Kandidaten benaderen makkelijker, werven lastiger tijdens corona

0

Tijdens de coronacrisis waren kandidaten makkelijker te benaderen maar moesten bureaus en werkgevers meer inspanning verrichten om een kandidaat daadwerkelijk te laten solliciteren. 

Dit is de belangrijkste conclusie uit het Recruitment Kengetallen onderzoek 2021 van de Intelligence Group.

Recruitmentbudgetten gereduceerd

De markt is op zijn kop gezet: de vorm en uitvoering van het recruitmentproces en het gebruik van recruitmentmiddelen is in een korte tijd drastisch veranderd.
Organisaties hebben aangegeven dat de coronacrisis met name een sterke invloed heeft gehad op de recruitmentbudgetten, doordat deze zijn gereduceerd of stopgezet. Daarnaast zijn vacatures on hold gezet.

Videobellen

Ook is face-to-face contact vervangen door online videobellen. Deze ontwikkeling op het gebied van videobellen biedt echter ook meer efficiëntie en flexibiliteit (zowel voor werkgever als werknemer), doordat interviews en assessments gemakkelijker kunnen worden afgenomen en sneller zijn in te plannen. Werknemers zijn bovendien vanuit huis en flexibeler gaan werken en willen dit ook (gedeeltelijk) blijven doen. Deze hybride vorm van werken is ook bij werkgevers meer acceptabel geworden.
De coronamaatregelen hebben het wel lastiger gemaakt voor organisaties om kandidaten te bereiken (via bijvoorbeeld beurzen en live events) en om de bedrijfscultuur te delen en over te dragen. Ondanks alle veranderingen heeft ruim 40% van de deelnemers uit dit onderzoek niet het idee dat hun organisatie is beïnvloed door de coronacrisis.

Lees ook: Werving & selectie sneller door coronacrisis

Intelligence Group

Bron: Intelligence Group

Bureaus: benaderen kandidaten makkelijker

Met name bureaus vinden het makkelijker om kandidaten te benaderen, maar moeilijker om ze te werven. Zo zijn bureaus al gewend aan het benaderen van hun kandidaten via sourcing en social media. Ook de kandidaten zijn nu meer open gaan staan voor toenadering via deze digitale kanalen. Dit maakt dat kandidaten makkelijker te benaderen zijn, maar minder makkelijk te werven (een kandidaat er toe zetten om te gaan solliciteren of te reageren op een aanbod). Een verklaring hiervoor kan zijn dat er sprake is van toegenomen concurrentie, in combinatie met kandidaten die zich minder gemakkelijk laten recruiten.

Ook kan het zijn dat de onzekerheid op de arbeidsmarkt ervoor heeft gezorgd dat kandidaten minder gemakkelijk van baan wisselen of op zoek gaan naar een nieuwe baan. Vanwege de verschuivingen op de arbeidsmarkt zijn werknemers meer risico-avers en kiezen zij eerder voor het hebben van zekerheid.

 

Digitale onboarding

Als werkgever wil je in deze tijd snel schakelen zodat al je werknemers goed, snel en efficiënt ingewerkt worden. Gerwald van den Oetelaar van Catchphrase, een platform voor taakgerichte digitale onboarding, deelt zijn ervaring. Waar moet je op letten? Ontvang deze GRATIS download over digitale onboarding.

Volg Flexmarkt op LinkedIn:

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer