BeeBuzzy helpt recruitment de grens over

0

Het personeelstekort is groter dan ooit. Het nieuwe platform BeeBuzzy wil daarvoor een oplossing bieden door werkgevers in staat te stellen op een eenvoudige manier ook over de grens geschikte kandidaten te vinden.

Het idee voor een cross-border recruitment-tool ontstond anderhalf jaar geleden, zegt Joep Martens, die samen met Pieter Sevenster en een groep investeerders BeeBuzzy ontwikkelde. “Wij zagen dat het personeelstekort toenam in heel West-Europa en wilden een makkelijke oplossing bieden om kandidaten uit diverse landen snel in contact te brengen met werkgevers.” Dat leidde tot de ontwikkeling van een app-based platform waar kandidaten uit de EU een profiel kunnen aanmaken. “De app is heel laagdrempelig. We zijn met name een leadgenerator voor uitzendbedrijven omdat juist die veel ervaring hebben met het plaatsen van mensen die van over de grens komen. Zij zien ons als toevoeging op hun recruitmentkanaal.”

BeeBuzzy wil uiteindelijk voor elke werkgever een platform zijn, dus ook voor het timmerbedrijf de timmerman op de hoek dat iemand zoekt in Polen of Portugal, geeft Sevenster aan. “Maar omdat uitzenders meer ervaring hebben met internationaal personeel en arbeidsmigratie arbeidsmigranten, ook bijvoorbeeld op huisvestingsgebied, zien we dat nu vooral uitzenders en detacheerders gebruik van ons maken en goede resultaten boeken.”

Uber voor de kandidaat

De app is met name het communicatiekanaal voor kandidaten, zegt Sevenster. “Er zijn natuurlijk wel meer online kanalen voor personeel, maar wij werken puur app-based. We zijn een soort Uber voor de kandidaat, in de zin dat die eenvoudig een profiel en een cv kan aanmaken en via de app contact legt met Nederlandse werkgevers. Werkgevers bereiken we voorlopig vooral via mail. Wij regelen alleen het plaatsen van de vacature en zijn dus een marktplaats waarop partijen elkaar vinden. Als werkgever kun je achteroverleunen en de kandidaten komen in je mailbox. Maar het traject erna moet je zelf regelen: selectie, aanbieden van een arbeidsovereenkomst et cetera.”

Dé oplossing voor cross-border recruitment

Sinds de start, nog geen jaar geleden, is het aantal landen waar BeeBuzzy adverteert uitgebreid naar acht Europese landen en de kandidaten-database kent inmiddels zeventien nationaliteiten. “We gebruiken slimme technologie om de juiste vacature voor de juiste kandidaat te krijgen en werken met in-app marketing”, zegt Martens. “We hebben daardoor een bereik van een miljoen bekeken vacatures per maand met wekelijks 4.000 actieve werkzoekenden in de app. Dat zijn cijfers waar we blij mee zijn, gezien onze korte historie, maar we willen verder groeien. We willen dé Europese oplossing worden voor cross-border recruitment, maar voor nu is Nederland nog ons belangrijkste land: daar hebben we de kennis en spreken we de taal. Ons platform is daarnaast zeker geschikt om vacatures uit andere landen te faciliteren. Als we in Nederland een substantieel marktaandeel hebben, willen we gaan uitrollen naar landen als België en Duitsland.”

Vier sectoren

Beebuzzy richt zich specifiek op horeca, logistiek, de bouw en de agrarische sector. “Voorlopig houden we het daarbij. In die sectoren zijn de tekorten groot”, geeft Sevenster aan. “We willen wel uitbreiden, maar ook hier kiezen we voor een stap-voor-stap-strategie. Er is nog genoeg groei mogelijk in de huidige sectoren terwijl de werkloosheid in Zuid-Europa juist groot is.” De ervaring is tot nu toe dat veel matches passend zijn. “Maar we horen ook dat er een passend aanbod wordt gezocht als een kandidaat niet helemaal matcht met de vacature. Bijvoorbeeld door een aanvullende opleiding te bieden of een andere vacature in te vullen. Dat past ook bij de huidige arbeidsmarkt: onder druk wordt alles vloeibaar.”

Gegarandeerd werkgerechtigd

Kandidaten kunnen allemaal gegarandeerd aan de slag, want het zijn allemaal Europeanen met werkrechten in Nederland, zegt Sevenster. Het platform kent wel een beperking: selecteren op bepaalde nationaliteiten is niet mogelijk bij BeeBuzzy. “Dat is discriminatie. Ik snap dat het strubbelingen kan voorkomen als je alleen werknemers uit hetzelfde land werft, maar wij kunnen geen onderscheid maken tussen nationaliteiten op ons platform.”

Vast tarief

Voor bedrijven hanteert BeeBuzzy een eenvoudig tarief, zegt Martens: “We starten met een maand gratis adverteren en daarna volgt een maandelijks opzegbaar abonnement. We willen een zo mooi mogelijke propositie neerzetten en werkgevers flexibiliteit bieden. Het tarief komt grofweg neer op 100 euro per vacature per maand, onafhankelijk van het aantal reacties. Voor dat bedrag vinden wij de mensen en de recruiter kan zich richten op zijn eigenlijke werk. Hij hoeft niet meer bezig te zijn met het genereren van leads.”

Dit artikel is gesponsord door BeeBuzzy

Over Auteur

Reageer