Daling personeelsadvertenties neemt af

0

De daling van het aantal personeelsadvertenties neemt af, becijfert mediameetbureau Nielsen.

Het aantal advertenties voor vacatures bedroeg 291,8 duizend, een daling van 29,1 procent ten opzichte van het tweede kwartaal in 2009. Dat kwartaal was het dieptepunt van de dalende personeelsadvertenties. Sindsdien neemt de daling af. De laatste stijging van het aantal personeelsadvertenties vond plaats in het vierde kwartaal van 2007.

De grootste klap krijgen de vakbladen, waar een daling van bijna 50 procent te zien is. Dagbladen laten een daling zien van ruim 22 procent. Nielsen is met name sterk in het meten van de printmarkt. Op internet meet het bedrijf een select aantal vacaturesites en komt daar uit op een daling van het aantal personeelsadvertenties met 28 procent.

Toch is het juist deze groep die de daling veroorzaakt, aangezien 91 procent van de personeelsadvertenties die Nielsen heeft gemeten op internet wordt geplaatst. Dagbladen hebben een marktaandeel van 6,2 procent, vakbladen 2,4 procent. "Overige mediatypen" zijn goed voor 0,4 procent van de advertenties.

De beroepsgroepen waarin het aantal advertenties groeide waren installatie, reparatie en onderhoud enerzijds en communicatie, marketing en pr anderszijds. Administratie, klantenservice, handel en verkoop daalden, maar niet zo fors als beleid en bestuur. Het aantal personeelsadvertenties voor ambtenaren daalde met bijna 40 procent.

Delen...Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Email this to someone

Over Auteur

redactieflexmarkt

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer