Geef jij genoeg informatie in een vacature? Ruim 70 procent van de organisaties doet dat niet. Recruitmentmarketingbureau Recruitment Marketeers deed onderzoek en ziet dat veel organisaties te weinig informatie in hun vacatures geven over hun werkgeverschap. Dit weerhoudt sollicitanten ervan om te solliciteren op die vacatures.
Op deze krappe arbeidsmarkt is het goed om te laten zien wat er verwacht wordt en ervoor te zorgen dat de sollicitant een goed beeld krijgt van een functie en een bedrijf.
Gevolgen
Een tekort aan informatie in vacatures zorgt ervoor dat werkzoekenden verder gaan kijken, ziet Remko Booghmans, eigenaar van Recruitment Marketeers. “Ze weten dat er genoeg andere vacatures zijn die mogelijk wel de aandacht vasthouden en de juiste informatie bevatten.” Organisaties kunnen dus de gevolgen voelen, wanneer zij te weinig informatie verstrekken in hun vacatures of werken-bij pagina. Een werkzoekende wil de indruk krijgen dat een organisatie een goede werkgever is en dat de baan bij hen past. Door de krappe arbeidsmarkt kunnen zij nu kritischer kijken en beter selecteren.
Lees ook: Studenten hebben voorkeur relevante bijbanen: kansen voor de uitzendbranche
Het oog wil ook wat
Het oog wil ook wat: visuele aspecten bevorderen de aantrekkingskracht van de vacature. Ben je niet direct op zoek naar een nieuwe baan, maar wel een beetje aan het oriënteren, dan wil je niet meteen een lange vacaturetekst lezen. Deze groep heeft een kortere aandacht spanne, waardoor ze sneller zullen reageren op visuele elementen dan lange teksten.
Kostenpost
Te weinig informatie niet leidt tot minder sollicitaties, maar het zorgt er wel voor dat vacatures soms twee tot drie maanden langer open blijven staan. Uit meer dan 4000 campagnes van Recruitment Marketeers blijkt dat dit gemiddeld zo’n 22 procent aan conversie kost. Informatiegebrek kost dus geld.
Verander de tekst en ga voor visueel
Wil je als organisatie afwijken van de status quo? Zet dan video in voor je recruitmentdoelen. Hiermee speel je in op de behoefte van werkzoekenden, voor een snelle, makkelijke en boeiende manier om informatie over te brengen. Speel in op de informatiebehoefte van sollicitanten en pas je communicatiestijl hierop aan. Verander je tekst en voeg een visueel aspect toe, zo zorg je ervoor dat jouw vacature aantrekkelijk wordt.
Bron: Recruitment Marketeers
Lees ook: Stichting Lezen en Schrijven: maak samenleving toegankelijker voor 2,5 miljoen mensen