Trends voor de ‘digitale recruiter’

0

Tien jaar geleden werden recruitment en ICT niet in dezelfde zin uitgesproken. Nu zijn ze nauw met elkaar verbonden. Welke technologische ontwikkelingen staan er op stapel?

De recruiter van nu staat vooraan bij technologische ontwikkelingen en weet hoe hij deze succesvol benut. ICT verrijkt het recruitmentproces. Door online selectiesystemen kunnen bedrijven hun proces efficiënter en effectiever inrichten. Maar online recruitment en persoonlijke werving moeten complementair zijn aan elkaar, het moet elkaar aanvullen. Het één kan niet zonder het ander. Wat zijn trends en ontwikkelingen?

Social Media
Het gebruik van social media is in de recruitmentwereld in opkomst. Er komen systemen die sollicitanten kunnen ‘filteren’ via social media en het karakter van een sollicitant kunnen schetsen. Op deze manier komen eigenaardigheden en vaardigheden naar boven en krijgt de recruiter een beter beeld van de sollicitant nog voordat hij hem heeft gesproken.

Big Data
Recruiters moeten meer met Big Data gaan doen. Er zitten namelijk enorme hoeveelheden data in hun recruitmentsystemen. Als ze deze data analyseren kunnen ze de arbeidsmarkt beter in kaart brengen. Hierdoor kunnen bedrijven sneller anticiperen op bewegingen in de arbeidsmarkt en hun strategieën aanpassen en verfijnen.

Real Time Monitoring
Voor bedrijven die graag inzicht willen hebben in hun vacatures is Real Time Monitoring (RTM) een interessante tool. Met RTM zie je hoeveel sollicitanten naar je vacatures kijken en van welke bron de sollicitanten komen.

Nadruk op toegevoegde waarde
Zeeën van technologische vernieuwingen overspoelen organisaties. Het is vaak moeilijk om te onderscheiden welke echt van belang is. Organisaties moeten daarom de nadruk leggen op datgene wat voor hen een toegevoegde waarde kan leveren. Het gaat om maatwerk en niet meer om veel verschillende en half functionerende systemen te implementeren. Kortom: een kwalitatieve vernieuwing op maat.

Digitale recruiter
Bedrijven krijgen soms honderden cv’s binnen die zij handmatig moeten beoordelen en afhandelen. Dit wordt vaak snel gedaan en daardoor wellicht onzorgvuldig. De kans op een mismatch is hierdoor groter dan nodig en misschien verdwijnt de meest ideale kandidaat hierdoor onderaan de stapel. Laat daarom het objectieve voorwerk over aan de “digitale recruiter”.
Het gebruik van ICT verkleint de kans op een mismatch. Een recruitmentsysteem is geen vervanging, maar een toevoeging. Door een online cv te gebruiken maken recruiters een objectieve voorselectie op basis van opleiding, ervaring, competenties en vaardigheden. Zorg voor een juiste balans. Het uiteindelijke gesprek met de potentiele beste kandidaten krijgt dan veel meer diepgang. Pas hier je mensenkennis toe om de beste match er tussenuit te pikken.


Lees ook:
‘ICT en internet veranderen flexbranche rigoureus’

 


In de eind oktober verschenen editie van Flexmarkt staat een artikel van Arthur Lubbers over de kansen en bedreigingen die ict en internet vormen voor recruiters en de opkomst van social recruitment. Nog geen abonnee? Kijk hier voor meer informatie.

Delen...Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Email this to someone

Over Auteur

redactieflexmarkt

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer