemer ermee?

Bekendste voorbeeld zijn natuurlijk de chatbots. Vooralsnog komen we die vooral in customer service (klantcontact-beroepen) tegen, maar dat gaat zich volgens hem ook uitbreiden naar andere sectoren, bijvoorbeeld het onderwijs.
Zeker als de technologie zich zo blijft ontwikkelen dat het verschil tussen werkelijkheid en de digitale wereld ogenschijnlijker kleiner wordt. Lanting noemt als voorbeeld Soul Machines, een techbedrijf uit Nieuw-Zeeland, dat een Siri-achtige functie met gezicht aanbiedt. Je kunt de digitale dame vragen stellen en zij antwoordt inclusief synchroon bewegende lippen. Niet van echt te onderscheiden (in elk geval niet door de jonge kinderen van Lanting.) Onder meer Lufthansa werkt hier inmiddels mee. Lanting beweert dat algoritmes 80% van dit soort werk gaan overnemen.

AI-toepassing bij Stena Line

Ook ziet Lanting dat artificial intelligence (AI) meer en meer het werk van mensen ondersteunt, zelfs aanbeveling doet en helpt bij goed besluitvorming. Zo zijn bij Stena Line de mensen die de routes plannen inmiddels overbodig geworden. Enkele AI-specialisten zorgen er nu voor dat algoritmes worden gebruikt om de meest efficiënte en energiezuinige route worden genomen door de schepen, rekening houdend met stroming, bodembeweging, et cetera. Deze digitale optimalisatie leidt volgens Lanting tot 30% minder brandstofgebruik.
Als je als bedrijf dergelijke AI-toepassingen in huis hebt kun je die volgens hem ook in andere sectoren aanbieden, bijvoorbeeld de visserij. Zo creëer je nieuwe verdienmodellen.

In onderstaande video geeft FleXevent-spreker Menno Lanting zijn visie op de kansen en bedreigingen van technologie op de arbeidsmarkt.

 

Disruptie in organisatie, niet in technologie

Menno Lanting signaleert een maatschappijbrede neiging om de invloed van nieuwe technologieën op korte termijn te overschatten en op lange termijn structureel te onderschatten. Maar de impact van technologie op werken onderschatten is echt onverstandig, zeker voor de flexbranche. “Het werk voor lager opgeleiden – waar veel uitzendbedrijven zich op richten – is al grotendeels weggeautomatiseerd. Datzelfde gaat binnen vijf tot tien jaar ook voor werk op middelbaar niveau gebeuren. Bemiddel je als intermediair in die sectoren, dan heb je straks een probleem.”
Dat probleem kun je volgens hem maar beter voor zijn. Lanting: “Je kunt gaan afwachten tot je klant zelf het wiel heeft uitgevonden en dan leveren wat er gevraagd wordt. Maar je kan de klant ook helpen. Er komt een enorme kans aan voor partijen die goede raad weten te geven over wat hun klanten nodig hebben en hoe ze mensen aan zich kunnen binden. Dit soort advieswerk vraagt dat je als flexbureau heel anders staat opgesteld.”
Klein voorbeeld: krantenbedrijven kunnen geen krantenbezorgers meer vinden. Je kunt als intermediair zo’n krantenbedrijf adviseren potentiële kandidaten anders te benaderen. Wat wil die jongere nou echt? Stel de vraag achter de vraag. Vaak sparen ze voor een rijbewijs of reis die ze willen maken. Bied hen dan bijvoorbeeld een bonus na drie jaar werken. Dan kun je wellicht die jongere wel interesseren voor een baantje als krantenbezorger.

Gemakkelijk gezegd dan gedaan natuurlijk. Je moet als flexbedrijf ondanks de waan van de dag gaan nadenken over veranderende business en hoe je bedrijf er in de toekomst uit moet gaan zien. Daar zit volgens hem dan ook de echte disruptie, niet in de technologie. De technologie ontwikkelt gestaag door, de echte schok komt doordat bedrijven moeite hebben om hun organisatie tijdig aan te passen.

Lees ook: Digitalisering uitzendbranche nog niet op gewenste niveau

 

Volg Flexmarkt op LinkedIn:

Over Auteur

Reageer