Vinden en behouden medewerkers belangrijker dan kosten

0

Ondanks het onzekere economische klimaat geeft ruim driekwart van de HR-managers (77%) aan dat hun wervingsstrategie meer gericht is op betrokkenheid en behoud van medewkers dan op kostenbesparingen.

Dat blijkt uit het Talent Trends Report 2023 van Randstad dat meer dan negenhonderd topmanagers en HR-verantwoordelijken uit 18 markten ondervroeg over hun prioriteiten op het gebied van talent- en loopbaanontwikkeling.

Talentmanagementstrategie

Ruim driekwart van de HR-managers (77%) geeft aan dat hun wervingsstrategie meer gericht is op waardecreatie dan op kostenbesparingen. In het Talent Trends Report van 2022 was dat nog 45% van de respondenten. Bovendien zegt 80% van de leidinggevenden dat ze met hun talentmanagementstrategie een meetbare impact willen hebben op de bedrijfsprestaties. Dat is het hoogste niveau sinds vóór de pandemie. 77% van de managers zegt ook veel belang te hechten aan de flexibiliteit van hun personeel, een stijging van 11% ten opzichte van 2022.

Krapte arbeidsmarkt

Het juiste talent aantrekken blijft een grote uitdaging. Bijna de helft van de respondenten (42%) zegt dat de krapte op de arbeidsmarkt een van de grootste pijnpunten blijft of een negatief effect heeft op het bedrijf – het hoogste percentage in de geschiedenis van het Talent Trends Report. Gezien het aanhoudende tekort aan talent, vooral voor vaardigheden waar veel vraag naar is, proberen veel bedrijven nu eigen medewerkers om te scholen. Meer dan driekwart (76%) van de leidinggevenden legt meer nadruk op bijscholing en loopbaanontwikkeling, terwijl 56% van plan is meer te investeren in platformen voor interne mobiliteit van talenten.

Investeren in HR

Deze factoren wijzen op een andere belangrijke trend: bedrijven moeten zich kunnen onderscheiden door talenten een optimale en positieve ervaring te bieden. Niet alleen in het sollicitatieproces, maar ook bij hun verdere ontwikkeling, interne mobiliteit, loopbaanbegeleiding en zelfs hun pensionering. 81% van de respondenten geeft aan dat hun organisaties meer rekening houden met de ervaring van talenten en op verschillende manieren investeren in het aantrekken en behouden van getalenteerde medewerkers. Dat doen ze onder meer door diversiteit, gelijkheid en inclusie centraal te stellen in hun talentmanagementstrategie (74% van de respondenten), technologie in te zetten om de betrokkenheid te bevorderen (72%), talentcommunity’s en contentplannen op te zetten om toekomstig talent te stimuleren (71%) en interne audits uit te voeren om de ervaring van kandidaten in kaart te brengen (69%).

Lees ook: Krapte dwingt werkgevers functie-eisen en lonen aan te passen

Technologie cruciaal

In het huidige snel evoluerende ondernemingsklimaat speelt technologie een cruciale rol bij het verbeteren van de werknemerservaring. Toch blijkt uit het rapport dat technologie geen topprioriteit is, maar eerder als een hulpmiddel wordt gezien. Bedrijven die hun werknemers te allen tijde centraal stellen, boeken in de praktijk de meeste winst met initiatieven rond HR-technologie.

Belangrijkste resultaten uit het Talent Trends Report 2023:

  • Meer topmanagers en HR-verantwoordelijken vinden dat hun talentmanagementstrategieën beter aansluiten bij de strategische prioriteiten van het bedrijf door in te zetten op waardecreatie, impact en flexibiliteit.
    – 80% zegt dat ze met hun talentmanagementstrategie een meetbare impact op het bedrijf willen hebben
    – 77% is het ermee eens dat talenten werven meer draait om waarde creëren dan om besparen op kosten, een stijging van 32% sinds 2022
    – 77% zegt dat ze in hun strategie meer aandacht besteden aan flexibiliteit – dat is 11% meer dan vorig jaar.
  • Cruciale talenten vinden blijft een uitdaging: 42% van de respondenten – het hoogste percentage ooit in een Talent Trends Report – zegt dat de schaarste aan talent een van de grootste pijnpunten blijft.
  • Om de krapte op de arbeidsmarkt het hoofd te bieden, is 76% van de respondenten van plan zich meer te focussen op bijscholing en loopbaanontwikkeling, terwijl 56% zegt meer te willen investeren in platformen voor interne mobiliteit van talenten.
  • 82% geeft aan dat de aanpak om talenten te werven aan het veranderen is. Niet alleen werving, maar ook mobiliteit, ontwikkeling, loopbaantrajecten en bijscholing van werknemers zijn belangrijke aandachtspunten.
  • De overgrote meerderheid van de leidinggevenden (81%) erkent dat een positieve talentervaring belangrijk is voor het aantrekken en behouden van getalenteerde werknemers.

Lees ook: Recruitment op een kandidatenmarkt, hoe doe je dat?

 

 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer