Doe jij er als utizendbureau alles aan om je medewerkers en uitzendkrachten te binden en ambassadeurs van je bedrijf te maken? Of twijfel jij nog waar je het beste kunt beginnen? De employee journey-tijdlijn is een krachtig middel om de reis van de medewerker bij jouw organisatie actief vorm te geven. Ben MacKenzie (Prototyping Work) legt in zijn blog uit hoe je dat doet.
Wat is een employee journey?
Een employee journey-tijdlijn maakt de hele reis die een uitzendkracht in jouw bedrijf meemaakt visueel; van de werving en het aannameproces naar de eerste werkdag en de eerste maanden in dienst tot het verlaten van je bedrijf. Alle interacties tussen de uitzendkracht en jouw bedrijf staan in de employee journey op een visuele tijdstraal vermeld. Zo kun je in een oogopslag zien wanneer je direct contact hebt met jouw uitzendkrachten.
Een employee journey-tijdlijn is niet alleen een visuele weergave. Je beschrijft ook de contactmomenten tussen de uitzendkracht en je bedrijf – vanuit het perspectief van jouw uitzendkracht: Hoe ervaart hij het contact met je bedrijf? Wat zoekt hij, hoe voelt hij zich op dat moment en wat krijgt hij uit het contact?
Door vanuit het perspectief van de uitzendkracht te kijken krijg je hiervan een beter beeld. En krijgen jij en jouw team ideeën hoe je die contactmomenten zo kan vormgeven dat jouw uitzendkracht enthousiast over jouw bedrijf wordt.
6 voordelen
De reis van een medewerker of uitzendkracht zo uitgebreid in kaart te brengen heeft de volgende zes voordelen:
- Overzicht
Eindelijk eens overzicht in alles wat er speelt tussen uitzendkracht en uitzendbureau. Door alle contactmomenten in beeld te hebben kun je je aandacht gericht verdelen; op welke momenten doe je het al goed en op welke momenten heb je de meeste ruimte voor verbetering? - Ervaring uitzendkracht centraal
Je stelt de uitzendkracht helemaal centraal en leert als diegene te denken. Door zijn of haar perspectief in te nemen kun je nog beter die contactmomenten identificeren die voor de ervaring van de uitzendkracht cruciaal zijn. Want die ervaring wil je zo positief mogelijk laten zijn. - Blik op de organisatie verrijken
Je beschouwt de organisatie vanuit een ander gezichtspunt en dit geeft je nieuwe inzichten. Je kunt dat perspectief verder verrijken door interviews met uitzendkrachten over de contactmomenten te voeren. En je kunt data verzamelen over hoe tevreden uitzendkrachten op verschillende momenten over hun reis zijn. Zo haal je nog meer inzichten op – en kun je doelgericht op die data sturen. - Doelgerichte innovatie
Je creëert overzicht en beschrijft de pijnpunten van de organisatie op verschillende momenten en ook de kansen. Hierdoor kun je bewuste keuzes maken over waar je wilt innoveren en daar de krachten bundelen. Zo bereik je snellere verbeteringen. - Focus en concrete acties
Door de verschillende reisstappen in kaart te brengen, kun je ook je acties focussen op specifieke stappen. Zo houd je de veranderingen klein en kom je tot acties die meteen concreet op te pakken zijn. - Verhoogde betrokkenheid en werkgeluk
Dit is natuurlijk, waar het uiteindelijk om draait: Op basis van de employee journey verbeter je stap voor stap de ervaringen die uitzendkrachten met jouw bedrijf hebben. En dat verhoogt direct de betrokkenheid en het werkgeluk van je uitzendkrachten.
Hoe begin je als uitzendbureau?
Een employee journey-tijdlijn maken is een ideale tool als het gaat om het enthousiast maken en binden van je uitzendkrachten. Maar hoe kun je hiermee in jouw organisatie beginnen?
Tip: begin klein. Dat is essentieel. Maak er in eerste instantie geen mega project van. Knip het werk op in korte sessies, waarbij je iedere keer een stapje verder komt:
Dit kun je doen in meerdere sessies:
- Schets in een eerste sessie een duidelijk beeld van wie je uitzendkracht is, beschrijf hem of haar als persoon. Met dit beeld voor ogen kun je een tijdlijn tekenen en daarop de verschillende contactmomenten in kaart brengen. Beschrijf ook wat je uitzendkrachten op deze momenten zoekt en hoe zij deze momenten waarschijnlijk ervaart.
- Verzamel in een tweede sessie de pijnpunten en kansen die je voor je bedrijf ziet en ontwerp je eerste twee acties om je employee journey te verbeteren. Ook hier geldt: houd het klein. Kies in eerste instantie acties die je binnen een paar weken in de realiteit kan testen.
- Vanaf de derde sessie kijk je telkens naar de resultaten van je acties en bedenk je twee nieuwe experimenten die je de komende weken gaat proberen.
Tussen de sessies in kun je jouw aannames toetsen in gesprekken met uitzendkrachten en jouw ideeën testen in de realiteit. Blijf dit herhalen en je zal binnen een aantal weken eerste resultaten zien, bijvoorbeeld in jouw werkgeluk-metingen. Door telkens weer kleine acties te doen bouw je stap voor stap de perfecte employee journey op die van jouw uitzendkrachten jouw ambassadeurs maakt.
Nog iets meer nodig om te beginnen? We hebben een canvas gecreëerd, speciaal voor de uitzendbranche, die je stap voor stap door dit proces begeleidt. Deze kun je hier gratis downloaden.
Veel succes bij het creëren van jouw perfecte employee journey.
Dit is een bijdrage van Ben MacKenzie, mede-eigenaar van Prototyping Work, specialist in verandermanagement bij organisaties.
Meer weten over het binden en boeien van medewerkers en uitzendkrachten? Kom naar het FleXevent op 21 juni a.s. in Houten. Daar spreekt onder meer Han Mesters (ABN AMRO) over het thema: ‘hoe overleef ik als bedrijf in een wereld van structurele schaarste van mensen?’
FleXevent 21 juni a.s.
Groeien met jouw flexbedrijf in deze turbulente tijd? Op het komende FleXevent presenteren we de nieuwste inzichten in de belangrijkste uitdagingen en kansen in onze markt en maatschappij, bespreken we de grote mogelijkheden van recruitment 4.0 en – voor het eerst– zoomen we in op de geheimen van flexbureaus die de afgelopen jaren uitzonderlijk hard zijn gegroeid.
Bekijk het interessante programma van het FleXevent op 21 juni a.s. in Houten en meld je aan!