Hans Vlugt (Repay): ‘Behoefte aan flex neemt na een crisis altijd toe’

0

Directeur/mede-eigenaar Hans Vlugt van Repay HRM vertelt over de hobbels die ze dit jaar hebben moeten nemen: de WAB en de coronacrisis. Maar dat remt hem niet in zijn ambities. “We willen binnen vijf jaar naar een omzet van 250 miljoen euro.”

Wat gebeurt er in jouw bedrijf als de coronacrisis uitbreekt? Hoe ga je daar mee om? En hoe zorg je ervoor dat je weer goed uit die crisis komt? In Flexmarkt doen vier flexondernemers hun verhaal. Dit interview met Hans Vlugt van Repay HRM verschijnt begin september in Flexmarkt.

Eerst de WAB..

2020 begon natuurlijk met de voor de flexbranche ingrijpende invoering van de WAB. “We hebben dag en nacht gewerkt om alle aanpassingen door te voeren”, zegt Vlugt. Repay HRM richt zich vooral op het MKB, waar de impact van de nieuwe wetgeving groot is. “Om klanten niet te belasten, werken we met één, transparant tarief. Dat is onze kracht.” Maar daarvoor moest er intern veel gebeuren. “We hebben meer mensen in vaste dienst genomen – ook vanwege de hoge sectorpremie voor flex – en moesten meer verplichte vaste uren aanbieden. Toen al dat werk gedaan was dachten we dat we het ergste wel achter de rug hadden.”

Lees ook: Flexbedrijven ondervinden financiële gevolgen WAB

..toen de coronacrisis

“Het factureren aan klanten in de horeca en retail stopt in één keer. Het wegvallen van het werk heeft ons miljoenen gekost. Toch hebben we meteen na het bekendmaken van de coronamaatregelen het besluit genomen om zoveel mogelijk mensen in dienst te houden en gebruik gemaakt van de NOW-regeling”, vertelt Vlugt.
“Ten eerste omdat ik vind dat je juist in deze tijd goed werkgeverschap moet tonen. En ten tweede omdat we verwachten dat onze klanten na de crisis onze uitzendkrachten weer hard nodig hebben.”

“Voor MKB-bedrijven is het belangrijk dat zij in tijden van crisis schaalbaar blijven.”

Flex groeit altijd na crisis

En dat blijkt ook wel. Bij Repay HRM – actief voor MKB-klanten in veel verschillende branches (met zo’n 150 CAO’s), van zakelijke dienstverlening tot transport – ziet men weer herstel. “Er zijn weer meer terugplaatsingen. De aanvragen via de site nemen toe en ons verkoopteam (13 accountmanagers) is dagelijks op pad om de klanten te bedienen. Het begint weer aan te trekken”, zegt Vlugt begin juli. Volgens hem heeft dat te maken met de dynamiek bij het MKB. “Waar grote bedrijven reorganisaties moeten doorvoeren, hebben MKB-ondernemingen al snel weer mensen nodig.”
Het gaat zelfs zo goed dat Repay HRM geen beroep hoeft te doen op de NOW 2.0. “Daarvoor komen we niet in aanmerking omdat we alweer aardig op het niveau van 2019 zitten. Dit jaar zullen kunnen we wel weer uitkomen op het omzetniveau van vorig jaar, mits er geen tweede coronagolf komt. We zijn dus redelijk coronaproof gebleken”, concludeert Vlugt.“
Hij ziet dan ook snel, blijvend herstel voor zijn bedrijf. “De behoefte aan flex neemt na een crisis altijd toe, dat zagen we ook na de crisis in 2008.” En het mag dan vanuit de politiek onder vuur liggen, in de MKB-markt is de behoefte hieraan groot. “Voor deze bedrijven is het belangrijk dat zij in tijden van crisis schaalbaar blijven. En vooral kleinere MKB’ers zijn er blij mee dat wij hen op het gebied van professioneel werkgeverschap kunnen ontzorgen. En werkgeversrisico’s als doorbetaling bij ziekte en dergelijke kunnen we nu eenmaal beter dragen dan de bakker of de slager om de hoek. ”

Je hebt volume nodig, schaalgrootte, en een constante groei om onder aan de streep voldoende over te houden.

Groeien is noodzaak

Vlugt heeft ambitieuze groeiplannen. “We zijn afgelopen jaar autonoom gegroeid naar een jaaromzet van 104,2 miljoen euro. Dat is heel mooi, maar ik wil binnen vijf jaar naar een omzet van 250 miljoen euro.” Dat moet onder meer gebeuren door acquisities. “We hebben recent twee kleinere bedrijven overgenomen en zijn op zoek naar nieuwe overnamekandidaten.”
Die groei is overigens niet puur een luxe, groei in de flexbranche is ook een noodzaak, legt Vlugt uit. “Je hebt volume nodig, schaalgrootte, en een constante groei om onder aan de streep voldoende over te houden. Dan kan je door automatisering en continu sleutelen aan het optimaliseren van processen echt lean and mean worden, goede kwaliteit blijven leveren én marge overhouden.”
“Ook de coronacrisis toont de noodzaak om groot te zijn – en dus risico’s te kunnen spreiden – aan.”
Aan de andere kant is het ook gewoon de ondernemersgeest die maakt dat Vlugt zijn bedrijf graag wil uitbouwen. “Ik zie altijd kansen. We hebben een team met gedreven en vakkundige mensen en een goede kaspositie. Ik heb er zin in om verder te groeien.”

Repay HRM

Hans Vlugt startte 15 jaar geleden zijn payrollbedrijf in Gilze. Gaandeweg is het bedrijf meer en meer een HRM-dienstverlener geworden en biedt het naast payroll, ook uitzenden, ondersteuning in werving en selectie, backoffice dienstverlening en hr-advies aan. Vanuit het hoofdkantoor in Tilburg heeft Repay HRM meerdere kantoren in het land. Naast de 63 medewerkers, heeft Repay HRM ook drie franchisevestigingen, waar 8 mensen in dienst zijn. In het afgelopen jaar boekte Repay HRM een omzet van 104,2 miljoen euro, een stijging van ruim 11% ten opzichte van het jaar daarvoor (Flexmarkt Omzetranglijst Top-100). Repay HRM heeft de ambitie om – onder meer door overnames – binnen vijf jaar door te groeien naar een omzet van 250 miljoen euro.

Over Auteur

Reageer