Werving & selectie sneller door coronacrisis

0

Door de coronacrisis vindt recruitment steeds meer online en via video plaats. En dus worden vacatures eerder ingevuld. Werkgevers werven 14 dagen sneller dan een paar jaar geleden. Uitzend- en werving & selectiebureaus vervullen vacatures vijf dagen sneller dan voorheen.

Dit blijkt uit de analyse van miljoenen unieke online geplaatste vacatures sinds Q1-2018 van Jobdigger door Intelligence Group en de resultaten van voorgaande Recruitment Kengetallen Onderzoeken.

Vacatures korter online

Dit heeft tot gevolg dat vacatures bij werkgevers gemiddeld 15 dagen korter online open staan. De gemiddelde tijd dat vacatures bij directe werkgevers online stonden is gedaald van 60 dagen in de periode van voor en aan het begin van de coronacrisis tot nu naar gemiddeld 47 dagen.
Een soortgelijk effect is te zien bij uitzend- en werving & selectiebureaus waarbij vóór corona vacatures gemiddeld zo’n 34 dagen online stonden en nu 29 dagen.

Video-interviews

Dit effect lijkt primair veroorzaakt door de invoering van online video-interviews, die eenvoudiger en sneller te plannen zijn met als gevolg dat het totale aanname- en recruitmentproces wordt versneld. “Het voordeel van het video-solliciteren is dat zowel de wervende organisatie als de kandidaat sneller een gesprek kunnen inpassen in hun (digitale) agenda dan in persoon, onder andere doordat er geen reistijd is”, stelt Adelbert Smal. Business Development Manager van Jobdigger.

Doorlooptijd vacatures gedaald

Bij alle beroepsgroepen is de doorlooptijd van vacatures sterk gedaald met uitzondering van de beroepsgroep ‘ambachtslieden’. Ten opzichte van eerste kwartaal van 2018 is de daling het grootst bij de beroepsgroep ‘dienstverlenend personeel en verkopers’ met -51%, gevolgd door ‘bedieningspersoneel van machines en installaties, assembleurs’ (-44%) en ‘elementaire beroepen’ (-36%). Alleen bij ambachtslieden is de doorlooptijd gestegen, waarschijnlijk door het feit dat video-solliciteren bij deze doelgroep minder vanzelfsprekend is en fysieke afspraken minder makkelijk worden gemaakt. Ook de schaarste zal hier een rol spelen, ondanks dat schaarste in de meeste gevallen een versnelling oplevert in het proces.

Werkgevers lopen in op bureaus

Niet alleen in de gemiddelde doorlooptijd van vacatures dichten werkgevers het gat naar bureaus. In het eerste kwartaal van 2021 stond een vacature bij een bureau gemiddeld 29 dagen online en bij een werkgever 47 dagen. Dit verschil van 18 dagen in eerste kwartaal van 2021 was voor corona gemiddeld 30 dagen.
Op meer onderdelen lijkt het gat te worden gedicht. Zo was in 2018 bijna twee derde van de unieke vacatures in Nederland van bureaus (63%). Dat percentage is in eerste kwartaal van 2021 gedaald naar 56%.

Intelligence Group
Bron: Intelligence Group

Minder werving & selectiebureaus

In vergelijking met een jaar geleden (eerste kwartaal 2020) zijn er vandaag meer bureaus actief op de markt (+1,2%), maar dat is een bescheiden stijging in verhouding tot ruim +10% meer werkgevers die actief aan het werven zijn in vergelijking met het eerste kwartaal van 2020. Verder valt op dat ten opzichte van 2018 ruim 10% minder bureaus actief zijn op de Nederlandse arbeidsmarkt, wat mede wordt veroorzaakt door consolidatie in de sector.

Bureaus behouden voordeel

“Bureaus zijn in Nederland niet weg te denken in het functioneren van de arbeidsmarkt. Zij zijn ook de aanjager van innovatie, automatisering en digitalisering. Door corona en vooral de implementatie van video-solliciteren, heeft het bedrijfsleven een versnelling kunnen maken om een deel van die achterstand in te halen. Het vermoeden is echter dat dit niet duurzaam is nu vacatures in algemene zin en in het bijzonder voor recruiters naar nieuwe records stijgen. Hierdoor lijken de signalen er op te wijzen dat werkgevers kiezen voor de traditionele aanpak om schaarste aan te pakken met harder werken en meer recruiters, in plaats van slimmer en doelgroep gerichter werven. Bureaus houden daarmee een substantieel voordeel, stelt Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group.

Lees ook:

 

Vooruitzichten flexondernemers in coronatijd

Flexmarkt sprak met vier flexondernemers over het turbulente jaar 2020 en hun verwachtingen voor dit jaar. Dit is een bundeling van interviews met Johan Bogaard (Vibe Group), Marjolein van de Veerdonk (WerkTalent), René Louwers (Orion Engineering) en Wies van ’t Slot (365Werk). Ontvang deze GRATIS download.

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer