Digitaal platform Deats wil horecapersoneel terughalen

0

De horeca gaat deze week weer (geleidelijk) open. Er ontstaat weer een schreeuwend tekort aan personeel, zo verwacht Kevin Westermeijer. Daarom komt hij met een nieuw digitaal banenplatform voor de horeca: Deats. Niet de werknemer, maar de werkgever solliciteert daar naar de kandidaat.

Deats kan worden gezien als een combinatie van LinkedIn, een traditionele vacaturesite en een datingapp speciaal ingericht voor de horeca. Westermeijer liep al voor de coronacrisis rond met dit idee, maar toen duidelijk werd dat het personeelstekort alleen maar nijpender zou worden is er daadwerkelijk geïnvesteerd in nieuwe software.

Latent horecatalent verleiden

Al voor de pandemie was er een groot tekort aan personeel in de horeca. De coronacrisis heeft die situatie nog verergerd, stelt Westermeijer. Sinds de start van de crisis zijn zo’n 90.000 horecamedewerkers uitgeweken naar andere branches.

Deats is een digitaal banenplatform speciaal voor de horeca dat erop is gericht om horecatalenten die noodgedwongen zijn uitgeweken naar een andere branche te verleiden terug te keren nu de versoepelingen voor de deur staan. Volgens Deats-oprichter Kevin Westermeijer focust het nieuwe banenplatform zich volledig op het profiel en de wensen van de kandidaat. “Werkgevers solliciteren op de wensenlijst van een horecatalent. Ook latente werkzoekers geven middels een – desgewenst anoniem – profiel aan waar zij naar op zoek zijn. Wil een werkgever voldoen aan deze wensen en is het talent akkoord? Dan is er een match. Door het omdraaien en digitaliseren van het sollicitatieproces bespaart Deats naar eigen zeggen de werkgever tijd en kosten. Het horecatalent heeft op zijn of haar beurt minder ‘gedoe’ en kan sneller aan een passende baan komen”, zegt Westermeijer.

Voordelen werkgevers

Voordeel voor werkgevers is dat zij veel gerichter kunnen zoeken, zij hoeven geen vacatureteksten te schrijven en kunnen beginnen met zoeken zonder dat ze officieel een vacature hebben uitstaan. Inmiddels zijn mooie zaken zoals Ron Blaauw en the Harbour Club al aangesloten.” Laura Snel, HR Manager bij Ron Gastrobars, licht toe: “Met het zicht op de horeca-opening is ons personeelsbestand te klein. Via Deats kunnen we snel, efficiënt en betaalbaar nieuw personeel vinden.”

Wachten op passend aanbod

Westermeijer denkt met Deats een grote groep mensen te bereiken die misschien nu nog twijfelt om terug te keren naar de horeca. “Ex-horecamedewerkers ontvangen aanbiedingen van werkgevers die passen bij hun wensen. Past dit niet? Dan blijven ze gewoon werken in hun huidige baan totdat er wel een passend aanbod voorbijkomt. Daarnaast vereenvoudigen we de hele sollicitatieprocedure aanzienlijk, en dat wordt goed ontvangen. Tijdens de pilotfase kregen we diverse keren te horen dat horecamedewerkers deze aanpak erg verfrissend vonden en dat het gebruiksgemak en de effectiviteit boven verwachting waren.”

Volgens Westermeijer is het eigenlijk gek dat een platform als Deats nog niet bestaat in de horeca, waar de tekorten aan personeel zo ernstig zijn. “Ik kom uit de techwereld en daar is het erg gebruikelijk dat de macht bij de kandidaat ligt. Door het zo aan te pakken zitten mensen beter op hun plek, zijn ze gelukkiger en daardoor beter in hun werk. En daar geloven wij bij Deats ook in.”

 

Lees ook: Een platform starten: een slimme investering of bodemloze put?

 

Vooruitzichten flexondernemers in coronatijd

Flexmarkt sprak met vier flexondernemers over het turbulente jaar 2020 en hun verwachtingen voor dit jaar. Dit is een bundeling van interviews met Johan Bogaard (Vibe Group), Marjolein van de Veerdonk (WerkTalent), René Louwers (Orion Engineering) en Wies van ’t Slot (365Werk). Ontvang deze GRATIS download.

Volg Flexmarkt op LinkedIn:

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer