Silver geeft vrouwelijke IT’ers een uniek platform

0

Toen Pleuni Kop en Esmée Kats besloten om zelf een recruitmentbureau te starten, was een ding zeker: ze zouden het verschil gaan maken voor IT’ers. In eerste instantie voor zzp’ers, maar al snel ging de focus op vrouwelijke IT’ers. Niet de makkelijkste weg, maar wel één die ze met hun start-up Silver succesvol bewandelen. Goede recruitmentsoftware vormt daarbij het technische hart. Het sociale hart, dat zijn ze zelf.

Pleuni Kop stapt graag uit haar comfortzone. Na een opleiding in de zorg kiest ze niet voor een baan als verpleegkundige, maar gaat ze aan de slag in IT-recruitment. Hier ontwikkelt ze zich in korte tijd op zakelijk en persoonlijk vlak.

Haar compagnon én vriendin Esmée Kats is opgeleid aan de Hotelschool en staat tien jaar lang voor en achter de bar. Na een tijd als manager in een restaurant, vraagt Kop haar op een zeker moment: “Wat doe je hier nog?”.

‘We kiezen nooit voor de makkelijkste weg’

“Binnen de horeca had ik ongeveer alles wel gedaan”, vertelt Kats. “Pleuni introduceerde me bij haar werkgever. Al tijdens het eerste gesprek wilden ze me hebben. Ik mocht kiezen voor welke sector ik recruiter wilde worden en koos voor financiën. De reden? Ik had tot dan toe niks met financiën en dit leek me een mooie manier om het me eigen te maken.”

Pleuni Kop: “Goede recruitmentsoftware is onmisbaar.”

“Wij zijn hierin hetzelfde”, lacht Kop. “We kiezen nooit voor de makkelijkste weg.” Kop vertelt dat ze amper iets van computers wist voordat ze met IT’ers ging samenwerken. “Mijn vader begeleidde als projectmanager bij een bekende bank de digitale transitie van de gulden naar de euro. Helaas heeft hij mij daar niet veel over kunnen vertellen. Mijn keuze voor IT maakt dat ik mijn vader op een andere manier kan leren kennen.”

Van gezamenlijke missie tot businessplan

Na verloop van tijd stelt Kop aan Kats voor om de ondernemersschoenen aan te trekken en samen een recruitmentbureau voor IT’ers op te zetten. “Ik wilde het doen op een manier die beter bij ons past”, legt Kop uit. “Ik kon Esmée vrijwel meteen overtuigen. We zijn allebei ambitieus en ondernemend en hebben door onze opleiding beiden een verzorgende achtergrond.”

De vriendinnen besloten onafhankelijk van elkaar een businessplan te schrijven. Kats: “Alles wat in ons hoofd zat schreven we in één dag op. Wat is ons plan? Waar willen we naartoe werken? Hoe doen we de marketing? Welke systemen hebben we nodig? Daarna volgde een tweede ronde met vragen als ‘Wat hebben we écht nodig en wat is gewoon leuk om te hebben?’. Die keuzes maakten we samen.”

Lees ook: Peter Stutterheim van Match in Media: ‘Een persoonlijke benadering is onmisbaar’

‘Als je met IT’ers samenwerkt, is goede software onmisbaar’

Het kunnen beschikken over goede recruitmentsoftware stond bovenaan het to-do-lijstje. “Dat is onmisbaar, zeker als je in deze wereld opereert en met IT’ers werkt.” Kop vertelt hoe de keuze daarbij viel op het ATS Cockpit van RecruitNow. “Alles vond plaats via persoonlijk contact, van de demo tot de offerte. Dat past bij wie wij zijn. Cockpit is specifiek gemaakt voor en door de recruitment- en uitzendbranche en past waar nodig de functionaliteiten aan.”

De implementatie van Cockpit was relatief simpel, aldus Kop. Ze hebben het systeem zelf gevuld en bij vragen konden ze terecht bij de implementatiemanager van RecruitNow. Op 1 november 2022 gingen ze live. Kats: “Het is altijd even wennen, zo’n nieuw systeem. Maar je leert gaandeweg. Het dashboard werkt fijn, data kunnen genereren is goud.”

Het verschil maken voor zzp’ers

Kop en Kats wilden vanaf de start een groot verschil maken voor zzp’ers. “We willen ons sterk maken voor deze doelgroep”, licht Kop toe. “Hun marges gaan vaak voor een flink deel naar het recruitmentbureau. Dat voelt niet goed.” Kats vult aan: “Eenzaamheid is een veelvoorkomend onderwerp binnen deze groep. We zien verschil in behandeling tussen zzp’ers en werknemers. Het risico op schijnzelfstandigheid maakt dat opdrachtgevers liever geen band opbouwen met zzp’ers en hen niet betrekken bij het bedrijf.” Bij Silver is deze verhouding gelijk, aldus Kop. “Veel zzp’ers vinden het acquisitiedeel niet zo leuk. Dat verzorgen wij voor hen.”

Platform voor vrouwelijke IT’ers

Het kalenderjaar 2023 is het eerste officiële jaar van Silver. Recent hebben Kop en Kats een ommezwaai gemaakt in hun focus, zodat ze op een zo positief mogelijke manier iets kunnen bijdragen aan de arbeidsmarkt van nu. De twee jonge ondernemers timmeren hard aan de weg om een digitaal platform voor vrouwen in de IT in te richten.

Esmée Kats: “72% van de IT-vrouwen stroomt weer uit.”

“Slechts 18% van de IT’ers is vrouw”, zegt Kats. “Het is niet alleen belangrijk dat dat percentage stijgt, maar ook dat vrouwelijke IT’ers behouden worden. Wist je dat 72% van de vrouwen in de IT-sector weer uitstroomt? Bij Silver gaat het niet alleen om dit percentage, maar om bewustwording, veiligheid en mogen zijn wie je bent op de werkvloer. Daarom zoeken wij naar bedrijven, als partners, die staan voor een open cultuur, inclusie en diversiteit en gelijke lonen en doorgroeimogelijkheden. Hen brengen we in contact met onze vrouwelijke IT’ers.”

Persoonlijke ambities en doelen

Welke plannen hebben de ondernemers voor het komende jaar met Silver? “We willen met ons platform groeien naar 1500 members en 20 tot 30 partners”, vertelt Kop. “Andere platforms richten zich vooral op het opleiden van vrouwen in de IT. Wij gaan een stapje verder, waardoor we vrouwen kunnen behouden in de IT-sector. Dit doen we onder andere door onze partnerships.”

Kats: “We willen dit jaar het platform groots lanceren met onze ambassadeurs. Dat zijn vrouwen die zelf in de IT-sector actief zijn of hiervoor studeren en die samen met ons een verandering teweeg willen brengen. Het ultieme doel? Een IT-arbeidsmarkt waarin gelijkheid, diversiteit en inclusie de standaard zijn. Mijn persoonlijke doel? Een soort boegbeeld worden voor vrouwen in de IT.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met RecruitNow.

Over Auteur

Reageer