Diversiteit, inclusie en loonkloof vaak geen prioriteit voor werkgever

0

Diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid op de werkvloer staan niet in de top-10 van belangrijkste beleidsthema’s van hr-professionals. Bijna de helft van de werkgevers stuurt er niet actief op.

Het gros van de organisaties heeft ook niet recentelijk onderzocht of er sprake is van een loonkloof tussen mannen en vrouwen. Dit blijkt uit het HR-Trendonderzoek van adviesbureau Berenschot onder bijna duizend hr-professionals.

Het belangrijkste thema voor hr-professionals is momenteel werving en selectie, aldus Berenschot. Op de tweede plaats staat ontwikkeling, scholing, inzetbaarheid en talentmanagement. Arbeidsomstandigheden- en gezondheidsbeleid is de nummer drie.

Lees ook: ‘Drie interventies helpen bij objectief werven en selecteren’, zegt Marieke Mulder van AWVN.

Gebrek aan tijd en kennis

De meest genoemde redenen waarom organisaties zich niet actief richten op diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid, zijn onvoldoende tijd en kennis over hoe het aan te pakken. “Hr-professionals vinden het wel degelijk relevant, maar komen er niet aan toe”, zegt Hans van der Spek, manager kenniscentrum Mens & Organisatie bij Berenschot. “De waan van de dag en de aanhoudende druk om medewerkers te vinden én te behouden, belemmeren veel werkgevers om er prioriteit aan te geven.”

Andere oorzaken zijn weinig commitment vanuit de top en het ontbreken van KPI’s. Als er wel actief op wordt gestuurd, is het vooral vanuit de maatschappelijke visie van de werkgever en het geloof dat het de prestaties ten goede komt. Bij diversiteit wordt het meest gestuurd op culturele en etnische diversiteit, en minder op genderdiversiteit en het aannemen van mensen met een arbeidsbeperking.

Helemaal geen beleid

In april bleek uit onderzoek door Indeed dat de meeste Nederlandse organisaties helemaal geen beleid voor diversiteit en inclusie hebben. “Een groot deel van de toekomstige generatie werknemers zal niet kiezen voor een baan als er binnen de organisatie niet op diversiteit en inclusie wordt gestuurd”, zei managing director Benelux van Indeed Stan Snijders hierover. “Bedrijven kunnen zich het in deze krappe arbeidsmarkt niet permitteren om talent mis te lopen.”

Of diversiteit en inclusie gaan stijgen op de lijst met prioriteiten, is nog maar de vraag. In hetzelfde onderzoek van Indeed zei de helft van de respondenten te verwachten dat de focus hierop onveranderd blijft of zelfs daalt. Wel dacht ruim een derde dat het toenemend gebruik van technologie en AI een positief effect zal hebben op diversiteitsbeleid.

Op het FlexForward-event op 15 oktober spreekt Marieke Mulder, adviseur inclusieve arbeidsmarkt bij werkgeversvereniging AWVN, over objectief werven en selecteren. “Als je dit serieus wilt aanpakken, dwingt dat je om op zoek te gaan naar nieuwe kanalen om alle relevante doelgroepen te bereiken”, zei Mulder al in een interview met Flexmarkt. Schrijf je nu in en ontvang 50% korting op je ticket(s)!

Lees ook: Ander perspectief helpt organisaties meer impact maken met diversiteits- en inclusiebeleid

Over Auteur

Reageer