Flexmarkt Omzetranglijst: Top-10 staat op z’n kop

0

Tussen de grote (4) kwakkelende beursgenoteerde uitzenders in Nederland doet marktleider Randstad het opvallend goed. Grote flexbedrijven, met HeadFirst Group als uitschieter, zetten de top-10 in de flexmarkt volledig op z’n kop.

Dat blijkt uit de Flexmarkt Omzetranglijst Top-100 2019 die a.s. vrijdag in Flexmarkt wordt gepubliceerd.

Het CBS maakte eerder al bekend dat de gemiddelde marktgroei in de sector in 2018 11,6% was. De CBS-cijfers zijn overigens aanzienlijk rooskleuriger dan de ABU-cijfers. Volgens de ABU Marktmonitor, waarin de cijfers van vooral grote uitzendbureaus worden gemeten, was de omzetgroei vorig jaar 5,7%. De Top 100 van de Flexmarkt omzetranglijst groeide met 12,2%, dus iets sneller dan de totale markt (volgens het CBS).

Randstad ongeslagen marktleider

De traditionele Grote-4 in uitzendland had het moeilijk vorig jaar. Zowel USG People NL, ManpowerGroup NL en Adecco Group NL zagen hun omzet dalen in 2018. Maar de ongeslagen marktleider Randstad deed het opvallend goed. De omzetgroei van 3,8% in 2018 ligt weliswaar onder het marktgemiddelde, maar dat is logisch voor een grote uitzendreus. In Flexmarkt zegt Dominique Hermans (algemeen directeur) hierover: “We worden geregeld als dinosaurus bestempeld. In de praktijk zijn we juist een flexibel en wendbaar bedrijf.” Hermans wijst hierbij onder meer op Spotter, een datagedreven salesapplicatie voor intercedenten en Randstad Go, een klusjesplatform dat aan een inhouse planningstool is gekoppeld.

Grote verschuivingen in top-10

ManpowerGroup NL is dan ook gedaald van een 3e naar de 6e positie. En Adecco Group NL zakte van de 4e naar de 7e positie. Andere flexbedrijven, met verschillende vormen van dienstverlening in de flexmarkt, stomen op in de top-10, zoals HeadFirst Group (nummer 3), Brainnet Groep (nummer 4), Timing (door overname In Person), Harvey Nash en House of HR. Dit betekent dat er grote verschuivingen in de top-10 zijn.
Onder de grootste flexbedrijven (> € 500 miljoen) spant HeadFirst Group de kroon; de omzet kwam in 2018 uit op 893,1 miljoen euro, een omzetstijging van 79%). Veel omzetgroei is ontstaan door overnames. Zo is HeadFirst de meest actieve koper in de markt voor brokers en MSP’s (overnames van o.m. Staffing MS en Myler)
In de Nederlandse uitzendwereld is het Belgische House of HR overduidelijk op overnamepad. Nadat in 2017 Redmore werd overgenoem, heeft Continu (ook onderdeel HOHR) afgelopen jaar MTéNV ingelijfd.

Middenmoot vormt de motor

Ook uit de Flexmarkt Omzetranglijst Top-100 2019 blijkt dus dat de flexbranche een goed jaar achter de rug heeft. Slechts 14 flexbureaus in de Top-100 zijn in 2018 gekrompen qua omzet, meer dan 80 flexbedrijven zagen hun omzet vorig jaar groeien. De groei was sterker dan in 2017.
Opvallend is dat de sterkste procentuele groei in 2018 zat in de omzetklassen 20 tot € 50 miljoen (+29,6%) en kleiner dan € 10 miljoen (+26,7%). Daarmee kun je stellen dat de middenmoot de motor van de flexmarkt zijn. Een verklaring die Rick Uringa (Cinfield) hiervoor in Flexmarkt geeft is dat gespecialiseerde bureaus die zich richten op niches beter in staat zijn hun toegevoegde waarde te bewijzen dan volumespelers. Vandaar dat de grote volumespelers vooral de klappen lijken op te vangen van de daling in uitzenduren, een trend die al enige tijd gaande is.

Het heeft er alle schijn van dat de Flexmarkt Omzetranglijst Top-100 er volgend jaar veel minder rooskleurig uit zal zien. De markt lijkt te kantelen, zo blijkt ook uit het begeleidende artikel van Wilbert Geijtenbeek in Flexmarkt. Volgens de ABU Marktmonitor was er de afgelopen maanden (periode 3 en periode 4) sprake van een daling van de omzet in de uitzendbranche.

De Flexmarkt Omzetranglijst Top-100 2019 wordt gepubliceerd in de juni-editie van Flexmarkt die a.s. vrijdag verschijnt. Ook Flexmarkt ontvangen?

Over Auteur

Reageer