Timo de Regt: ‘Iedereen is ondernemer bij PDZ Uitzendbureau’

0

Overnames, nieuwe vestigingen en digitalisering dragen onder meer bij aan de groei van een organisatie. Timo de Regt, algemeen directeur van PDZ Uitzendbureau, voegt daar de factor ‘ondernemerschap van binnenuit’ aan toe. “Iedereen is ondernemend in onze organisatie.”

“Toen ik pakweg vijftien jaar geleden bij PDZ kwam, ging het niet zo goed met het bedrijf”, vertelt de directeur. “Ik bedacht een spel voor medewerkers, de PDZ-rally, om de boel aan de praat te krijgen. Deze rally komt jaarlijks terug in het laatste kwartaal. We maken teams waarin we medewerkers van verschillende functies, werkmaatschappijen en vestigingen mixen. Ieder team maakt een businesscase binnen de door ons gestelde kaders. Het winnende team ontvangt een weekend weg en voert de business case daadwerkelijk uit. Medewerkers doen in principe niets anders dan wat ze moeten doen, maar het spelelement maakt het leuk en competitief. Er komt energie en – nog belangrijker – ondernemerschap los bij medewerkers.”

Lees ook: Uitzender met kortste doorlooptijden is de winnaar

Aantrekkelijk blijven als werkgever

Het ondernemerschap is belangrijk voor de organisatie. De Regt past de bedrijfsvoering daar zelfs op aan. Op de verschillende vestigingen krijgen medewerkers veel ruimte om lokaal nieuwe markten op te zoeken of juiste nieuwe activiteiten uit te proberen. De Regt: “We vragen de vestigingsmanager daar ook doelen in te stellen en mee te nemen in de begroting.”

Daarnaast krijgen medewerkers zelf veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en om dingen te doen buiten het eigenlijke takenpakket. “En als we nieuwe medewerkers aannemen, geven we aan dat we graag een arbeidsrelatie van vijf á tien jaar aangaan”, aldus de directeur. “Daarin geven we medewerkers een ontwikkelingsopdracht, want ze moeten wel beter worden. Aan de andere kant moeten wij aantrekkelijk genoeg zijn om te blijven. We faciliteren en coachen medewerkers zodat ze zélf bewegen. Het is niet de meest goedkope manier om een organisatie te runnen, maar wel één waarin wij meer toegang hebben tot ondernemerschap en nieuwe ideeën.”

Timo de Regt: “Cockpit geeft ons toegang tot nieuwe aanwas.”

Intelligente recruitmenttechniek

Door iedere medewerker de ruimte te geven, groeit PDZ. Ook digitalisering en automatisering spelen een rol, vertelt De Regt. “We willen drie vacatures kunnen bieden aan een kandidaat en per vacature drie kandidaten kunnen bieden. Daar heb je intelligente recruitmenttechnieken voor nodig.” Sinds 2019 gebruikt PDZ daarom Cockpit, het ATS van RecruitNow. “Het geeft ons toegang tot nieuwe aanwas, helpt voorspellingen op loopbaanpaden te doen en automatiseert het proces tussen match en plaatsing. Het verbetert onze positie.”

Over PDZ Uitzendbureau

PDZ is eind jaren zeventig opgericht, oorspronkelijk om opdrachtgevers uit de industrie- en logistieke sector te helpen aan geschikte medewerkers. Inmiddels heeft PDZ dertien vestigingen en werkt ze voor twaalf werkgebieden. PDZ Uitzendbureau is één van de zes werkmaatschappijen van STAN Partners.

De Regt is blij met de matchingfunctionaliteit van het systeem. Het helpt het uitzendbureau om enerzijds geheel nieuwe mensen te vinden en anderzijds juist mensen terug te vinden. Ook ziet hij kansen in gericht matchen op vaardigheden. “Een intercedent die mij benadert om directeur te worden van een uitzendorganisatie doet iets niet goed. Ik ben namelijk al directeur van een uitzendorganisatie. Een veel logischere stap zou een functie binnen een Raad van Toezicht of commissaris zijn. Dat zit namelijk in het verlengde van wat ik al doe. Wie bijvoorbeeld een chauffeur zoekt, moet eerst op zoek gaan naar een bijrijder, enzovoort. Digitalisering helpt die uitloopprofielen samen te stellen en vervolgens te zoeken naar geschikte kandidaten.”

Lees ook: ‘Digitale innovatie kun je ook van buitenaf halen’

 Kansen benutten

“De samenwerking maakt ons actueel en connectable”, aldus De Regt. En er kan nog veel meer mee worden bereikt: “Eerst zaten we in de implementatieperiode en daarna kwam COVID-19. We hebben nooit een normale tijd gehad en ik weet niet of die ooit gaat komen. We kunnen nog meer uit de voordelen van het systeem halen, maar ik zie nu al dat we ons werk beter kunnen doen met Cockpit.” Zo onderzoekt de directeur mogelijkheden om poolmanagement te optimaliseren. “De medewerkers die al geplaatst zijn, maar nog uren over hebben komen nu nog niet mee in de matchingsuggesties. Terwijl zij wel geschikt zijn en mogelijk de gevraagde uren kunnen vullen”, aldus De Regt.

Deze kansen bewijzen hoe mooi het beroep van intercedent is, besluit de directeur. “Je managet klanten en uitleners en moet goed inzicht hebben in de actuele situatie op de arbeidsmarkt. Je bent op en top ondernemer.”

 Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met RecruitNow.

Over Auteur

Reageer