Recruitment en detachering van operators en maintenance-specialisten in de maak- en procesindustrie is een niche, maar wel een waarin VAPRO Recruitment & Opleidingen ‘kwalitatief marktleider’ wil worden. Met een innovatief ATS en gewenste uitbreiding van vestigingen zet het bedrijf deze ambitie kracht bij. “We vergroten de potentie om een leuke baan voor kandidaten te vinden enorm”, aldus VAPRO-directeur Ebert Koehorst.
VAPRO staat voor ‘vakopleiding procesindustrie’. Het geeft aan dat het bedrijf, dat in 1956 is opgericht, zijn oorsprong kent in het opleiden van vakmensen. “Door de jaren heen zijn we een autoriteit geworden met onze brancheopleiding”, vertelt Koehorst. “We hebben nu ook een eigen leerlingenplatform, waarop al ons lesmateriaal modulair en in verschillende talen te volgen is. Bovendien kunnen zowel bedrijven als leerlingen de voortgang goed monitoren op het platform.”
Instroom van medewerkers
Ruim tien jaar geleden kwam vanuit klanten de vraag of VAPRO behalve opleiden ook voor de instroom van medewerkers kon zorgen. Koehorst: “Daaruit kwam in eerste instantie detachering voort en inmiddels heet ons bedrijf VAPRO Recruitment & Opleidingen, als partij die zowel de instroom als doorstroom van operators en maintenance-specialisten onder één dak heeft.”
VAPRO werkt op basis van detavast: detacheren naar een vast dienstverband. “Kandidaten mogen na een inleenperiode kosteloos worden overgenomen door onze opdrachtgevers”, licht Koehorst toe. “Veel kandidaten zijn leerlingen. Wij detacheren hen gedurende de opleiding en vervolgens worden ze overgenomen. Alleen zwaardere functies doen wij op basis van werving en selectie, waarbij de kandidaat direct in dienst komt van de opdrachtgever.”
Kandidatenmarkt
De arbeidsmarktkrapte in de technische sector is groot en ook de vraag naar operators neemt volgens Koehorst alleen maar toe. “Dat komt deels door de vergrijzing, deels door de automatisering van machineparken. Dit laatste vraagt een ander kennisniveau van werknemers. Ons voordeel is dat wij ook functiegericht kunnen opleiden. Wij kijken dan op de werkvloer welke kennis de operator minimaal moet hebben en passen daar de opleiding op aan. Klanten zijn daar enorm mee geholpen.”
Het schaap met de vijf poten, waar sommige werkgevers nog steeds naar zoeken, is er niet meer
Sowieso doen alle kandidaten bij VAPRO een houding- en motivatietoets en wordt er ook een niveautoets afgenomen om te zien of ze de a-, b- of c-opleiding kunnen volgen. Koehorst: “Het schaap met de vijf poten, waar sommige werkgevers nog steeds naar zoeken, is er evenwel niet meer. We leven in een honderd procent kandidatenmarkt.”
Efficiencyslag
Om op deze ontwikkeling in te spelen, ging VAPRO begin 2023 over op een ander Applicant Tracking System (ATS), namelijk het ATS Cockpit van RecruitNow. “We zijn actief in een nichemarkt, maar daarin wel een grote speler. Om groter te worden, hebben we een efficiencyslag nodig”, aldus Koehorst. “Waar we voorheen vanuit een vacature keken welke kandidaat daarbij paste, denkt Cockpit vanuit de kandidaat: waar kunnen we hem of haar voorstellen. In een kandidatenmarkt is dat heel fijn, het vergroot de potentie om een leuke baan te vinden enorm.”
Met het gebruik van Cockpit ziet Koehorst de productiviteit binnen VAPRO enorm verbeteren. “Het opmaken van een profiel en het voorstellen, volgen en opvolgen van kandidaten gaat veel sneller dan voorheen. Dat is een groot goed in een markt waar mensen schaars zijn. Bovendien wordt de kennis over kandidaten, dankzij Cockpit, gemeenschappelijke kennis, waardoor je niet van één recruiter afhankelijk bent.”
Middelen om doelstellingen te behalen
De adoptie van het nieuwe ATS binnen de organisatie vraagt volgens de VAPRO-directeur wel wat aansturing. “We hebben acht jaar met het vorige systeem gewerkt, dus dat duurt even. Maar RecruitNow ondersteunt ons zonder extra kosten om het maximale uit Cockpit te halen. In een half jaar tijd hebben we twee trainingen gehad, dat geeft dan weer eyeopeners waarmee je verder kunt.” De data-inzichten die RecruitNow deelt zijn enorm waardevol, aldus Koehorst. “Hierbij gaat het niet alleen om de output maar ook over hoe gebruikers het systeem gebruiken. Deze data, gecombineerd met de digitale onboarding, zijn uniek.”
Tip! Lees ook: Branche wil partner die meebeweegt: ‘Cocreatie staat centraal’
Ook wordt Cockpit continu doorontwikkeld. Koehorst: “Bijvoorbeeld met een module om via generatieve AI snel een functieprofiel of vacature te schrijven, waarbij eigen inbreng mogelijk blijft. Ook mooi vind ik de module salesleads. Daarmee kunnen we in kaart brengen welke bedrijven behoefte hebben aan operators, om die bedrijven vervolgens te benaderen dat wij kandidaten hebben. Alle innovaties en modules zijn native geïntegreerd in Cockpit en worden daardoor snel geadopteerd door gebruikers, wat bijdraagt aan het realiseren van onze doelen.”
‘Van tool naar doel’, zo omschrijft Koehorst de ingeslagen weg met het nieuwe innovatieve ATS. “Het gaat er om welke middelen het bedrijf faciliteren om doelstellingen te behalen. Dat doet Cockpit, met extra tools aan zowel de kandidaten- als de opdrachtgeverskant.”
Ik geloof niet in een grootschalig netwerk van vestigingen, maar het is wel handig om in bepaalde gebieden een vestiging te hebben zodat klanten en kandidaten laagdrempeliger benaderbaar zijn
Nieuwe vestigingen
Wat betreft de doelstellingen, VAPRO heeft de ambitie om ‘kwalitatief de grootste aanbieder van operators te worden’, vertelt Koehorst. “We willen het aantal gedetacheerden op jaarbasis minimaal verdubbelen. We hebben nu vier vestigingen (in Hilversum, Assen, Eindhoven en Rotterdam, red.) en willen de komende jaren twee nieuwe vestigingen openen. We kijken daarvoor naar de hoek Apeldoorn/Deventer en ook Utrecht is een mooie provincie waar de nodige industrie zit. Ik geloof niet in een grootschalig netwerk van vestigingen, maar het is wel handig om in bepaalde gebieden een vestiging te hebben zodat klanten en kandidaten laagdrempeliger benaderbaar zijn.”
Wat daarbij volgens de VAPRO-directeur meespeelt, is dat operators niet zo bereid zijn om ver te reizen naar hun werk. “Dat zie je bij mbo’ers meer dan bij hbo’ers. Daarnaast vinden veel van onze klanten het ook niet prettig als medewerkers ver van de fabriek vandaan wonen. Na een nachtdienst is het niet fijn om nog een half uur naar huis te moeten rijden.”
Recruitmentbijbel
Ondertussen werkt VAPRO gestaag door vanuit de bestaande vestigingen. Alle procedures en werkbeschrijvingen zijn inmiddels herschreven naar aanleiding van de ingebruikname van Cockpit. Koehorst: “We noemen het onze recruitmentbijbel. Hiermee is een nieuwe medewerker snel thuis in het gebruik van het ATS. RecruitNow was er zo enthousiast over dat ze, naar ons voorbeeld, nu zelf ook zo’n naslagwerk ontwikkelen.”
Dit artikel is gesponsord door RecruitNow.