WerkTalent: ‘Digitalisering in dienst van het persoonlijke contact’

0

Ondernemen zonder financieel risico. Digitalisering vanwege persoonlijk contact. Het lijken tegenstellingen, maar arbeidsbemiddelaar WerkTalent combineert voor haar vestigingen juist het beste van twee werelden, vertellen algemeen directeur Marjolein van de Veerdonk en marketing manager Thomas van Ringen.

De achttien vestigingen in Nederland van WerkTalent worden gerund door zogeheten ‘business partners’. “Het is geen franchisemodel, benadrukt Van de Veerdonk. “Het lijkt er op, maar bij franchise ligt het financiële risico bij de ondernemer. Bij ons kunnen mensen zonder risico een vestiging openen, tegen een vast salaris en 25 procent van de winst als bonus. Dat model is, bij mijn weten, uniek in de Nederlandse flexbranche. Het is het beste van twee werelden. We geven business partners de gelegenheid om lokaal te ondernemen, maar dan met financiële zekerheid en ondersteuning van een grote organisatie.”

Volgende stap maken

Business partners zijn overwegend professionals in HR-dienstverlening die een volgende stap willen maken, vertelt Van de Veerdonk. “Ze willen het liefst voor zichzelf beginnen maar durven of kunnen die stap niet zetten. Zolang ze ondernemend zijn ingesteld en het van beide kanten goed voelt, zijn zij bij ons uitermate goed op hun plek.” Van Ringen: “Het leuke is dat veel medewerkers op onze vestigingen daarmee bezig zijn. Dat ze eigenlijk ook wel eens de stap naar business partner willen zetten, de droom van een eigen vestiging willen waarmaken.”

Algemeen directeur Marjolein van de Veerdonk en marketingmanager Thomas van Ringen van WerkTalent.

Algemeen directeur Marjolein van de Veerdonk en marketingmanager Thomas van Ringen van WerkTalent.

Lokale aanwezigheid, landelijke ambitie

Het kennen van de lokale markt ziet WerkTalent als cruciaal, aldus Van Ringen. “Onze business partners kennen de klanten en kandidaten persoonlijk. We bespreken ook echt fysiek wat de wensen zijn en hoe we iets voor elkaar kunnen betekenen.”

Van de Veerdonk: “Waar steeds meer arbeidsbemiddelaars vestigingen sluiten of zelfs volledig digitaal gaan, openen wij nog steeds locaties dicht bij onze klanten en kandidaten. Door hen persoonlijk te spreken, of dat nou langs het voetbalveld is of op de vestiging, komt de beste match tot stand.”

Tip! Lees ook: Joaquin Urbina: ‘Bij Trixxo heeft iedereen groei voor ogen’

WerkTalent heeft momenteel achttien vestigingen in Zuid-Holland, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel. In 2022 zijn er locaties geopend in Doetinchem en in Waalwijk, in lijn met de ambitie om jaarlijks met ongeveer drie vestigingen te groeien. De strategie van de arbeidsbemiddelaar is om in 2025 op 25 locaties actief te zijn en daarmee de landelijke aanwezigheid te vergroten. Van de Veerdonk: “Als een partner succesvol is, kan zijn of haar rechterhand zelf een vestiging openen. Voor regio’s waar we nog niet vertegenwoordigd zijn, werven we extern. Het streven is om de helft van de nieuwe partners uit eigen gelederen te halen en de andere helft extern te werven.”

Kandidaten opleiden voor schaarse beroepen

Een ander onderdeel in de strategie voor 2025 is dat er tegen die tijd jaarlijks 250 kandidaten worden opgeleid voor schaarse beroepen. “We vinden dat belangrijk in deze schaarse markt”, aldus Van de Veerdonk. “Daarnaast moeten mensen zich blijven ontwikkelen om ook in de toekomst goed aan te sluiten op de arbeidsmarkt. Als arbeidsbemiddelaar kunnen wij daar, samen met een externe opleider, een belangrijke rol in spelen. We hebben twee mensen vrij gemaakt om vorm te geven aan ons opleidingshuis.”

Van Ringen: “Ook daarin komt het persoonlijke contact weer terug. Als je er in een gesprek achter komt dat iemand over de juiste vaardigheden voor een bepaald beroep beschikt, kunnen wij diegene faciliteren met een opleidingstraject.”

Thomas van Ringen: Op onze vestigingen sparren we over het ATS en wat er eventueel beter kan. Als we vervolgens een idee aandragen, wordt dit snel opgepikt en uitgerold door de korte lijnen met RecruitNow

Thomas van Ringen: “Op onze vestigingen sparren we over het ATS en wat er eventueel beter kan. Als we vervolgens een idee aandragen, wordt dit snel opgepikt en uitgerold door de korte lijnen met RecruitNow.”

Dynamische markt vraagt om innovatief recruitmentsysteem

Behalve de focus op ‘de mens’ hecht WerkTalent ook veel belang aan efficiënte werkprocessen en innovatie. Van Ringen: “We werken in een extreem dynamische markt. Midden in de coronaperiode hadden we de grootste instroom van kandidaten ooit, nu kampen we met de grootste schaarste ooit. Zulke ontwikkelingen vragen om systemen waarmee je snel op veranderingen kunt inspelen en inzicht uit data kunt halen.”

Sinds afgelopen april maakt WerkTalent gebruik van het ATS Cockpit van RecruitNow. “De aanleiding hiervoor was een verouderd CMS-systeem en onze zoektocht naar een partner voor een nieuwe vacaturesite”, vertelt Van Ringen. RecruitNow, die de vorige website had gemaakt, wees WerkTalent op de mogelijkheden van Cockpit. Daarna kwam de implementatie van zowel de jobsite als het recruitmentsysteem in een stroomversnelling.

‘Een ATS voor en door de uitzendbranche’

“Het voordeel van Cockpit is dat dit ATS echt is gemaakt voor en door de uitzendbranche”, licht Van de Veerdonk de keuze toe. “Je merkt dat onze vragen ook spelen bij concullega’s, wat maakt dat RecruitNow het ATS continu doorontwikkelt met functionaliteiten die voor ons heel wenselijk zijn. Elk kwartaal bespreken we de stand van zaken aan de hand van een roadmap en daarnaast gaan we maandelijks mee in nieuwe releases.”

Van Ringen: “Op onze vestigingen sparren we over het ATS en wat er eventueel beter kan. Als we vervolgens een idee aandragen, wordt dit snel opgepikt en uitgerold door de korte lijnen met RecruitNow.”

Lees ook: ‘Digitale innovatie kun je ook van buitenaf halen’

Suggesties voor een match tussen kandidaat en vacature

De samenwerking rond Cockpit is nog vers, maar Van de Veerdonk ziet nu al voordelen. “Dit ATS heeft een goede matchfunctionaliteit. Als ergens een vacature ontstaat, doet het systeem direct een aantal suggesties op basis van gegevens van onze kandidaten. Andersom is het in de toekomst ook mogelijk dat het systeem suggesties voor onze vacatures doet als kandidaten zich extern registreren op een jobsite.” De koppelingen tussen systemen en communicatiemiddelen maken dat Cockpit veel tijdwinst en efficiencyvoordelen oplevert. In deze beginfase is het soms nog wel een uitdaging om de gegevens van kandidaten goed in het ATS vast te leggen, merkt Van de Veerdonk. “Je moet even de tijd nemen om dat op de juiste manier te doen, want vervolgens gaat het je enorm helpen. Digitalisering in dienst van het persoonlijke contact, daar gaat het ons om.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met RecruitNow

Over Auteur

Reageer